וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנת קיוטו נכנסת היום לתוקף

16.2.2005 / 7:01

141 מדינות חתומות על האמנה, התובעת קיצוץ עולמי בפליטת גזי החממה לפי יעדים שנקבעו לכל מדינה. הבעיות: ארה"ב, סין והודו אינן בין החותמות, והמדינות החתומות יתקשו לעמוד במטרה

אמנת קיוטו, המכוונת להאטת ההתחממות הגלובלית, תיכנס לתוקפה החוקי היום בבוקר. רוב מדינות העולם המתועשות אישררו את האמנה והתחייבו לקצץ בפליטת גזי חממה. 141 מדינות חתומות על האמנה. ארה"ב ואוסטרליה לא נמנות עמן, מטעמים כלכליים.

כניסת האמנה לתוקף באה 90 יום לאחר החלטת ממשלת רוסיה לאשרר אותה. חתימתה של רוסיה היתה חיונית למימוש האמנה, מכיוון שעל-מנת להיות אפקטיבית, על האמנה להיות מאושררת על-ידי מדינות האחראיות לפליטת לפחות 55% מגזי החממה. יעד זה הושג רק לאחר הצטרפות רוסיה.

האמנה, שנכנסת לתוקפה המשפטי ב-5:00 בבוקר, תובעת קיצוץ של 5.2% בפליטת גזי חממה עד שנת 2012. לכל מדינה נקבעו יעדים משלה, בהתאם לרמות הזיהום בשטחה. סין והודו, אשר צפויות להיות מעצמות כלכליות במאה ה-21, אינן כלולות במסגרת העבודה של האמנה. עובדה זו הובלטה על-ידי נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כאשר פרש מאמנת קיוטו, באחד הצעדים הראשונים שנקט עם כניסתו לכהונה ב-2001.

"המדינות שאינן כלולות באמנה טוענות שינקטו צעדים (לצמצום פליטת גזים) בעצמן, אך אני תוהה אם זה יכול לעבוד", אמר שר החוץ של יפן, נובוטקה מצ'ימורה, "עלינו להמשיך בנסיון לשכנע אותן להצטרף לאמנה".

"השגת מטרות האמנה עלולה להיות קשה"

עם זאת, השגת המטרות עלולה להיות קשה מאוד גם עבור המדינות החתומות על האמנה. לקנדה, אחת הראשונות לחתום, אין תוכנית ברורה להשגת היעדים שהתחייבה עליהם. למעשה, פליטת גזי החממה בקנדה עלתה ב-20% מאז 1990, במקום לרדת.

גם יפן אינה בטוחה שתצליח לעמוד במחוייבותה לקצץ ב-6% בפליטת הגזים עד 2012. "נעשה את כל המאמצים כדי לכבד את חוקי האמנה", אמר פקיד במשרד היפני לאיכות הסביבה, "זה לא יהיה קל, אך גם לא מכשול שאי-אפשר להתגבר עליו".

פעילי איכות-הסביבה מרחבי העולם מתכננים לערוך עצרות במקומות שונים בעולם על-מנת לציין את כניסת האמנה לתוקף – ולמחות כנגד ארה"ב. הטקס המרכזי ייערך בקיוטו עצמה, בה הושגה האמנה ב-1997. בין הדוברים הצפויים נמנית גם כלת פרס נובל, וונגרי מאתאי. מאתאי, מומחית לאקולוגיה והשרה לאיכות הסביבה בממשלת קניה, אמרה שעל האמנה לתבוע לא רק מעשים מממשלות ומן התעשייה, אלא גם שינוי בצורת החיים של האנשים. "אחת הסיבות שבגללן מדינות אינן תומכות באמנת קיוטו היא, שאינן רוצות לשנות את דפוס החיים הצרכני שלהן", אמרה מאתאי, "אחת הדרכים להפחית את רמת הצריכה הזו היא ללמוד כיצד להשתמש מחדש במשאבים, שבדרך-כלל מושלכים לאחר שימוש בודד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully