וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת אדמה במצרים: מורסי הדיח את צמרת הצבא

ניר יהב

12.8.2012 / 18:02

דרמה בקהיר עם השלמת חילופי השלטון: הנשיא הדיח את שר הגנה טנטאווי, את הרמטכ"ל ואת מפקדי חילות האוויר והים. מורסי גם ביטל את התיקון בחוקה שכפתה עליו המועצה הצבאית

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

עריפת ראשים במצרים: הנשיא, ד"ר מוחמד מורסי, הודיע היום (ראשון) כי הוא מדיח מתפקידם את שר ההגנה, מוחמד חוסיין טנטאווי - מי ששלט במצרים בפועל בימים שלאחר המהפכה - ואת הרמטכ"ל, סמי חאפז ענאן. נמסר להם כי הם הוצאו לגמלאות, וישמשו כ"יועצים לנשיא" - תואר חסר משמעות של ממש. במקביל, הודיע מורסי כי הוא מבטל את התיקון לחוקה שכפתה עליו המועצה הצבאית העליונה, ומינה לעצמו סגן חדש, השופט בדימוס מחמוד מכי. בנוסף, הודחו גם מפקד חיל הים, מהאב נמש ומפקד חיל האוויר עבד אל-עזיז סיף א-דין. בהודעה שמסרה לשכת הנשיא לתקשורת בקהיר לא נאמרה הסיבה לפיטורין של הצמרת הצבאית.

פרשנות: מורסי יודע שהציבור עומד מאחוריו

נשיא מצרים מוחמד מורסי וראש המועצה הצבאית העליונה מוחמד חוסיין טנטאווי מבקרים באל-עריש, לאחר מתקפת הטרור ברפיח, אוגוסט 2012. AP
טנטאווי/AP

לשר ההגנה החדש מונה הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי, איש המודיעין הצבאי, וסגנו יהיה מוחמד אל-עסאר. הרמטכ"ל החדש יהיה הגנרל סידקי סובחי. גורם צבאי מצרי אמר לרשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" כי טנטאווי וענאן "לא הופתעו מההחלטה של מורסי להוציאם לגמלאות", ואף "ברכו עליה".

בכיר האחים המוסלמים, עיסאם עריאן, ברך על פיטוריהם של שר ההגנה מוחמד חוסיין טנטאווי ושל הרמטכ"ל סאמי ענאן. "ההחלטה האמיצה הזו להעביר את השניים מתפקידם סיכלה את התכניות לבצע מהפכת-נגד", אמר. "זה הגל השני של המהפכה של העם המצרי. מורסי מילא את חובתו הריבונית והשיג את דרישות המהפכה. אני קורא לתומכי המהפכה לסייע לנשיא במניעת ניסיונות לפגוע במהפכה".

בשבוע שעבר פוטר ראש המודיעין הצבאי, הגנרל מוראד מואפי, שכשל בהתרעה על הפיגוע במעבר רפיח. נוסף לו הודחו מתפקידם שורה של בכירים בצמרת הממסד הצבאי, בעקבות הפיגוע שגבה את חייהם של 16 חיילים. גם מושל צפון-סיני סולק מתפקידו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טנטאווי מונה רק בשבוע שעבר לשר ההגנה החדש

אם לא די בטלטלה הצבאית, הנשיא מורסי אף הודיע היום כי הוא מבטל את התיקון לחוקה שבוצע לפני חודשיים על ידי המועצה הצבאית העליונה, במסגרתה הפקיעה המועצה סמכויות רבות לידיה. אחרי פרסום התיקון לחוקה באמצע חודש יוני, תנועת האחים המוסלמים הודיעה כי צעד זה מצר את כוחה בכך שהוא מחזק את מעמד המועצה הצבאית, ופוגע בסמכויות הנשיא.

טנטאווי, בן 77, התמנה לתפקיד שר ההגנה ולמפקד צבא מצרים בשנת 1991. מאז כיהן בתפקיד. לאחר שהנשיא לשעבר חוסני מובארק הודח במהפכה העממית בשנה שעבר, טנטאווי הפך בפועל לשליט המדינה, מתוקף היותו ראש המועצה הצבאית העליונה, שאליה הועברו סמכויות השלטון במדינה. רק לפני שבוע מונתה ממשלה חדשה, וטנטאווי מונה גם בה לתפקיד שר ההגנה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully