וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרחף כמו זבוב, חומק כמו F-22

15.4.2014 / 22:30

מדענים שחקרו את זבובי הפירות גילו שהם חומקים מטורפים בעזרת תמרונים זריזים, המזכירים את אלה של מטוסי הקרב המשוכללים ביותר: "הם עושים המון עם מוח בגודל של גרגיר מלח"

זבוב הפירות – מתוך מחקר שנעשה באוניברסיטת וושינגטון שבסיאטל. רויטרס
זבוב הפירות פונה בחדות. מתוך המחקר של אוניברסיטת וושינגטון/רויטרס

מה המשותף לזבוב פירות זעיר, ולמטוס הקרב המשוכלל ביותר בעולם - ה-F-22 של חיל האוויר האמריקני? התשובה עלולה להפתיע.

מדענים שהשתמשו במצלמות וידאו, כדי לעקוב אחרי התמרונים האוויריים של הזבובים, גילו שהחרקים הקטנים נעזרים בפניות מדהימות במהירותן כדי לחמוק מטורפים - במידה רבה כפי שהמטוס שובר בחוזקה בזמן קרב אוויר, כדי להתחמק מכוונת האויב.

המחקר, שפורסם בסוף השבוע שעבר בכתב העת המדעי Science, מתעד את הזריזות האווירית של זבובי הפירות, ואת יכולתם לשנות את מסלול המעוף בתוך פחות מאלפית השנייה.

העובדה שהזבובים הם אקרובטים אוויריים לא תפתיע את מי שאי פעם ניסה לחבוט בזבוב, שזמזום כנפיו הטריד את מנוחתו; כל אחד מכיר את הרגע שבו מניפים עיתון מגוגל לעבר זבוב מעופף, רק כדי לגלות שהחרק הקטן חומק בקלות לצד השני של החדר.

מטוס F-22 של חיל האוויר האמריקני. אריזונה, מרץ 2014. חיל האוויר האמריקני, אתר רשמי
מטוס F-22 בחודש שעבר בשמי אריזונה/אתר רשמי, חיל האוויר האמריקני

החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל תיזמנו שלוש מצלמות מהירות, שצילמו כל אחת 7,500 פריימים לשנייה, כדי ללמוד את סודות החמקנות של הזבובים.

המחקר בוצע על זבוב פירות ממין Drosophila hydei, שגודלו כזרע שומשום. הם למדו את האופן שבו כנפי הזבוב וגופו נעים באוויר, במעופו בתוך מכלית, ואחרי שלחרקים הוצגה לפתע תמונה של טורף מתקרב.

הזבובים הציגו תמרוני התחמקות מרשימים. כמעט מיד, הם גלגלו את גופם כמו מטוס קרב, ופנו הצידה כדי לחמוק מהאויב המדומה. החוקרים גילו שהזבובים מסוגלים להתגלגל על צדם בזווית של 90 מעלות, ולעתים תוך טיסה כמעט אנכית לגמרי.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

כך בוצע המחקר:

ראש צוות החוקרים, הביולוג מייקל דיקינסון, אמר: "הזבובים יוצרים פנייה מדויקת, בדיוק כמו שטייס הקרב יעשה, כדי לגלגל את הגוף וליצור תנופה שתיקח אותם הרחק מהאיום". לדבריו, "זה קורה מהר מאוד, וזה נוצר בעזרת שינויים עדינים מאוד עדינים בתנועת הכנפיים. היינו די המומים לגלות עד כמה הזבובים צריכים להזיז מעט את הכנפיים כדי ליצור את התמרונים המדויקים האלה".

הזבוב מניע את כנפיו כ-200 פעמים בשנייה. שינוי אחד של תנועת הכנף מסוגל להפנות את גופו לכיוון ההפוך, ולשמור על התאוצה המתמדת.

"אני חושד שמדובר ברפלקסים מאוד עתיקים", הוסיף דיקינסון. "זמן קצר מאוד אחרי שהחרקים פיתחו את יכולת הטיסה, חרקים אחרים החלו לעופף כדי לאכול אותם".

"תמיד הייתי מרותק לזבובים", סיכם, "כולם חושבים שיש להם מערכת עצבים פשוטה, אבל אני חושב שההיפך הוא הנכון. זו מערכת מאוד מסובכת, רק מאוד קטנה. הם עושים המון עם מוח בגודל של גרגיר מלח".

בונוס לפסח: צפו במטוס F-22 מתמרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully