וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלם בישראל מהטלטלה בקהיר: "ישפיע על היחסים"

במערכת הביטחון הופתעו מהחלטת נשיא מצרים להדיח את הצמרת הביטחונית. "זה הלם מוחלט", סיפר גורם ביטחוני, "הם לא עונים לטלפון. כולם עכשיו יתיישרו עם האג'נדה של מורסי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

הודעתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, לפיה הוא מדיח מתפקידם את שר ההגנה, מוחמד טנטאווי, ואת צמרת הצבא, התקבלה בישראל בהפתעה. "זה הלם מוחלט", אמר גורם ביטחוני, "המשך ישיר לאירועים הגדולים שעוברת מצרים. החבר'ה ממצרים לא עונים כרגע לטלפון. אין ספק שזה ישליך על היחסים עם ישראל. מעכשיו הגורמים השונים יחששו לבצע פעולות שאינן עומדות ברוח האג'נדה של הנשיא". עם זאת, ציין הגורם כי "כדי לאמוד את הזעזוע נצטרך להמתין ולראות מה התגובות ברחוב המצרי".

גורם אחר במערכת הביטחון ביקש לסייג את הדברים, ואמר: "אנחנו רק עכשיו מתעדכנים על המתרחש במצרים. מוקדם מדי לקבוע מה ההשלכות של הצעדים הללו". עם זאת, ציין הגורם שמדובר במהלך מנהיגותי של מורסי, והזכיר את החלטתו של ראש ממשלת טורקיה ארדואן לגרש את צמרת הצבא באנקרה.

נשיא מצרים מוחמד מורסי וראש המועצה הצבאית העליונה מוחמד חוסיין טנטאווי מבקרים באל-עריש, לאחר מתקפת הטרור ברפיח, אוגוסט 2012. AP
"אין ספק שזה ישפיע על היחסים". טנטאווי ומורסי/AP

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, התייחס אף הוא להתפתחויות במצרים. "אני מציע לשקול את הדברים בקור רוח, ולא להיחפז בתגובות. ההתפתחויות במצרים מאז שהתחילה ההתמרדות והביאה לנפילת מובארק אינן בלתי צפויות. העובדה שהכוח של האחים המוסלמים ינצח היתה הערכה כבר לפני תקופה ולא הפתיעה. ההערכה שאני שומע שבצד שינוי הפרופיל המדיני ובעיקר החברתי והדתי של הממשל המצרי, הממשל הזה יגדיר טווח די ברור גם במה שקשור להתחייבויות הבינלאומיות של מצרים. עד היום לא ראינו שינוי דרמטי לרעה כלפינו, ומקווה שכך יימשך בעתיד. להתחייב על כך זה מוקדם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מוקדם יותר הודיע מורסי כי הוא מדיח את טנטאווי, את הרמטכ"ל סמי חאפז ענאן, את מפקד חיל הים מהאב נמש ואת מפקד חיל האוויר עבד אל-עזיז סיף א-דין. לגבי טנטאווי וענאן נמסר כי הם הוצאו לגמלאות, וישמשו כ"יועצים לנשיא" – תואר חסר משמעות של ממש.

במקביל, מורסי הודיע כי הוא מבטל את התיקון לחוקה שכפתה עליו המועצה הצבאית העליונה, וממנה לעצמו סגן חדש - השופט בדימוס מחמוד מכי. בהודעה שמסרה לשכת הנשיא לתקשורת בקהיר לא נאמרה הסיבה לפיטורין של הצמרת הצבאית.

גורמים מצרים מסרו הערב לאתר המצרי "א-שורוק" כי בעקבות החלטתו לבטל את השינויים החוקתיים שפרסמה המועצה הצבאית העליונה לפני הבחירות לנשיאות, הופך למעשה נשיא מצרים מוחמד מורסי לראש המועצה הצבאית העליונה. בכך הופך מורסי לנשיא האזרחי הראשון שמתמנה לתפקיד זה במצרים. בנוסף, על פי ההצהרה החוקתית שפרסם מורסי, הוא משיב לידיו את הסמכויות הנוגעות לתקציב, לחקיקה ולקביעת הוועדה שתגבש חוקה.

יועצו המשפטי של מורסי, מוחמד ג'אדאללה, אמר לאתר "אל-יום א-סאבע" כי לפי ההצהרה החוקתית המתוקנת, נשיא המדינה הוא כעת ראש המועצה הצבאית העליונה. "יש לו זכות לפטר או להעביר מתפקידיהם אישים במועצה ולמנות אחרים תחתיהם. לנשיא יש כעת גם זכות לאשרר את החוקה החדשה", אמר. הוא הכחיש בתוקף דיווחים שלפיהם נרקמה עסקה בין מורסי לבין טנטאווי. "לא היו שום עסקאות הנוגעות להחלטות האחרונות. עם זאת, טנטאווי וענאן ידעו על ההחלטה טרם פרסומה".

לפי ההצהרה החוקתית החדשה, מורסי יהנה מסמכויות רבות, ביניהן סמכות להגדיר את המדיניות במצרים, לחתום על הסכמים בינלאומיים, למנות פרלמנט חדש ולאשר את התקציב. בחודשים האחרונים שררה אי-בהירות סביב הוועדה שתגבש את החוקה, שכן לאחר שהתברר כי רוב חברי הוועדה הם אנשי האחים המוסלמים הוחלט לפזרה מחשש לגיבוש חוקה דתית. אלא שעם התיקונים שהכניס מורסי, נדמה שבקרוב תנוסח חוקה שתעלה בקנה אחד עם מדיניותו. החוקה תובא ככל הנראה למשאל עם.

לקריאה נוספת
רעידת אדמה במצרים: מורסי הדיח את צמרת הצבא
פרשנות: מורסי יודע שהציבור עומד מאחוריו
צבא מצרים עצר את ”בן-לאדן של חצי האי סיני”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully