וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכוד של נתניהו: לא יכול איתם, ולא בלעדיהם

לירון מרוז

4.2.2013 / 14:30

ברית לפיד-בנט עוד עשויה להיפרם, אבל בינתיים הליכוד מתמודד מול מפלצת דו-ראשית בת 31 מנדטים. יחד עם קדימה והתנועה תיתכן קואליציה יציבה בלי החרדים - אבל מה הלאה?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקוע. יאיר לפיד ונפתלי בנט, שסומנו כשותפים כמעט ודאיים בממשלתו, עושים שריר. הראשון מעז לעמוד על עקרונותיו. השני לא מתכוון לצאת פראייר. הצרה של נתניהו היא שבלי לפחות אחד מהם - אין לו ממשלה.

המו"מ הקואליציוני החל-המתווכים של יש עתיד מול המתווכים של הליכוד, ינואר 2013. דרור עינב
אייפדים מול מחברות: פגישת המו"מ הקואליציוני של אנשי יש עתיד/דרור עינב

שיתוף הפעולה המתגבש בין שני המנצחים הגדולים של מערכת הבחירות האחרונה אינו תולדה של היכרות עמוקה וארוכת שנים. לפיד בעצמו הודה בראיון שהם הכירו בעיקר בתקופת מערכת הבחירות, כשהופיעו בראיונות ופאנלים שונים זה לצד זה, והיו, לדבריו, "להקה נודדת". ייתכן מאוד שהברית הזו תיפרם לה באחת בעוד שבוע או שבועיים, כשאחד מהם יחליט לחתוך ולהיכנס לממשלת נתניהו - גם אם הדבר יבוא על חשבון חברו החדש. אבל לעת עתה, בליכוד צריכים להתמודד עם שניהם כגוש אחד, ולנסות ולתקוע טריז ביניהם.

מרמור פנים-מפלגתי

הניסיון הראשון היה הסתת הרבנים של הציונות הדתית נגד בנט. אלי ישי ישב עם חלקם וניסה להסביר להם מדוע השותפות עם לפיד תפגע בהם. האמת שיש לא מעט בדבריו. תכניתו של לפיד, אם לא תשונה, עשויה לפגוע גם בישיבות הגבוהות של הציונות הדתית. כך או כך, היה משעשע למדי לשמוע שישי כיתת את רגליו ושוחח עם רבני הבית היהודי - אותה מפלגה שהרב עובדיה כינה לפני שבועות ספורים "מפלגה של גויים".

במקביל, ממשיכים בקרבת ראש הממשלה בניסיונות שהחלו עוד במערכת הבחירות - לצייר את מפלגתו של בנט כמפלגה של ימניים קיצוניים ופנאטים. אם תהיה שר החוץ, יישאל לפיד, עם מי תוכל להניע תהליכים מדיניים טוב יותר - עם אורית סטרוק מחברון או עם דרעי שהיה בש"ס שאפשרה את העברת הסכם אוסלו?

לעת עתה עושה רושם שלפיד ובנט מתואמים ביניהם. הם סבורים שהמשותף ביניהם רב על השונה. השאלה היא מה הם רוצים. אם נתניהו יצרף את שניהם לממשלתו, מי יהיו השותפים הנוספים? אם לפיד לא רוצה את החרדים, נשארנו עם התנועה וקדימה. יחד איתן, יוכל נתניהו להגיע לקואליציה 70 ח"כים, מספר יציב למדי. אבל כשאחת מהשותפות רוצה לחדש את המו"מ המדיני, השנייה רוצה לחזק את הבנייה ביהודה ושומרון והשלישי בכלל רוצה לרשת אותך בבוא היום - זה נראה כמו סמטוחה אחת גדולה.

נתניהו מוקף במספיק תחבולנים פוליטיים שיכולים לעזור לו להקים את ממשלתו וגם לנסות ולתחזק אותה בהמשך, כולל סיפוח שברי סיעות שלעת-עתה יישארו באופוזיציה ויפורקו בהמשך. בכנסת היוצאת הוא אף הוכיח כישורים פוליטיים משובחים. אבל כאן הוא עלול להיתקע בעוד מכשול מבית לפיד: עם ממשלה מצומקת של עשרים וקצת שרים, כמות המרמור והתסכול בתוך מפלגתו תעלה על גדותיה. ולך תמצא אז מישהו שיילחם בשבילך.

עוד על המגעים להקמת קואליציה:
בכירים בבית היהודי: "אין לש"ס מונופול על התורה"
בנט ידרוש מנתניהו: להפוך את יום א' ליום חופש
דרעי: נתניהו מעדיף קואליציה בלי ש"ס ובלי חרדים
על רקע המו"מ - כנס חרדי נגד הגיוס: "זה כמו אש"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully