וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העקשנות של קרי היא הגורם לכישלון והסיבה לתקווה

למרות חוסר היכולת של ממשל אובמה לעמוד ביעדים שהציב לעצמו והייאוש הגובר מהתעקשות הצדדים במו"מ, בוושינגטון שומרים על אופטימיות. "מאמינים שראוי להמשיך, השאלה היא לאן"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(ארה"ב: "שני הצדדים צריכים להסתכל במראה")

לממשל אובמה לא הולך טוב עם קביעת לוח זמנים נוקשה. קשיים פוליטיים, משברים בינלאומיים ובמקרה של רפורמת הבריאות - ביצוע קלוקל של הממשל עצמו בהקמת אתר האינטרנט לרכישת פוליסת ביטוח, מובילים לאותה התוצאה: תאריכי יעד מתפספסים, קווים אדומים מיטשטשים והמבקרים לועגים.

עוד בוואלה! חדשות:
"האותות שנקלטו הגיעו מהקופסה השחורה של המטוס המלזי"
מאולמרט ועד סילבן: השבוע הקריטי של חוקרי להב 433
בשל תקלה: הכספומט פלט שטרות בשווי 128 אלף שקל

בשל הניסיון המר של וושינגטון, ומכיוון שהמזרח התיכון אכזב רבים וטובים שניסו להתערב בו - לא ממש ברור מדוע החליט שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי חודש אפריל השנה הוא החודש שבו יושג הסכם השלום הסופי בין ישראל לפלסטינים. מאוחר יותר הומר היעד לצנוע בהרבה - הסכם המסגרת על המשך המשא ומתן. ההתעקשות הובילה לכך שהרושם הוא ששימור התהליך הפך יעד בפני עצמו, ובגבו של קרי תקועה סכין. ביום חמישי אמר בכיר בממשל האמריקני לעיתון "וושינגטון פוסט" כי בבית הלבן יש המאמינים שהגיע הזמן להגיד "די" - או לכל הפחות להוריד הילוך ולראות איך הדברים מתגלגלים.

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ינואר 2014. AP
ג'ון קרי/AP

ביום שישי, בעת שביקר במרוקו, קרי עצמו כבר יישר קו עם הטון של הבית הלבן והזהיר כי יש לקחת זמן כדי "לבחון את המציאות", הרי הממשל האמריקני מתמודד עם הרבה לחצים ובעיות, והמחויבות לתיווך בין ישראל לפלסטינים לא תימשך לעד.

"אנחנו עדיין ליד שולחן המשא ומתן", הבהירה ביום שישי סגנית דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף. "אנו עומדים לבדוק מאוד בזהירות היכן עומד התהליך. הצדדים הביעו נכונות להמשיך, הם עדיין מחויבים לו, אך איננו יכולים להתקדם במקומם. אנו מאמינים שראוי להמשיך - השאלה היא לאן התהליך הולך מכאן. הבהרנו לצדדים מהם הצעדים שנדרש לעשות. אם לא נוכל להתקדם - לצערנו זה מגיע לסוף. אך אנחנו עדיין לא שם".
מההתבטאויות הללו עולה כי המסר שהועבר דרך "וושינגטון פוסט" נועד בעיקר להפעיל לחץ על הצדדים ולהזכיר להם שבלי התיווך של האמריקנים אין הרבה סיכוי להגיע להסדר.
ד"ר ארון דיוויד מילר, מתווך לשעבר המשמש כיום חוקר במכון וודרו ווילסון בוושינגטון, חושב שמדובר בפסק זמן. "יש עדיין שנתיים וחצי (לכהונת ממשל אובמה – נ.מ). קיים תסכול, כי שר החוץ השקיע בנושא הזה יותר מכל שר חוץ קודם זה שנים", הסביר ד"ר מילר. "אני לא חושב שאפשר לחזות לאן התהליך הולך מכאן, אך דבר אחד אני מוכן לנבא - זה לא נגמר".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בית לחם, מרץ 2014. GettyImages
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן/GettyImages

קרי, אמר מילר, היה כל כך טוב בלשמור על הסודיות, שלא ברור עד כמה הצדדים באמת התקדמו במשא ומתן. "כל תשומת הלב הופנתה לשחרור האסירים, ההתנחלויות ופולארד. אבל השאלה האמיתית היא אם הייתה התקדמות לגבי הפערים בסוגיות הליבה. אם ההתקדמות הייתה מהותית, זה אפשרי לחדש את השיחות, למצוא נושא חדש להתמקד בו. אני לא חושב שלא הייתה שום התקדמות. האם התהליך הזה יכול לשים קץ לסכסוך ולפתור את כל סוגיות הלבה? הייתי אומר שלא. אבל זה כן אפשרי לנהל משא ומתן רציני".

מילר לא מאמין שביטול הפעימה הרביעית של שחרור האסירים הפלסטינים, או חתימתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על 15 פרוטוקולים ואמנות של האו"ם היו בגדר שבירת כלים. "שני הצדדים עשו את זה, זה בגדר מידה כנגד מידה", אמר. גם הצד האמריקני פישל עם הכנסתו של ג'ונתן פולארד למשוואה. זה עורר התנגדות לא רק בישראל, אלא גם בקונגרס, וגרר תגובות כעוסות של הארגונים היהודיים שנאבקים שנים על שחרורו אך לא רצו לראות אותו בתור קלף מיקוח.

"אני לא חושב ששחרורו של פולארד על השולחן כרגע", אמר מילר. "אני מקווה שלא. מילא אם היה אפשר להחליף אותו תמורת סגירת פערים בנושא ירושלים, ביטחון הגבולות, פליטים או סוגיית ההכרה במדינה היהודית. אבל לנסות להחליף אותו בשביל להאריך את הדד-ליין, כדי שהמשא ומתן יוכל להימשך גם אחרי שנקלע למבוי סתום? זה פשוט חסר כל היגיון".

עצרת תמיכה בשחרורו של ג'ונתן פולארד, מרץ 2013. טלי מאייר
"לא ישוחרר". הפגנה למען ג'ונתן פואלרד/טלי מאייר

בבית הלבן לא ממש שמחו להגיב על השאלות בנושא. "זה לא מפתיע", התעקש הדובר ג'יי קרני, "שפולארד עולה לדיון במסגרת המשא ומתן. במשך שנים העלו הבכירים הישראלים את הנושא בפני האמריקנים", אמר. "נכון לעכשיו, הוא מרצה את עונשו בגין ריגול, והנשיא אובמה לא קיבל החלטה לשנות את הסטטוס שלו".

בבית הלבן מתעקשים שהנשיא אובמה עומד מאחורי מאמציו של קרי לקדם את תהליך השלום. קשה לסתור את הטענה כיוון שבתקופה האחרונה הדגיש אובמה את מחויבותו לנושא כשאירח הן את נתניהו והן את אבו-מאזן בבית הלבן. אין ספק שהסבלנות של ממשל אובמה כלפי "הפרטנרים" לשיחות פקעה כבר מזמן - עוד כשג'ורג' מיטשל שימש כשליח המיוחד למזרח התיכון. אין ספק גם שכעת פוקעת סבלנותה של המשמרת החדשה - קרי עצמו שהביע את דעתו על הביקורת כלפיו, וגם הצוות שלו שנשאר באזור כדי לגשר בין הצדדים. אך לנטוש את המאמצים לאחר שהושקע בהם הון פוליטי לא מבוטל, ולאחר שנציגי הממשל הזהירו פעמים רבות בפומבי מההשלכות של "התנתקות" אמריקנית מהתהליך, נראית כאופציה בעייתית למדי עבור הממשל. סגן דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, נשאל ביום שישי אם ההשקעה של קרי בתהליך השלום היא בזבוז זמן. הוא השיב שאף אחד לא חשב שזה יהיה קל, אך הרווח בשביל כל הצדדים במקרה שזה יצליח, כל כך גדול, שזה שווה את ההשקעה והסיכון.

מומחים בוושינגטון אוהבים להמליץ על פתרונות יצירתיים - "עסקת פולארד" השבוע וניסיון העבר לקשור בין משא ומתן עם איראן לבין תהליך השלום, הוכיחו שפתרונות יצירתיים לא בהכרח עובדים. לאורך השנים, להר המלל שנערם סביב המאמצים להביא שלום, התווספה השבוע עוד מטאפורה. ג?ון קרי הזכיר אמרה לפיה "ניתן להביא את הסוס אל השוקת , אך אי אפשר לגרום לו לשתות. עכשיו זה הזמן לשתות". אך גם אם אין ביכולתו לגרום לסוסים לשתות, גם אין ביכולתו בינתיים להיפטר מהם.

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully