וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרג השופט הירדני: עוינות הרחוב תגבר על האינטרס הביטחוני?

11.3.2014 / 0:41

שחרור הקיטור מול השגרירות בעמאן התווסף לביקורי פוליטיקאים בהר הבית ולבנייה בהתנחלויות, שגם כך מלבים את השנאה לישראל. מדינית וצבאית, דווקא יש סימנים חיוביים. פרשנות

מותו של השופט הירדני מירי של כוח ישראלי במעבר אלנבי אתמול בבוקר (שני) עורר כמעט כצפוי סערה בעמאן. מפלס העוינות כלפי ישראל נמצא גם כך בעלייה מתמדת, והתקרית האחרונה הובילה לשחרור קיטור בדמות עשרות ירדנים שצעדו לעבר השגרירות הישראלית וניסו לפרוץ לתוכה. המפגינים קראו לסלק את השגריר הישראלי מעמאן ולסגור את השגרירות. כמה מהם אף שרפו את דגל ישראל. כוחות הביטחון הירדניים הצליחו להשתלט על האירוע.

לפי הגרסה הישראלית הרשמית באשר לאירוע במעבר הגבול, ראאד עלי זעיתר, נורה למוות לאחר שניסה לחטוף נשק של מאבטח תוך שהוא צועק "אללה אכבר". ואולם, נראה שהטענה הזו אינה עושה רושם מיוחד על הירדנים: הם מסרבים לקנות אותה, ויש להם סיבות טובות. מה יכול לגרום לשופט בבית משפט השלום בעמאן, בן 38, לנסות להתנפל על מאבטח ישראלי חמוש במעבר הגבול? ספק אם אפשר להסביר זאת. ואולי עד שלא נצפה בסרט ממצלמות האבטחה של המעבר יהיה קשה באמת להבין בדיוק מה התרחש שם.

עוד בוואלה! חדשות:
המטוס המלזי: "איראני רכש הכרטיסים לנוסעים בדרכון המזויף"
ישראלי נעצר בנתב"ג בחשד שניסה לסחור עם איראן
שיא הגשמים עוד לפנינו; שלג בחרמון ביום רביעי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביטוי נוסף לאווירה הציבורית הקשה. הפגנות מול שגרירות ישראל בעמאן, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההפגנות בעקבות מותו של זעיתר הן רק ביטוי נוסף לאווירה הציבורית הקשה נגד ישראל המורגשת בירדן. בישראל נוטים להתעלם מהמתרחש ברחוב הירדני, אולם הדיווחים על עלייתם של פוליטיקאים ישראלים להר הבית, שם נמצא מסגד אל-אקצא; הבנייה בהתנחלויות; הרג פלסטינים, כמו זה אמש – של פלסטיני בן 18 שנורה למוות כשיידה אבנים ליד רמאללה; כל אלה מלבים את השנאה כלפי כל מה שרק מזוהה עם ישראל.

ביקור פתע: נתניהו נועד עם המלך עבדאללה בעמאן. לשכת העיתונות הממשלתית
המגעים התהדקו. המלך עבדאללה וראש הממשלה נתניהו בפגישה בעמאן, ינואר 2014/לשכת העיתונות הממשלתית

ברקע נמצא החשש של הממשל הירדני והציבור העבר-ירדני המקורי שהמשא ומתן להסכם מסגרת בתיווכו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יביא לפגיעה באינטרסים הירדניים. אפילו ויתור של הרשות הפלסטינית על סעיף זכות השיבה לגבולות 1948 מתפרש כעניין שעלול להוביל להישארותם של הפליטים הפלסטינים בירדן ופגיעה במרקם העדין שבין העבר-ירדנים לבין הפלסטינים.

ועדיין, למרות התחושה הקשה, יש גם סימנים חיוביים בקשר בין שתי המדינות. ברמת ההנהגה, התהדקו לאחרונה המגעים בין לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו וארמונו של המלך עבדאללה השני, והשניים אף נועדו בעמאן בינואר האחרון. ברמה הביטחונית, בדומה למצב במצרים, נרשם תיאום ביטחוני יוצא דופן. הצבאות בשני הצדדים שומרים על קשר הדוק תוך שיתוף פעולה יעיל לאורך הגבולות. נותר רק לקוות שהאינטרס הביטחוני המשותף יגבר על אותם קולות מתלהמים הקוראים לבטל את הסכם השלום בין שתי המדינות.

(עדכון ראשון: 23:01)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסרבים לקנות את טענות ישראל, ויש להם סיבות טובות. מפגינים בעמאן, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully