וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ללפיד יש נשים - בקלסרים

28.1.2013 / 13:30

יו"ר יש עתיד מתגאה ב"הישג" - 8 נשים מתוך 19 בסיעתו. הילה קובו מציעה להתבונן קצת יותר לעומק על יחסו של הכוכב הפוליטי החדש לבנות המין השני. פמיניזם או פופוליזם?

בליל שלישי האחרון, בערך ברבע לאחת, זה קרה: יאיר לפיד הגיע לבית סוקולוב בתל אביב ונשא את נאום הניצחון. הוא דיבר על כובד האחריות ועל השינוי המיוחל בישראל, ועבר לרשימה המגוונת של "יש עתיד". הוא דיבר על ספרדים ואשכנזים, חילונים ודתיים, צברים ועולים, ואז עצר לרגע, חייך ואמר: "גברים - וגם הרבה מאוד נשים". המשפט האחרון זכה לתשואות רמות מצד אשתו ליהיא, שעד אותו רגע כמעט התחבאה בפינת האולם.

תוצאות האמת: לפיד מתחזק, העבודה צונחת. בן קלמר
נאום הניצחון של לפיד, שלישי בלילה/בן קלמר

לי, בכל מקרה, המשפט הזה - המשפט היחיד שהזכיר נשים בנאום - צרם. אם לפיד מייצג באופן כן קידמה וליברליות, הוא בעל תודעה שוויונית אמיתית, וחושב ש"יש לו הרבה מאוד נשים ברשימה", אז משהו כאן לא מסתדר. אובייקטיבית, ביש עתיד אין הרבה מאוד נשים. אפשר לתאר את המציאות גם כך: ביש עתיד יש הרבה מאוד גברים, וגם נשים, אך מספרן נמוך מזה של הגברים (שמונה לעומת 11, למען הדיוק). רק אחת מהן, ראש עיריית הרצליה יעל גרמן, היא דמות מוכרת בציבור ומועמדת לתפקיד משמעותי בממשלה. כמו כן, הצוות המקיף את יו"ר יש עתיד - יועצים, מנהלי קמפיין, עורכי דין ונציגים למו"מ הקואליציוני - מורכב כמעט כולו מגברים, וכולל מעט מאוד נשים.

כוונתו של לפיד ברורה: במפלגתו יש הרבה מאוד נשים ביחס למפלגות אחרות בפוליטיקה הישראלית. הישגו בבחירות הכניס למשכן שמונה חברות כנסת, מספר העולה על מספרן של הח"כיות שיכהנו מטעם מפלגת הליכוד-ביתנו, הגדולה בהרבה. אולם ראשית, מדובר בעיוות של מפלגת השלטון הגברית והמיליטנטית. שנית, הבעיה במשפט היא פחות במה שנאמר, אלא בדרך שבה הוא נאמר ובסאב-טקסט העולה ממנו. לפיד יכול היה לומר: "יש לנו מזרחים ומזרחיות", "אשכנזים ואשכנזיות", "דתיים ודתיות". או: "יש לנו ספרדיים ואשכנזים, חילוניים ודתיים, גברים ונשים".

החזרה על רשימה של אנשים עם מאפיינים שונים, כולם בהטיה גברית, והקינוח ב: "גברים, והרבה מאוד נשים" (כשאין יותר נשים מגברים) משדרת כאילו הגברים הם ברירת המחדל, הדבר המובן מאליו, והנשים נופלות למשבצת השמורה למיעוט כמו "הדתי" או "האתיופי". נסו לדמיין כמה רע היה נשמע משפט שאומר: "יש לנו הרבה אתיופים ברשימה" או: "יש לנו הרבה ערבים". במובן מסוים, המשפט של לפיד מזכיר את זה של מיט רומני באחד מעימותיו עם ברק אובמה: "יש לנו קלסרים מלאים בנשים", שזכה לביקורת רבה.

מיהו (הגבר) הישראלי בעיניך?

כל זה לא מפתיע במיוחד. כאישה, יאיר לפיד מעולם לא דיבר אליי. הוא כותב מוכשר, ונהניתי לקרוא את טוריו וספריו. כיו"ר מפלגה הוא בוודאי נושא בשורה לחברה שפויה ונורמלית יותר מזו שנושאות מפלגות אחרות. אבל כשלפיד העיתונאי או הפוליטיקאי מדבר על דמות הישראלי, זה ניכר מאוד שהוא מדבר על הגבר הישראלי. העובד, המשרת, זה שהולך למילואים ושפעמים רבות לא מבין את אשתו.

משפחתו של לפיד מייצגת את המבנה המשפחתי המסורתי, וגם כמה קלישאות מגדריות. כשלפיד כתב בטוריו על כסף ועל צבא, רעייתו העיתונאית כתבה על אימהות ועל תבניות אפייה. כשקרא לה "זוגתי שתחיה", היא קראה לו "החזק". בבוקר אחרי הבחירות הוא הולך ל"אימון קרטה", והיא הולכת ל"קפה עם חברות". בכלל, כשלפיד הזכיר בכתביו את אהבותיו ותחביביו - כדורסל, אגרוף, סיגרים ומכוניות מהירות - זה נראה לעתים כמו רשימה פרודית שכותרתה "דברים שבנים עושים".

בניגוד לכותבים גברים רבים בעיתונות העכשווית, לפיד לא נהג לספר בטוריו על הורות יומיומית והגידול המשותף של הצאצאים לצד רעייתו, אלא רק הזכיר מדי פעם הליכה למשחק עם ילד אחד, והתרגשות מגיוסו הצפוי של ילד אחר.
בערב הבחירות הוקרן במטה המפלגה שוב ושוב קליפ מבוים של יש עתיד שבו נראה לפיד צועד בכבישי ישראל ומודה לפעילי המפלגה, כמעט כולם גברים. הוא נותן להם חיבוק אמיץ, סחבקי. תמונה אחרת בסרטון הציגה נערים, כמעט בחורים, ולוותה בכיתוב: "אלה הטייסים והלוחמים של המחר, אבל הם לא יכולים להצביע".

העיסוק הצבאי מובן – זה חלק מרכזי במצע המפלגה וזו מציאות חיינו. אבל לאן נעלמו הסמב"ציות, המג"בניקיות והטייסות? זה חשוב, כי נראות ורטוריקה משנות תודעה. זה חשוב, כי אם לפיד יהיה שר חינוך, למשל, הוא צריך לפנות לתלמידות כפי שהוא פונה לתלמידים. זה חשוב, כי לפני שלפיד שועט עם אג'נדת גיוס החרדים, עליו לוודא היטב כיצד זה ישפיע על חיילות בצבא. וזה חשוב, כי אם ללפיד כל כך חשוב שוויון מגדרי והוא מעריך את דעתן של נשים, עליו להקיף עצמו בצוות נשי רחב מאחורי הקלעים ולא להתהדר רק ברשימה פלקטית לכנסת.

בנאום בהשבעתו השנייה אמר בשבוע שעבר ברק אובמה כי מסעו לא יסתיים עד ש"אמותינו, אחיותינו ונשותינו יגיעו להישגים ההולמים את מאמציהן". חזון יומרני שאינו בר מימוש תוך שנים ספורות - אבל משפט מדויק, שמגלה הבנה פמיניסטית עמוקה. בכל הקשור לנשים, בנאום הניצחון שלו נקט יאיר לפיד לא יותר מפופוליזם זול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully