וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני הסביבה: "פרס צויד בבשורות מביכות"

טליה שחר ואייל דץ

17.12.2009 / 17:51

הארגונים הירוקים מביעים אכזבה מההצהרות של הנשיא בוועידת האקלים בקופנהגן. "הפחתה של 20% בלבד מהגידול הצפוי של גזי החממה, פירושו למעשה עלייה פרועה בפליטות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

בארגוני הסביבה הביעו הערב (חמישי) אכזבה מהיעדים שהציג נשיא המדינה שמעון פרס בוועידת האקלים בקופנהגן. פרס הבטיח כי עד שנת 2020 תפעל ישראל לצמצם ב-20% את פליטת גזי החממה. ארגוני הסביבה טוענים כי מדובר ביעדים לא מספיקים. לדבריהם, על ישראל לפעול לצמצום הפליטות בכלל ולא רק לצמצום הגידול בפליטות.

עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל עמותת "אדם טבע ודין" הגיבה לנאום פרס ואמרה כי "ההישג היחיד שישראל הביאה לוועידה הוא הופעתו המרשימה של הנשיא פרס. חבל מאוד שהממשלה ציידה את הנשיא בבשורות כה מביכות ופסימיות ובהצהרה על יעדים המאפיינים מדינות מתפתחות. אם אלו היעדים שמדינות העולם המפותחות יאמצו הרי שאין סיכוי לדורות הבאים למנוע את האסונות הטמונים במשבר האקלים".

מנהלת קמפיין האנרגיה של גרינפיס, עורכת הדין נילי גרוסמן, השוהה כרגע בוועידת האקלים בקופנהגן, אמרה בתגובה כי "ממשלת ישראל לא מחמיצה הזדמנות להביך את אזרחיה. ביכולתה של ישראל לשמש שחקן מפתח בפתרון משבר האקלים העולמי אך היא מתמידה בסירובה לשתף פעולה. הפחתה של 20% בלבד מהגידול הצפוי של גזי החממה בישראל, פירושו למעשה עלייה פרועה ובלתי אחראית בפליטות שלה אפילו ביחס למדינות מתפתחות. אנו קוראים לראש הממשלה להטמיע אנרגיות מתחדשות ולבטל את בנייתה של התחנה הפחמית הנוספת באשקלון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בעת ביקורו בקופנהגן הפגין הנשיא שמעון פרס תמיכה בחברות הישראליות העוסקות בטכנולוגיה מתקדמת/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנאומו בפני באי ועידת האקלים, הבטיח הנשיא פרס שישראל תעשה מאמצים לקצץ בפליטת גזי חממה עד שנת 2020. פרס אף קרא לשיתוף פעולה אזורי למלחמה בהתחממות הגלובלית - שיתוף שיתעלה מעל מחלוקות פוליטיות.

"יש להפריד בין הסביבה לפוליטיקה. שלום דורש גבולות ברורים. האקלים דורש פעולה ללא קשר לגבולות", אמר פרס. "לאגן הים התיכון נחוץ כוח בינלאומי שיורכב ממדענים ומומחים על מנת שיתוף פעולה למען הסביבה, מנותק ממחלוקות פוליטיות. אני קורא לשכנותינו, גם אלה שעדיין אין לנו קשרים דיפלומטים עמן, לשלב ידיים במאמץ להציל את אזורנו".

פרס ציין שאוכלוסיית אגן הים התיכון גדלה כמעט פי שלושה ב-30 השנים האחרונות וציין את האתגרים בפניהם ישראל עומדה מאז היווסדה – מחסור במים, אדמה או אנרגיה – שלא מנעו ממנה לקבוע את עתידה. "במקום זה ביססנו את המחר שלנו על מדע וטכנולוגיה", אמר פרס. הנשיא גם שיבח את הפיתוחים הטכנולוגים בתחום החקלאות והאנרגיה שתרמו לקיצוץ גלובלי בפליטת גזי חממה.

הנשיא פרס הבטיח לבאי הוועידה שעד 2020 ממשלת ישראל מתכוונת לעשות את מיטב המאמצים להפחית ב-20% פליטת פחמן דו-חמצני .

בסיום נאומו, חזר פרס על הקריאה לשלב בין מאמצי ההגנה על הסביבה למאמצים להביא שלום אזורי. לדבריו, "ישראל מושיטה את ידה לשכנותיה, למדינות בתוך ומחוץ לאגן הים התיכון, כדי שייטלו חלק במעבדות הניסוי הגלובליות שלנו וישתמשו בישראל כמפעל לניסויים סביבתיים. הממשלה תעשה את ההכנות הנדרשות לקדם שיתוף פעולה בינלאומי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, השוהה בקופנהגן, מיהר להגיב לנאומו של פרס. ארדן ציין כי ההצהרה של נשיא המדינה מהווה צעד משמעותי במחויבות ישראל למאבק העולמי בשינויי אקלים ותחייב שורה של צעדים מקיפים ושינויים משמעותיים בכלכלה הישראלית.

לדבריו "עד היום המאבק להפחתת הפליטות היה נחלתו של המשרד להגנת הסביבה בלבד. היום, לאור התחייבות נשיא המדינה, מאבק זה הופך להיות משימה לאומית עבור ממשלת ישראל שתחייב השקעת משאבים רבים, בין היתר במעבר לאנרגיות מתחדשות, לתחבורה ציבורית, במהפכה בטיפול בפסולת ובעוד שורה של צעדים נוספים".

הנסיך פיליפ בוועידת אקלים. רויטרס
פרס הבטיח לבאי הוועידה שעד 2020 ישראל מתכוונת לעשות את מיטב המאמצים להפחית ב-20% פליטת פחמן דו-חמצני/רויטרס

היעדים שעליהם דיבר פרס בנאומו, הפחתת הגידול בפליטת גזי החממה ב-20% עד שנת 2020, דומים להמלצות של חברת "מקינזי" כפי שהן מופיעות בדו"ח שהכינה החברה עבור המשרד להגנת הסביבה ושארדן החליט לאמץ בתור המדיניות של המשרד לצמצום הפליטות.

הארגונים הסביבתיים הגיבו בספקנות לנאומו של נשיא המדינה שמעון פרס בוועידת קופנהגן. לדבריהם, "הצהרת הנשיא כי ישראל תתאמץ להגיע להפחתה של 20% מפליטות גזי החממה הצפויות בשנת 2020 איננה מספקת. הצהרה זו אינה תואמת את יכולותיה של ישראל כמדינה מפותחת ואינה מגובה בתכנית פעולה לאומית. לא ניתן לעמוד ביעד הפחתה זה במידה ולא תבוטל הכוונה להקים תחנה פחמית נוספת". הארגונים הסביבתיים הודיעו כי דורשים מהממשלה לקיים בהקדם דיון מקיף ולקבוע תכנית פעולה מחייבת ומתוקצבת להפחתת פליטות גזי החממה מתחומה.


עדכון ראשון: 14:51

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully