וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרור איסלאמי ביבשת השחורה: הארגון שמאיים על קניה

22.9.2013 / 0:00

כבר ב-2011 איים "אל-שבאב" לפגוע בקניון בניירובי, שבו נרצחו עשרות בני אדם, ושנה לאחר מכן הצהיר על נאמנות לאל-קאעדה. הכירו את ארגון הטרור שעורף את ראשי מתנגדיו

צילום: רוייטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

חרכת אלשבאב אלמג'אהדין, או בקיצור אל-שבאב ("הנוער"), ארגון הטרור שקיבל אחריות לפיגוע בקניון בניירובי, הוא הארגון החמוש הגדול ביותר בסומליה. תוך הטלת אימה על תושבי המדינה ועל השלטון במדינה הענייה, אנשיו מנסים להפיל את השלטון ולכפות על סומליה את השריעה, בהתאם לפירושם הסלפי המחמיר של החוק האיסלאמי. הארגון נוסד כפלג הקיצוני של "איחוד בתי הדין המוסלמיים", מוסד שקם כחלופה לממשלת המעבר בסומליה ושלט ברוב חלקי המדינה עד 2006. צבא אתיופיה, שפלש לסומליה בתמיכת ארה"ב כדי לסייע לממשלה החלשה, הצליח להחליש מאוד את אל-שבאב, ששימש למעשה כזרוע הצבאית של איחוד בתי הדין. שיחות שלום שנערכו לאחר מכן הביאו לצירוף בתי הדין אל הממשלה, אך רק העמיקו את השנאה שרחשו אליה אנשי אל-שבאב.

המצור בניירובי - כותרות נוספות
יום שני למצור בקניון: עשרות הרוגים, המחבלים מתבצרים
מתקפת טרור בקניון בקניה: "עשרות הרוגים בלב בניירובי"
עד ישראלי מדווח מהתופת: "החבאתי את רישיון הנהיגה"

פיגוע ירי בקניון בניירובי קניה, ספטמבר 2013. רויטרס
הארגון האיסלמי שמטיל אימה בסומליה צירף לשורותיו פעילים מכל היבשת השחורה. איש ביטחון בקניון בניירובי, היום/רויטרס

במהלך 2007 צירף הארגון אל שורותיו פעילים זרים מרחבי אפריקה. הם חיזקו אותו לא רק במצבת כוח האדם אלא גם בנשק ובאידאולוגיה קיצונית, והפכו אותו לצבא פרטי ומאומן היטב. לצד פיגועים נגד מוסדות הממשלה, אנשי הארגון כפו את השריעה על הכפרים בסומליה שהיו בשליטתם, וסקלו למוות נשים שהואשמו בניאוף. הם כרתו את ידיהם של גברים שנחשדו בגניבה, ואסרו על קיום מנהגים שהיו קשורים בעיניהם לאורח החיים המערבי, מלעיסת גת ועד האזנה למוזיקה. הם רדפו נוצרים ואיימו על עובדי סיוע זרים, ובכמה מקרים ערפו את ראשיהם של "מכשפים" בני דתות אחרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

76 בני אדם נרצחו בזמן שצפו בגמר המונדיאל

ב-2008 הצליחו אנשי הארגון לכבוש מחדש יעדים מרכזיים מדרום לבירה מוגדישו וגבו מסים וכופר מעסקים רבים. ההכנסות הניבו להם עשרות מיליוני דולרים. במקביל, התחזקו קשריו של אל-שבאב עם הג'יהאד העולמי, אך הוא פעל עדיין בזירה המקומית, ולא תחת מטריית הג'יהאד העולמי של אל-קאעדה. בקיץ 2011 הצליחו כוחות הביטחון של סומליה, בגיבוי פקחי האיחוד האפריקני, לסלק סופית את אל-שבאב ממוגדישו. שנה לאחר מכן נאלץ הארגון לסגת גם מקיסמאיו, עיר בחופה הדרום-מערבי של סומליה, בה נמצא אחד הנמלים החשובים ביותר בקרן אפריקה.

בסוף 2011 פלשה קניה לסומליה כדי להילחם בארגון, אחרי שייחסה לו סדרה של חטיפות של אזרחים מערביים. הארגון איים להגיב בפיגועי התאבדות בלב קניה, ובין היתר איים שיפגע באותו קניון ווסטגייט שעמד במוקד המתקפה אתמול, אחד מסמליו המובהקים של המערב. באותה תקופה, ראש ממשלת קניה, ראילה אודינגה, בא לירושלים וביקש עזרה מישראל במאבק בארגון הטרור.

ארה"ב מאמינה שאל-שבאב קשור לאל-קאעדה, והחל מ-2008 מגדירה אותו ארגון טרור מסוכן. עם זאת, טרם נחשף טיב קשר בין שני הארגונים, שבעבר אף היו עוינים זה לזה. הארגון הסומלי הודיע בתחילת 2012 על "הצהרת נאמנות" למנהיג אל-קאעדה, איימן א-זוואהירי. אולם בניגוד לאל-קאעדה, אל-שבאב ככל הנראה עדיין מסתפק בשאיפות מקומיות וטרם החל לפעול ברמה העולמית. אמנם, אל-שבאב מקיים קשרים (לוגיסטיים בעיקר) עם ארגוני טרור אחרים באפריקה - בהם בוקו חראם, הפועל בניגריה, אך נראה שהוא פועל בהשראת אל-קאעדה, ולא התמזג לתוכו מבחינה מבצעית.

בנוסף, גם לא ברור לחלוטין כיצד אל-שבאב מממן את פעילותו. כמה מדינות - בהן אריתריאה, הואשמו בעבר במתן סיוע לוגיסטי לבכירי הארגון. חלק אחר מהמימון מגיע ככל הנראה מארגונים לא-ממשלתיים בערב הסעודית ומגולים סומלים המתגוררים בתימן, בקטאר ובאיראן. משכורתו של כל לוחם נאמדת ב-300-100 דולרים בחודש.

להביס את הכופרים, כמו מוחמד

אל-שבאב הוציא לפועל פיגועים רבים נגד הממשלה בסומליה ובמקרים רבים הפעיל מחבלים מתאבדים. בחודש מרץ 2010 אנשיו הרגו 60 בני אדם במתקפה משולבת נגד מתקני הממשלה במוגדישו ונגד פקחי האיחוד האפריקאי, ובחודש אוגוסט של אותה שנה נהרגו 33 בני אדם בפיגוע במלון מונה בעיר. פרט לפיגוע בניירובי, הארגון קיבל אחריות לפיגוע נוסף מחוץ לגבולות סומליה: 76 בני אדם נהרגו ביולי 2010 בפיגוע התאבדות כפול בקמפלה, בירת אוגנדה, בזמן שצפו בגמר המונדיאל. אל-שבאב הודיע בזמנו שמדובר בנקמה על כך שאוגנדה שלחה חיילים לכוח הבינלאומי שפלש לסומליה.

כותרת: פיגוע ירי בקניון בניירובי קניה, ספטמבר 2013. רויטרס
הארגון הצהיר על נאמנותו לאל-קאעדה. זירת הירי בקניה, היום/רויטרס

קבלת ההחלטות בארגון נעשית בצורה היררכית, והמפקדים האזוריים הם בדרך כלל רק סומלים ולא מחבלים שהגיעו מארצות זרות. מנהיג הארגון כיום הוא אחמד גודאן, הידוע יותר בכינוי מוכתאר אבו-זובייר. מוצאו בסומלילנד, החלק האוטונומי-למחצה של צפון סומליה, שהחליף את מפקד הארגון הקודם, מועלם עדן חאשי אירו, שנהרג בתקיפה אמריקנית ב-2008. לאחרונה דווח כי בכירים אחרים בארגון, שמוצאם בדרום סומליה, נאבקים בו על ההנהגה. בסך הכל, מונה הארגון כ-7,000 עד 9,000 לוחמים.

סמל הארגון מורכב מגלובוס ירוק המסמל את האיסלאם, ומעליו איור של קרן אפריקה, המסמן את המטרה העיקרית של הארגון. מעל ספר קוראן פתוח מונחים שני רובי קלצ'ניקוב המסמנים את קדושת המאבק המזוין למען הג'יהאד. בפסוקים הכתובים מסביב מוזכר "קרב בדר”, בו הביס הנביא מוחמד את הכופרים בדרך למכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully