וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 שנה למותו של בן-גוריון: האם חזונו התגשם?

פרויקט מיוחד

8.11.2013 / 15:00

מה היה חושב "הזקן" על מחאת האוהלים? על תהליך השלום? על השוויון בנטל? על מצב הנגב? ביקשנו משורת כותבים לבחון היכן עומד היום חזונו של מייסד האומה. פרויקט דעות מיוחד

דוד בן גוריון ערב הקמת המדינה, 13 במאי 1948. AP, AP
בן-גוריון ערב הקמת המדינה, מאי 1948/AP, AP

בימים אלו מציינים באירועים שונים ברחבי הארץ 40 שנה למותו של דוד-בן גוריון, מייסד המדינה וראש ממשלתה הראשון, שנפטר בדצמבר 1973 בשדה בוקר. לא פעם עולה השאלה - לו היה "הזקן" חי כיום, כיצד היה מתייחס לאירועים העכשוויים? מה היה אומר על דמותה של המדינה? האם היא תואמת את החזון שגיבש במשך עשרות שנות עשייה, ושהניח אחריו? האם היה מרוצה ממה שהוא רואה?

בניסיון לבחון את הסוגיה, כינסנו שורת כותבים, שהתבקשו לסקור היבטים שונים בחזונו של בן-גוריון, ולנסות לבחון את השאלות: האם צדק בחזונו וברעיונות שגיבש לתקומת העם היהודי בארצו? מה מתוך החזון התגשם, ומה נמוג? ומה עדיין ניתן ללמוד ממנו? התשובות - לפניכם.

האם בן-גוריון היה תומך במחאה החברתית?

מאת אבי שילון

עיקרון המפתח שהותיר אחריו האב המייסד של האומה הוא המבט המפוכח אל העתיד, ולקיחת גורלנו בידינו. לדעתו של אבי שילון, החוקר את סיפור חייו והשקפת עולמו של בן-גוריון בשנותיו האחרונות, הוא אולי היה מזדהה עם צעירי האוהלים רוטשילד - אך דורש מהם לא להסתפק בהפגנות, אלר לוותר על קלות חייהם - ולצאת ולעשות מעשה.

לקריאת המאמר המלא

***

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בן-גוריון המדינאי: לא להתפשר על הביטחון

מאת דני אילון

כיצד היה נוהג "הזקן" מול איום הגרעין האיראני? איך היה מתמודד עם הסרבנות הפלסטינית? האם היה משכיל למנוע מישראל בידוד בינלאומי? דני אילון, סגן שר החוץ לשעבר ומעריץ גדול, סבור שגם כיום ניתן ללמוד רבות מראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, שהיה לא רק מדינאי מבריק - אלא גם מצביא דגול.

לקריאת המאמר המלא

***

המפנה של בן-גוריון: מציונות פרגמטית למשיחיות

מאת יוסי יונה

רבים במחנה השמאל מנסים כיום לנכס את מורשתו של "הזקן" למאבק האידיאולוגי מול הימין, ולטעון שוודאי היה מקונן על היעלמותו של הפרגמטיזם והחלפתו באידאולוגיה משיחית. פרופ' יוסי יונה סבור שהתמונה מורכבת יותר - משום שדווקא בן-גוריון, הוא שבחר לקשור את עתיד הציונות להמשכיותו של בית דוד.

לקריאת המאמר המלא

***

הטעות הגדולה של בן-גוריון, שמחירה רק גדל

מאת שחר אילן

בתחום הדת והמדינה, הוריש לנו "הזקן" את האסון ההיסטורי של דחיית השירות לבני הישיבות, שמספרם גדל ברבות השנים מבודדים לרבבות. מנגד, הצליח לגבש גם פשרה הגיונית בדמות הסכם הסטטוס-קוו לענייני דת ומדינה. אך לדברי שחר אילן, החוקר את חופש הדת בישראל, גם ההישג הזה נשחק עם השנים.

לקריאת המאמר המלא

***

הגנב, השומר ודעת הקהל: חלומו של בן-גוריון שלא התגשם

מאת רפי מן

בחזונו, ראה "הזקן" אמצעי תקשורת מגויסים המתלכדים סביב המנהיג המוביל, מסייעים בבניין האומה ו"מחנכים את העם" ברוח חזונו של המנהיג. אך עד מהרה התברר שהמציאות טפחה על פניו - והעיתונים רק הפכו יותר ויותר ביקורתיים. חוקר התקשורת ד"ר רפי מן סבור שכישלונו בעניין הזה הוא ניצחונה של הדמוקרטיה הישראלית.

לקריאת המאמר המלא

***

חזון בן-גוריון מתגשם בנגב - מעט מדי ולאט מדי?

מאת שמואל ריפמן

הפרחת שממת המדבר הייתה אולי הצוואה הזכורה ביותר של מייסד האומה. שמואל ריפמן, ראש מועצת רמת הנגב, סבור שעשינו כברת דרך יפה לעבר הגשמת החזון הזה בתחומים מסוימים - אך הדרך עוד ארוכה, והאתגרים מרובים. כדי להביא שני מיליון יהודים לנגב, צריך קודם כל להיפטר מכמה שטחי אש.

לקריאת המאמר המלא

***

מספיק בקושי בהגשמת החזון של בן-גוריון

מאת יריב בן-אליעזר

ד"ר יריב בן-אליעזר, נכדו של בן-גוריון וחוקר תדמית ותקשורת המונים, נזכר בערגה בסבו - וסבור שהוא היה מתאכזב לגלות מה קורה כאן בימינו, 40 שנה אחרי לכתו: השממה לא הופרחה, צבא העם מקרטע, חזון קיבוץ הגלויות טבע בגזענות עכורה, הפרדת הרשויות הולכת ונמוגה - וגם עליונותנו המוסרית כבר מוטלת בספק.

לקריאת המאמר המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully