וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ישראלי: "צה"ל תקף בסוריה משלוח טילים לחיזבאללה"

הגורם אישר לסוכנויות הזרות את הדיווחים בארה"ב, לרבות מהממשל, על תקיפה ישראלית בסוף השבוע. תנועה ערה של מטוסי קרב בצפון. "נתניהו כינס הקבינט בשישי לפנות בוקר"

צילום: CNN,FOX NEWS, NBC עריכה: טל רזניק

הדיווחים בכלי תקשורת זרים על התקיפה שביצעה לכאורה ישראל בסוריה

גורם ישראלי אישר הבוקר (שבת) לסוכנויות הידיעות רויטרס ו-AP כי ישראל תקפה בסוריה משלוח טילי קרקע-קרקע מתקדמים שהיה מיועד להגיע לידי חיזבאללה. הגורם אישר למעשה שורת דיווחים בארה"ב, לרבות כאלה שיצאו מגורמים בממשל אובמה, לפיהם ישראל תקפה בסוריה בלילה שבין חמישי לשישי.

במקביל לדיווחים, הורגשה הבוקר תנועה ערה של מטוסי קרב בגבול הצפון. רשת NBC דיווחה כי גורם רשמי בכיר בארה"ב העריך שישראל תקפה בסוף השבוע משלוח של נשק שעשה דרכו לידי חיזבאללה. הגורם הוסיף כי על פי ההערכות, התקיפה קשורה למערכות נשק כימי. ב"ניו יורק טיימס" ייחסו את הדיווח לגורמים רשמיים בממשל האמריקאי.

מוקדם יותר דיווחה רשת CNN ששני גורמים רשמיים בארה"ב מסרו כי ארה"ב מעריכה שישראל ביצעה תקיפה אווירית בסוריה. על פי הגורמים, ארה"ב וסוכנויות מודיעין מערביות בוחנות מידע מסווג שלפיו ישראל ככל הנראה תקפה בסוריה בחמישי או שישי. באותה מסגרת זמן בחנה ארה"ב מידע נוסף שלפיו מטוסי חיל האוויר הישראלי ביצעו גיחות בשמי לבנון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס קרב ישראלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד מהגורמים טען כי לארה"ב יש עד כה מידע מוגבל ועדיין אין ביכולתה לאשר כי אלו מטוסי הקרב שביצעו את התקיפה. בהתבסס על מידע ראשוני, ארה"ב לא מאמינה כי מטוסי קרב ישראלים נכנסו למרחב האווירי הסורי בכדי לבצע את התקיפה. הגורמים הרשמיים אמרו ל-CNN כי אין סיבה להאמין כי ישראל תקפה מחסנים של נשק כימי.

רשת "פוקס ניוז" דיווחה כי יעד התקיפה הישראלי לכאורה הוא מחסן נשק סורי. הדיווח התבסס על גורם רשמי בארצות הברית, שמסר כי לא ברור אם המטוסים חדרו לשטחה האווירי של סוריה או שיגרו טילים לעבר שטחה.

גורמים צבאיים סוריים הכחישו הבוקר את הדיווחים בנושא. הם מסרו את תגובתם לערוץ "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה. הלילה התייחס גם שגריר סוריה באו"ם לנושא ואמר כי "איננו מודע לתקיפה שכזו כרגע".

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי לפי מקור יודע דבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בשעות הלילה שבין חמישי לשישי ישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני בירושלים. עם זאת, לא נמסר דבר על זהותו של אותו גורם, שסירב להתייחס לנאמר בדיון.

שגרירות ישראל בארצות הברית מסרה לסוכנות הידיעות AP בתגובה לדיווחים כי "מה שאנו יכולים להגיד הוא שישראל נחושה למנוע העברה של נשק כימי או אמצעי לחימה אחרים שמשנים את חוקי המשחק על ידי המשטר הסורי לגורמים טרוריסטיים, ובייחוד לחיזבאללה בלבנון".

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. AP
הכור בדיר א-זור שבסוריה, שלפי מקורות זרים הותקף על ידי ישראל ב-2007/AP

מדובר צה"ל נמסר כי הוא אינו נוהג להתייחס לדיווחים מסוג זה. במקביל, גורם ישראלי מסר ל-CNN: "נעשה את כל מה שדרוש להביא להפסקת העברת נשק מסוריה לארגוני טרור. עשינו זאת בעבר ואם זה יידרש – נעשה זאת גם בעתיד".

האתר "פוליטיקו" דיווח כי הסנאטור האמריקאי לינדזי גראהם אמר הלילה כי "ישראל תקפה בסוריה הלילה". לפי הדיווח, בסעודה השנתית לגיוס תרומות למפלגה הרפובליקנית התייחס גראהם, חבר בוועדה לשירותים מזוינים בסנאט, לתקיפה לכאורה, והאשים את נשיא ארצות הברית ברק אובמה בהחלשת ארצו ובכך שאיננו מעניק תמיכה ראויה לישראל נגד האיסלם הקיצוני בכלל, ואיראן בפרט.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הלבנות "א-נשרה" דיווחה כי מטוסים ישראליים טסו הבוקר בגובה רב בשמי ביירות, והמשיכו בטיסה צפונה. כמו כן, במהלך הלילה דווח על גיחות אוויריות רבות בשמי דרום לבנון, זה היום הרביעי ברציפות. על פי הדיווח, רוב הגיחות התרכזו באזור מרג' עיון, אל-חיאם, ג'יסין ועוד.

דיווחים על תנועה ערה של מטוסי חיל האוויר בשמי לבנון

אמש דווח בסוכנות הידיעות הלבנונית "א-נשרה" כי מטוסי חיל האוויר הישראלי נצפו בשעות הערב המאוחרות בשמי צור, בינת ג'בל, מרג' עיון ואזור תופח שבלבנון. מוקדם יותר דווח על גיחה נוספת אחר הצהריים באזור רומייש ועלמא א-שעב וכי המטוסים חגו מעל כמה אזורים ויצאו בסביבות השעה 18:15.

נשיא לבנון מישל סולימאן גינה אמש את גיחות חיל האוויר הישראלי, לפי דיווחים לבנוניים, שמפירות את החלטה 1701 - הסכם הפסקת האש עם לבנון. הגיחות מהוות "ביטוי למדיניות האיום של האויב נגד לבנון", צוטט סולימאן בסוכנות הידיעות הממלכתית. "זו, שוב, הפרה ברורה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701 וניסיון לערער את היציבות של לבנון".

קודם לכן דווח ב"דיילי סטאר" הלבנוני כי שמונה מטוסי קרב ישראליים עברו את הגבול וחגו בשמי לבנון בפרק זמן של 14 שעות – תוך שהם חוצים חלקים נרחבים של המדינה. גורם ביטחוני מקומי אמר לעיתון כי אף שישראל מקיימת טיסות סיור וטיסות מבצעיות בתוך לבנון על בסיס קבוע, התנועה האווירית ב-24 השעות האחרונות היא "גבוהה מהרגיל".

(עדכון ראשון 03:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully