וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השדים של ארדואן מאיימים להשמיד את טורקיה

חקירת השחיתות הסודית שנחשפה בטורקיה, גרמה לראש הממשלה לאבד את עשתונותיו ולרמוס בגסות את המעט שעוד נותר מהפרדת הרשויות. הפאניקה שלו רק עלולה להחריף את טירוף המערכות

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אנקרה, דצמבר 2013. רויטרס
ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, בשבוע שעבר באנקרה/רויטרס

את מה שקורה בטורקיה בימים אלה, אפשר לתאר רק כטירוף מערכות מוחלט. הממשל נמצא במצוקה, ויורה לכל עבר בלי הבחנה. ניצבים במשטרה, תובעים ציבוריים ועשרות פקידים מועברים מתפקידם, וכלי התקשורת מצונזרים. אמש (שבת) נרצח במכוניתו אחד מבכירי המשטרה באנקרה, ולא ברור מה הקשר של האירוע הזה למהלכים האחרונים.

תחילת הפרשה לפני כמה ימים, בחשיפת חקירה משטרתית חשאית. החקירה הייתה סמויה עד כדי כך, שהוסתרה אפילו מן השר הממונה, ממפכ"ל המשטרה - ומראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן.

בעקבותיה, ולתדהמת ראשי השלטון במדינה, נעצרו בסוף השבוע שעבר בכירים רבים, ובהם מנהלי בנקים, בנים של שרים, ראש עיר בכיר ואנשי עסקים שהיו מעורבים בעקיפת הסנקציות על איראן, ובעיקר בעסקאות של נפט תמורת זהב. התביעה אף פנתה בבקשה להסיר את חסינותם הפרלמנטרית של כמה שרים לצורך חקירתם.

באיסטנבול ובאנקרה איש לא האמין שהחקירה היא חלק מן הפעילות השגרתית הנדרשת מן המשטרה. גם אם האישומים מבוססים היטב, לכולם ברור שמאחורי החקירה עומדים גורמים אינטרסנטיים, שתמיכתם חיונית כדי לאפשר לחוקרי המשטרה להפנות האשמות ישירות נגד הממשלה.

החשודים העיקריים הם אנשי ארגון רב-עוצמה, הידוע בכינוי "השירות" (Hizmet). מנהיגו הוא איש הדת פתהוללה גו?ל?ן, היושב בפנסילבניה שבארה"ב, ואנשיו ממוקמים בעמדות מפתח בממשל, במשטרה ובמערכות העסקיות.

ההערכה היא שגולן החליט לנקום בארדואן על הניסיון לסגור את המכינות האוניברסיטאיות של הארגון. אנשי "השירות" העריכו שארדואן מתכוון לדכא את ארגונם ולהביא לחיסולו, ולכן חשפו חלק מן המידע המפליל שברשותם; זו אכן הייתה גם הערכתם הראשונה של אנשי מפלגת השלטון.

האסונות של ארדואן: מסוכסך עם כל מי שרק אפשר / פרשנות

מפגינים מניפים קופסת נעלים בעצרת נגד ראש ממשלת טורקיה ארדואן. אנקרה, דצמבר 2013. רויטרס
מפגינים באנקרה נגד ארדואן. לפי כמה דיווחים, מנהלי בנקים הסתירו מזומן בקופסאות נעליים/רויטרס

כעסם של ארדואן ואנשיו לא ידע גבול. הזעם היה כה גדול, בין היתר מכיוון שלאורך כל תקופת שלטונו התעקש ארדואן על הבדל אחד בין ממשלו לממשלים הקודמים בטורקיה: ניקיון כפיו וטוהר ידיהם של השרים בממשלתו. באחת, הסתבר לכולם שהממשלה של מפלגת "הצדק והפיתוח", שרוממות האל בגרונה, מושחתת לא פחות, ואולי יותר, מקודמותיה.

מיד לאחר שהתאושש מההלם הראשוני החל ארדואן לפעול, כשהוא רומס ברגל גסה את שרידי הפרדת הרשויות במדינה. תוך שעות ספורות הועברו מתפקידם רבים מראשי המחלקות והאגפים במשטרה, ובראשם, כמובן, אלה שהיו אחראים לחקירה והסתירו אותה מן הפוליטיקאים. בהמשך נלקחה החקירה מידיהם של התובעים הממונים בפרקליטות המדינה, והועברה לתובעים האמונים על הממשלה. כלי תקשורת אלקטרוניים שפרסמו פרטים על החקירה נסגרו או נחסמו. עיתונאים בכירים פוטרו, ואזהרות הועברו לעיתוני האופוזיציה.

לכל הטורים של דרור זאבי בוואלה!

ראש מממשלת טורקיה רג?פ טייפ ארדואן והנשיא עבדוללה גול באנטקביר, קברו של כמאל אטאטורק.. רויטרס
ארדואן הוכה בהלם: כיצד החקירה לא הובאה לידיעתי? עם הנשיא עבדוללה גול/רויטרס

בינתיים, החלו ראשי השלטון לחשוש שהאויב האמיתי איננו ארגונו של גולן אלא גורם חיצוני. אחד החששות העיקריים הוא שמאחורי החקירה עומדים גורמים בממשל ארה"ב בתמיכה ישראלית, ובסיוע של גולן. חלק מיועציו של ארדואן העריכו שזעמו של הממשל האמריקני התעורר בעקבות העסקאות הכלכליות הסיבוביות עם איראן שהיוו הפרה של הסנקציות, וכדי לנקום בטורקיה העבירו האמריקנים מידע למשטרה הטורקית. לנוכח החשדות הללו, התרה ארדואן ב"כמה שגרירים" המתערבים במדיניות הפנים הטורקית. "איננו חייבים להחזיק אתכם בארצנו" קרא בנאום פומבי, ברמיזות עבות לשגריר ארה"ב פרנסיס ריקרדונה, שמיהר להכחיש כל מעורבות אמריקנית בסיפור.

העונש עוד יגיע

קשה להימנע מההרגשה שהאירוע חשף אובדן עשתונות מוחלט של הצמרת הטורקית. ארדואן מכה לכל עבר כאחוז תזזית, וכלי התקשורת הנאמנים לממשלה מעלים בכל יום תיאוריית קונספירציה אחרת.

כל תיאוריה כזאת מעמידה את הממשלה בעימות עם גורם נוסף. בהופעה חריגה ביותר, יצא בסוף השבוע פתהוללה גולן ממעונו בארה"ב ושיגר סדרת קללות חריפות ל"אנשים" שפיטרו את השוטרים והתובעים. מעשיהם, אמר, מנוגדים הן לדת והן לדמוקרטיה, וכולם יבואו על עונשם בעולם הזה או בעולם הבא.

כאמור, "השירות" הוא ארגון רב עוצמה, שזרועותיו נטועות עמוק במשטרה ובמערכות הביטחון והמודיעין. הפיטורים השרירותיים של אנשיו בממשלה ובמשרד המשפטים יגרמו לארגון להחריף את התקפותיו.

לא יהיה זה מפתיע, אם בימים הקרובים יצאו שדים נוספים מן התיבה, ויתגלו שחיתויות הקרובות עוד יותר לראש הממשלה ולעוזריו האישיים. ארדואן, מצדו, ינקוט כל פעולה אפשרית כדי למנוע חשיפות כאלה.

כותרות נוספות מהעולם:
האובססיה של פוטין עוד תביא לקריסת רוסיה / פרשנות
הזמרת הלבנונית פיירוז: "אני מעריצה את חסן נסראללה"
חוק באוגנדה: מאסר עולם על מורשעים הומוסקסואליות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully