וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבורקס שלי שלוש פינות - וזה מדאיג את הרבנות

7.2.2013 / 17:00

תלונות רבות הצטברו ברבנות בגלל בורקס מרובע שהכיל גבינה. כדי למנוע פגיעה בכשרות כונס דיון שנועד לפתור את הבעיה. בין היתר הוצע שהמילוי במאפה החלבי "יזלוג" החוצה

השבוע התקיים דיון לא שגרתי במחלקת הכשרות של הרבנות הראשית לישראל – במהלכו עסקו הרבנים בסוגי הבורקס השונים ובדרכים שניתן להבדיל בין כאלו חלביים, בשריים ובין אלו שהינם בחזקת פרווה. הסיבה לדיון, כפי שפורסם ברדיו קול חי,פניות שהגיעו לרבנות על ידי צרכנים מבולבלים שהסבירו כי הם חוששים להפר את המצווה של שמירת כשרות בגלל שצורתם של הבורקסים השתנתה. בין היתר התלוננו על בורקס מרובע שהכיל מילוי חלבי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בוחנים את הבורקסים ברבנות/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך שנים הורגלנו לזהות את תוכן המילוי של המאפה הפופולרי לפי צורתו. משולש תמיד היה עם גבינה, מעוגל היה בטעם פיצה והמלבני היה בורקס פרווה במילוי תפוחי אדמה, תרד ועוד. אלא שלאחרונה נודע כי יצרנים שונים "הפרו" את הסטטוס קוו הזה, וייצרו בורקסים שאינם לפי הנוהל ארוך השנים. בדיון נמתחה ביקורת גם על בעלי אולמות שמגישים בורקס במילוי תפוחי אדמה בצורת משולש, צורה שמקובלת על פי רוב לבורקסים חלביים.

במהלך הדיון עלתה דרישה לשנות את צורת המאפים כדי שצרכנים לא ייכשלו בהלכות כשרות ויערבבו בין מאפים חלביים לבשריים בעת הארוחה. בדיון צוין גם החשש הבריאותי שבאי ידיעת תוכן המאפה, שכן יש אנשים רבים שרגישים בין היתר לחלב ומוצריו. על מנת להכיר את החומר, הגיעו לדיון גם בעלי קונדיטוריות שהציגו את המאפים, צורתם וההבדלים ביניהם. הגורמים השונים העלו הצעות על מנת לפתור את הבעיה ההלכתית.

בין היתר הוצע לשנות את אופן סגירת המאפה, כך שבורקס אצבעות פרווה יהיה מהודק ואילו אחיו ממולא הגבינה יהיה פתוח באופן שניתן יהיה לראות את המילוי ולזהות שהוא חלבי. סיגר במילוי פרווה יהיה ארוך במידה ניכרת מהסיגר החלבי. בורקס פילו פרווה יהיה עגול ואילו החלבי יהיה משולש. עוד הוצע לשנות את אופן הגלגול של הבורקס הטורקי.

בעלי בתי המאפה שהשתתפו בדיון אמרו בתגובה להצעות הבידול כי לא את כולן ניתן יהיה ליישם בפועל, הן בשל הליך האפייה והן בשל חשש לפגיעה במוצר הסופי. בנוסף הם דרשו כי האכיפה בנושא תהיה שוויונית כלפי כל המפעלים והקונדיטוריות בארץ. בסוף הדיון גובשו החלטות משותפות ונקבע כי בקרוב תוציא הרבנות הראשית נהלים חדשים שיסייעו לציבור להבחין בין מאפים חלביים או פרווה בנושא כדי למנוע פגיעה בכשרות וכשלים ובריאותיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully