וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך עשן - חוף בת גלים בחיפה

יוסף אפרתי

31.10.2005 / 12:00

600 מ' של חוף ייחודי, אידיאלי לספורטאים וגולשים, עלול להפוך למפלצת בטון. עיריית חיפה מכחישה

המאבק נגד תוכניתה של עיריית חיפה להקים מרינה בחוף בת-גלים עשוי להיות אחד החשובים בתחום איכות הסביבה בישראל. אורכה של רצועת החוף שלאורך שכונת בת גלים הוא 600 מטרים, והיא פרושה בפתח מפרץ חיפה ומורד רכס הכרמל לים. זהו החוף היחידי בישראל הפונה צפונה בלבד ונהנה מרוח צדדית. ככזה, הוא מהווה חוף אידיאלי לספורטאים ולגולשים מקצועיים. ברצועה גם חיים דגים וצבי ים. כעת מאיימת תוכנית הבנייה בחוף לפגוע בכל אלה, לטובת פרוייקט נדל"ן פרטי, שלא בהכרח ישרת את טובת תושבי העיר – אלא בעלי אינטרסים שונים, שטובת הסביבה ורווחת העיר לא בהכרח עומדים לנגד עיניהם.

ראש העיר חיפה, יונה יהב, התחייב במהלך הבחירות לראשות העיר שלא לבנות מרינה לחופי הכרמל. כעת נראה, שבמהלך כהונתו שינה את תוכניותיו. עם בחירתו העלה יהב את התוכנית לדיון מחדש בוועדה הארצית לתכנון ובנייה. החודש תדון הוועדה הארצית בתוכנית והיא צפויה לאשר אותה.

מה מיוחד בחוף הזה?

רצועת החוף בבת-גלים מהווה מאז שנות ה-80 מוקד משיכה לספורטאים רבים. גולשי רוח, גולשי גלים וגולשי מצנח אימצו את החוף, ואף התקיימו בו שתי אליפויות עולם. לטענת הגולשים, מתוכננות בחוף עוד תחרויות ארציות ובינלאומיות.

החוף נחשב לאתר בו מתקיימים תנאי הגלישה הטובים ביותר, בעיקר בשל משב הרוח הניצב ממערב. צורת הגלים, כיוונם ואופן שבירתם נוצרים עקב מבנה רצועת החוף, הייחודי בישראל. בנוסף לכך, מתאפיין החוף בעומק רדוד עד מרחק ניכר מהחוף. כך, נשברים הגלים במרחק רב מהחוף ויוצרים תנאים טובים במיוחד, כאלה המקובלים בחופי הגלישה החשובים בעולם.

בבת גלים יש גם מרקם חיים תת-ימיים מיוחד. המים השקטים שם מהווים בית גידול לדגה ולצבי ים. הקמת המרינה, שתצריך את ייבוש הריף, מאות מטרים אל תוך מפרץ חיפה ובניית שוברי גלים, תפגע אנושות בחי ובצומח שם ועלולה לחסל אותם למעשה. המרינה תפגע בדרכם של הגלים, תמנע מהגולשים לצאת לים הפתוח ותייבש את מרקם החיים התת-מימיים הייחודיים שם. בניית מגדלי מגורים, קניונים ובתי מלון, ועבודות "פיתוח" נוספות, לא יתירו למאזן האקולוגי במקום סיכויי הישרדות.

מה התושבים מציעים

"הפורום להצלת חוף בת גלים", שקם על מנת להיאבק בתוכנית הבנייה, מורכב מתושבי השכונה, גולשים וארגונים ירוקים, המבקשים להגן על רצועת החוף המשתרעת בין המכון לחקר ימים ואגמים ועד לבסיס ההדרכה של חיל הים, ולהשאיר אותה בידי הציבור הרחב.

מטה המאבק מציע כחלופה להקים במקום פארק ספורט ימי בינלאומי, שיהווה מוקד לפעילות ספורטיבית ארצית ובינלאומית. במקום בתי מלון בתפוסה חלקית, מציעים שם להפעיל מועדונים מקצועיים לפיתוח ענפי הגלישה וליצור מקום, שיהווה נקודת משיכה לקהל חובבי הספורט הימי מרחבי העולם. תעשיית תיירות הגלישה, מזכירים במטה המאבק, מגלגלת מיליוני דולרים וכבר הביאה ליצירת אזורי תיירות שלמים, דוגמת דהב בסיני וערי נופש בקוסטה דל סול שבדרום ספרד.

תושבים רבים כתבו לעירייה בבקשה לבטל את רוע הגזירה. גם ח"כ רומן ברונפמן (מרצ-יחד) פנה לראש העיר. "כמי שדואג לבריחה של צעירים מחיפה אני קורא לך לבחון שוב את התוכנית", כתב ברונפמן ליהב, "פרוייקט נדל"ני כזה ישרת, אם בכלל, את המאיון העליון בלבד של תושבי חיפה וכן את הקבלן שיזכה במכרז לבניית המרינה. חובתך לעתיד העיר היא למנוע בכל מחיר פגיעה באזור כה מיוחד". ברונפמן כתב עוד, שהתוכנית החלופית להקמת פארק ספורט ימי תשים את חיפה על המפה הבינלאומית ותמשוך צעירים מרחבי העולם. גם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה כחלון (ליכוד), קרא במכתב ליהב "לגנוז את התוכנית, שעלולה להרוס משאב טבע ייחודי בארץ ואשר תיתן יד לגזילת החוף ולהרס אקולוגי עצום".

מה צפוי?

אם תאושר התוכנית החודש בוועדה הארצית, תחל עיריית חיפה בהליכי הביצוע של הפרוייקט. במהלך סוכות ערך מטה המאבק הפגנות בפסטיבל הסרטים בעיר והחתים תושבים רבים על עצומות. ביום ראשון הבא מארגנת החברה להגנת הטבע מפגש בטכניון, בניסיון להביא להידברות בין כל הצדדים הנוגעים. עיריית חיפה אמורה להציג את התוכנית ולשמוע את דבריהם של התושבים, ארגונים סביבתיים ("צלול", מגמה ירוקה ועוד) ובסופו אמור גם להתקיים דיון פנימי של הארגונים עצמם, על מנת לגבש חזית אחידה שתוצג בוועדה לתכנון ולבניה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

עיריית חיפה: תקום מרינה, חוף הגולשים לא ייפגע

עיריית חיפה מכחישה את האמור ומסרה בתגובה, שראש העיר, יונה יהב, "ביטל את התוכניות להקמת מרינה נדל"נית". לטענתם, "כל עיסוק בנושא כיום הוא על פי דרישת הולנת"ע לקבוע מרחב לתכנון מיקום העוגן על גבי מפות התכנון הארציות". רק לאחר מכן, טוענים בעירייה, תיבדקנה החלופות להקמת המרינה, שמתוך ה-3 שקיימות היום, לטענתם על 2 אין מחלוקת.

בעירייה מבקשים להדגיש שראש העיר "רואה בחוף הגולשים אתר בעל פוטנציאל תיירותי גדול...ועל כן לא יאפשר פגיעה בתנאי הגלישה הייחודיים". לטענתם, הן חברי מועדון הגולשים והן ח"כ ברונפמן יודעים שראש העיר פועל "להפיכת חיפה למרכז שייט ארצי ובמסגרת זו מייחס חשיבות רבה לפיתוחו של חוף הגלשנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully