וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתה התרעה? עימות חריף בין ראש השב"כ לשרים

8.9.2014 / 15:04

לוואלה! חדשות נודע שיורם כהן טען בישיבת הקבינט לפני שבוע וחצי שהציג כבר באפריל התרעה מפני עימות ממושך עם חמאס שיפרוץ ביולי. השרים זעמו: "לא הוצגה התרעה כזו בשום שלב"

מערכת וואלה!

ויכוח מודיעיני בהנהגה: לוואלה! חדשות נודע כי בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה לפני כשבוע וחצי, פרץ ויכוח בין שרים בכירים לבין ראש שירות הביטחון הכללי, יורם כהן, לאחר שכהן טען כי השב"כ הציג כבר בחודש אפריל התרעה מפני עימות ממושך עם חמאס שיפרוץ בחודש יולי. השרים טענו בתגובה כי התרעה כזו לא הוצגה בפניהם, וכי אם אכן הייתה התרעה כזו זמן רב מראש, לא ברור מדוע היא לא הודגשה במהלך דיוני הקבינט בשבועות שקדמו למבצע "צוק איתן", ושבמהלכם פעל צה"ל בעוצמה נגד חמאס בגדה המערבית.

יורם כהן בועדת חו"ב. עומר מירון
ביקש להצביע על כמה מהישגיו של הארגון במהלך המבצע. ראש השב"כ, יורם כהן/עומר מירון

הישיבה שהתקיימה ביום חמישי לפני שבוע וחצי הוקדשה בחלקה לסיכומו של מבצע "צוק איתן". ראש השב"כ ביקש במעמד הזה להצביע על כמה מהישגיו של הארגון במהלך המבצע, ופתח באמירה שהשב"כ התריע כבר באפריל על עימות ממושך שצפוי מול חמאס בחודש יולי. בהמשך מנה כהן את הישגיו המודיעיניים והטקטיים של הארגון - החל מהמודיעין שהעביר לכוחות בשטח בנושא המנהרות ועד לחיסול בכירי הזרוע הצבאית של חמאס בימים האחרונים ללחימה.

עוד על היום שאחרי המלחמה בדרום:
גורם מדיני: חמאס משקם את המנהרות ואת מאגר הרקטות
גורמים ביטחוניים: "לא מכירים שחמאס החל בשיקום המנהרות"
כך ניצח צה"ל את הווטסאפ במבצע "צוק איתן"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"לא הייתה התרעה על מערכה ממושכת"

שרי הקבינט התרעמו על קביעתו של כהן כי הארגון העביר זמן רב מראש התרעה "אסטרטגית" על כוונתו של חמאס ליזום עימות ממושך. הראשונים למחות על הדברים היו שרת המשפטים, ציפי לבני, והשר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', שאמרו שהתרעה כזו מעולם לא הוצגה להם. על פי גורם בכיר שעודכן בפרטי הישיבה, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, משה יעלון, ומשתתפים נוספים ציינו כי התרעה על מלחמה או מערכה ממושכת מול חמאס לא הוצגה בשום שלב.

כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
הראשונים למחות. השרים יצחק אהרונוביץ' וציפי לבני/נועם מושקוביץ

שרים בכירים בקבינט אומרים כי השב"כ אמנם התריע מראש על ניסיון של חמאס להוציא לפועל פיגוע משמעותי בגזרת הדרום באמצעות מנהרת תקיפה, אך לא הייתה התרעה על כך שאותו פיגוע יהווה "יריית הפתיחה" של מערכה ממושכת מול ישראל – כפי שניסה כהן להציג את הדברים בדיעבד. אחד השרים אמר: "לא הייתה התרעה על מערכה ממושכת, ודאי לא על מלחמה של ממש, שתימשך קרוב לחודשיים ושבמהלכה חמאס יסרב פעם אחר פעם להצעות להפסקת אש".

שרים בקבינט סבורים כי היעדר הערכה מגובשת מסוג זה בא לידי ביטוי באמירות התכופות של גורמים בכירים במערכת הביטחון כי חמאס "נמצא על הברכיים", "מתחנן להפסקת אש" ו"קרוב לכניעה" – בניגוד להתנהלותו של הארגון בפועל. מעבר לכך, השרים טוענים כי במהלך מבצע "שובו אחים" לאיתור שלושת הנערים החטופים שהתנהל בגדה המערבית בחודש יוני, לא נשמעה הערכה מצד אף גורם בקהיליית המודיעין כי הצעדים שישראל נוקטת מול חמאס בגדה, בדגש על מעצרם של משוחררי עסקת שליט, עשויים לדרבן את הארגון לפתוח במערכה ממושכת מול ישראל בדרום.

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
גורמים ביטחוניים העריכו שחמאס אינו מעוניין בהסלמה. חאלד משעל/AP

בהקשר הזה, יש לציין כי תוך כדי מבצע "שובו אחים" העריכו גורמים ביטחוניים בכירים, בהם שר הביטחון יעלון, כי חמאס "לא מעוניין בהמשך ההסלמה ברצועת עזה". יעלון אמר דברים ברוח זו בסיור שערך בגבול הרצועה ב-30 ביוני, שבוע בלבד לפני תחילתו של "צוק איתן". הערכות מודיעין שהתקבלו באותה תקופה התריעו על ניסיונות של חמאס לבצע פיגוע באמצעות מנהרה, אבל לא על התדרדרות להסלמה ארוכת טווח.

גורמים בכירים שלקחו חלק בישיבות הקבינט ציינו כי גם תוך כדי הלחימה, הערכות המודיעין שגו בנוגע למידת רצונו של חמאס בהפסקת אש. אחד מאותם גורמים אמר כי דווקא אגף התכנון המדיני במשרד החוץ העריך במדויק, תוך כדי הלחימה, שחמאס אינו מעוניין בהפסקת אש ומוכן למערכה ממושכת כדי להשיג את מטרותיו: "כאשר מסתכלים בדיעבד על הניירות ומשווים את המסמכים של אגף התכנון המדיני במשרד החוץ לניירות של שב"כ, אמ"ן והמוסד, הניירות של משרד החוץ היו הרבה יותר מדויקים".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עוד במהדורה:

"אני הייתי בעבדות טוטאלית", כך זעקה אחת מנשותיו לשעבר של גואל רצון עם היוודע הכרעת הדין בעניינו. בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום את רצון במרבית עבירות המין שיוחסו לו אך זיכה אותו מהעבירה התקדימית "עבדות". כמה מנשותיו לשעבר, שנכחו בבית המשפט, זעמו על החלטת בית המשפט וטענו כי רצון שיעבד אותן באופן מוחלט וגרם נזק רב להן ולילדיהן. בנו של גואל רצון, יגאל, מאוכזב מההרשעה שתשלח את אביו למאסר, אך שמח על הזיכוי בסעיף האחזקה בתנאי עבדות.

הסתירות הפוליטיות של ליברמן: שר החוץ טען אמש בתדרוך עיתונאים כי פירוז רצועת עזה אינו מהווה פתרון ריאלי לסיום הלחימה בדרום. לא רק שהצהרה מסוג זה איננה מאפיינת את השר, שלרוב נוקט במדיניות תקיפה בסוגיה הפלסטינית, אלא שלפני כחודשיים הוא קרא נחרצות לכבוש את עזה. זו לא הפעם הראשונה שליברמן סותר את טענותיו שלו עצמו, ציבור הבוחרים שלו אולי שוכח את הזיגזוגים שלו אך מהדורת וואלה! זוכרת היטב - מיטב האמירות הסותרות של שר החוץ.

מזל טוב קייט! שנה בלבד אחרי שג'ורג' הקטן הגיח לעולם, וויליאם וקייט מצפים לילד נוסף, כך אישר היום בית המלוכה הבריטי. האם הפעם הזוג המלכותי מצפה ליורשת עצר? נאוה סילוורה, עורכת וואלה! אופנה, על ההריון שגורם לבריטים לאבד את קור הרוח המפורסם שלהם.

יד שנייה מחיפושית: 2.5 מיליון פאונד לדירה צנועה של שלושה חדרים במרכז לונדון, נשמע אמנם מעט מופרך אך לא כשמדובר בדירה ששימשה בעבר את ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר. הבית ששימש כנקודת המפגש של הלהקה באמצע שנות ה- 60 עומד כעת למכירה ומעריצי הלהקה השרופים כבר החלו לרוקן את החסכונות.

לפני סיום התחזית: הלילה מעונן חלקית, מחר ללא שינוי בטמפרטורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully