וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים לחטיפה: קרב המוחות שמתנהל בין שב"כ לחוטפים

27.6.2014 / 0:16

זהות החוטפים הייתה ידועה פחות מיממה לאחר האירוע, אך ידו הארוכה של הארגון נתקלת בקשיים דווקא בזירה נוחה. בשב"כ מבינים שגם פיענוח נקודתי אין פירושו סיכול לעתיד לבוא

צילום: עומר מירון, אלי מנדלבאום, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

שבועיים בדיוק חלפו מאז חטיפת שלושת הנערים, והתחושות הקשות הולכות ומתגברות גם במערכת הביטחון. שב"כ הציג בשנים האחרונות יכולת מרשימה בגזרת יהודה ושומרון, שבה להבדיל מעזה הוא נהנה מחופש פעולה כמעט מוחלט, ועם זאת - ידו הארוכה עדיין לא הונחה על כתפיהם המופתעות של שני החשודים בחטיפה שפרטיהם הותרו היום לפרסום.

בשב"כ יודעים שזה העיקר, שאיש אינו זוכר הצלחות שרשם הארגון גם בקרב ההתארגנויות הראשוניות של ג'יהאד עולמי בדרום חברון, שאותן סיכל בעזרת יחידות עילית בצה"ל. רק השבוע הותר לפרסום מעצרו של החשוד ברצח קצין המשטרה שנרצח בליל הסדר, אולם לכל ברור שהקרדיט מחכה לרגע שבו קצה החוט יוביל לחוטפי איל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל. ראיה לכך ניתן למצוא בהתייחסות כלי התקשורת לסיכולן של 14 חטיפות מתחילת השנה. מדובר בהצלחה כבירה של שב"כ, אולם בכלי התקשורת השונים זכו הפעילויות האלה למבזק קצרצר, לכל היותר.

חטיפת הנערים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
הותר לפרסום: אלה החשודים בחטיפת שלושת הנערים
עובד המספרה ואחיו של השהיד: פרופיל החוטפים
"שובו אחים": מת מפצעיו פלסטיני שנפצע מירי צה"ל

החשודים בחטיפה: פעילי חמאס שהיו כלואים בישראל. צילום מסך
את הקרדיט יקבל שב"כ על פעולות שהציבור נחשף להן, ורק עליהן. החשודים בפיגוע החטיפה, מרואן אל-קוואסמה ועאמר אבו עיישה/צילום מסך

גם בפרשת חטיפת הנערים רשם שב"כ הצלחה לא מבוטלת יחסית, כשפיענח את זהות החוטפים בתוך פחות מ-24 שעות מאז דווח המקרה. איתור המודיעין לא נעצר שם, והתמונה הולכת ומתבהרת ככל שחולף הזמן, אולם החוטפים נותרו בצללים תוך ניהול קרב מוחות שמביך את מערכת הביטחון. בתים ברחבי הגדה נסרקו, חלקם יותר מעשר פעמים; פלוגות סרקו ואדיות מסוימות ארבע פעמים, ובין חיפוש מבוקש לחקירה של אחר, ברור לשב"כ ולצה"ל שמעבר למטרה הנעלה באיתור החוטפים והחטופים - תשומת הלב ניתנת להסקת מסקנות שתסכל מקרים דומים בעתיד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

כבר לא עוד "מחבל בודד"

שב"כ מבין כנראה שמדובר בטרור מסוג חדש, כזה שקיים בשטח גם אם בשעות הקרובות יתקבל מידע על מקום המסתור של החוטפים. מעל הפרשה תרחף יכולתם של הארגון ושל צה"ל לבלום אירוע דומה, מתוחכם ומקצועי יותר משהכירה מערכת הביטחון הישראלית. האירוע הנוכחי חשף חולשות של המודיעין וידע כיצד לקפץ מעל החומות הגבוהות ביותר שלו, ולהערים על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. אין מדובר בתופעה, אולם במקביל גם לא ניתן להתכחש לכך שרק לפני כמה ימים חצה את גדר המערכת נער פלסטיני בן 14, שחדר לישראל מרצועת עזה כשכל מערכי ההגנה של החטיבה הדרומית בפיקודו של אלוף משנה עמוס הכהן קורסים לעיני כל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחד עם הפעילות לאיתורים, יש צורך בהסקת מסקנות שתסכל את המקרה הבא. הנערים החטופים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות טענו גורמים במערכת הביטחון שיש קושי עצום בבלימת מחבל בודד, כזה שקם בבוקר והחליט לחטוף ישראלי. לא הומצאה התוכנה שתפענח חלומות, אמרו. ואולם כאן מדובר בהתארגנות, שכן בנוסף לשני החשודים בחטיפה נעצרו חשודים נוספים במעורבות בפרשה, ולא ניתן לקשור את המקרה הזה בהגדרת המחבל הבודד.

סגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף (במיל') מתן וילנאי, אמר בעבר לקצין צעיר בשם תמיר ידעי, כי מקרים מסוימים יהיו מתוחכמים וקשים יותר לפיענוח, במקרה שהאחראי להם הוא אדם חכם במיוחד - או טיפש במיוחד. ימים יגידו מי אחראי לחטיפה, כיצד ניהל אותה ומה הייתה רמתו המקצועית של המוח מאחוריה, אולם מלאכת הסקת המסקנות צריכה להתחיל כעת. אין סיבה שפעילי טרור אחרים לא ינסו לפעול במקום שבו צלחו קודמיהם, ומערכת הביטחון צריכה לשנן את שנדרש ממנה כדי לסכל פעילות כזאת - בייחוד כשמדובר באסירים לשעבר בכלא הישראלי, שמאות כמוהם נמצאים בגזרת יהודה ושומרון, כאלה ששוחררו והוציאו לפועל פיגוע מורכב שמעסיק זה שבועיים מדינה שלמה. כשזה יפוענח, הקרדיט הציבורי לשב"כ יגיע, כי הציבור מעריך את מה שהוא מכיר. אין טעם לראות בכך כפיות טובה בדעת הקהל כלפי שב"כ, אלא השלכה טבעית שנובעת מהביטחון שמניח הציבור בכפיו של הארגון.

(עדכון ראשון: 23:54)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully