וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כיבוש קוניטרה יגרום למשבר תפוחים בישראל?

6.9.2014 / 0:00

במשך שנים, תפוחים ישראליים יוצאו לסוריה דרך כפרי הדרוזים בגולן, אך לאחר השתלטות המורדים על מעבר קוניטרה, השוק בארץ בפני הצפה. חקלאי: "השנה המצב לא נראה טוב"

דגל המורדים מונף בקוניטרה שבסוריה, 1 בספטמבר 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
דגל המורדים מונף בצדו הסורי של מעבר קוניטרה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, EPA

כבר שבוע תמים שמתייצבים להם מדי בוקר דרוזים מצפון רמת הגולן במצפה קוניטרה, הסמוך לגדר הגבול עם סוריה, מצוידים במשקפת ובתקווה גדולה. גם בשנה שעברה הם צפו בקרבות בצדו השני של הגדר, שבמהלכם כבשו המורדים מידי צבא אסד את מעבר הגבול קוניטרה. עם זאת, כעבור שעות בודדות חזרו כוחות צבא סוריה וכבשו את באזור. כעת, לאחר שהשתלטה האופוזיציה על מעבר הגבול, מתאכזבים הדרוזים בכל פעם מחדש כשהם מוצאים את דגל המורדים הממשיך להתנוסס בעקשנות.

במשך עשורים סימל מעבר קוניטרה את הקשר הפיזי של הדרוזים ברמת הגולן לסוריה, שאותה הם רואים כמולדתם. נאמנותם לנשיא בשאר אסד זיכתה אותם בימים יפים יותר במעבר של כלות סוריות שביקשו להתאחד דרכו עם חתניהן המיועדים, תושבי כפרי הדרוזים בגולן, ובמעבר סטודנטים מהכפרים ברמה לאוניברסיטה של דמשק, שבה זכו ללימודים אקדמיים בחינם.

עוד בוואלה! חדשות:
גורם ביטחוני: המורדים הסורים לא יעזו לפתוח חזית עם ישראל
חילופי אש כבדים בגולן הסורי בין צבא אסד למורדים
קצין נפצע בינוני ליד קוניטרה; המורדים השתלטו על המעבר

אנשי ג'בהת א-נוסרה סוחבים מים לתוך מעבר קוניטרה - רמת הגולן, סוריה. אוגוסט 2014. רויטרס
אנשי ארגון ג'בהת א-נוסרה באזור מעבר קוניטרה/רויטרס

לפני כעשור החלה הפעילות במעבר הגבול להשפיע לא רק על הדרוזים, אלא על כל החקלאים המגדלים תפוחים בישראל. בשנת 2005 החל יצוא תפוחים לסוריה, כתוצאה משיתוף פעולה ייחודי עם ישראל, המתבצע מאז בתיווך הצלב האדום הבינלאומי. ואולם, כיבוש מעבר הגבול בידי ג'בהת א-נוסרה וארגונים קיצוניים נוספים מאיים לגדוע את מקור הפרנסה החשוב למגדלי התפוחים, נוסף על ביטחונם של התושבים המתגוררים בסמוך לגבול.

"יבול התפוחים בארץ עומד על ממוצע של 120 אלף טונות בשנה, מתוכם 30 אלף טונות מיוצרות בכפרים הדרוזים בצפון הרמה", הסביר אלכס קודיש, מנהל מטעי עין זיוון. "כשהדרוזים מפנים את התפוחים לסוריה זה עושה טוב לכולם, גם להם וגם לנו, כי זה מונע הצפה של השוק בישראל, שבאופן טבעי גורמת לירידה במחיר התפוחים. אבל השנה המצב לא נראה טוב. משום שאסד איבד את השליטה שלו במעבר הגבול קוניטרה, אין סיכוי גדול לדעתי שיהיה יצוא תפוחים לסוריה".

לפני חודשים בודדים היו החקלאים מוטרדים מבעיות אחרות לגמרי. יותר מ-90% מגידולי התפוחים בארץ נמצאים בהרי הגליל והגולן, והחורף האחרון נרשם בדפי ההיסטוריה כשחון ביותר באזור זה מאז תחילת המדידות. למרות זאת, באופן מפתיע, היה יבול התפוחים השנה טוב במיוחד, וההערכה היא שהוא יהיה גדול בכ-15% מהממוצע השנתי.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
העברת תפוחים מישראל לסוריה במעבר קוניטרה בגולן, פברואר 2011. משה אסרף, ג'יליס
העברת תפוחים במעבר קוניטרה, פברואר 2011/ג'יליס, משה אסרף

"יבול התפוחים השנה הפתיע. מהבחינה הזו, זאת באמת שנה טובה", הסביר פרופ' רפי שטרן, מרצה במגמת ביוטכנולוגיה חקלאית במכללה האקדמית תל-חי וחוקר נשירים במרכז מיג"ל. "אף שהיו מעט מאוד גשמים, החקלאים התגברו על הבעיות, ובין יתר הדברים גם הניהול הנכון של משטר המים הביא לתוצאות היפות. בכל זני התפוחים יש גם יבול גבוה וגם פרי גדול".

היבול המבורך עלול להפוך כעת לחרב פיפיות. לאחר שאסד איבד את שליטתו על מעבר קוניטרה ויצוא התפוחים הצפוי מוטל בספק, החקלאים חוששים מהצפה גדולה של השוק, שתגרור הורדה ניכרת במחירים. "לפני שנתיים היה לנו חשש דומה, כי המורדים כבר אז השתלטו על מקומות רבים לאורך הגבול, כמו במקומות שבקרבתם שיירת משאיות התפוחים הייתה צריכה לעבור כדי להגיע לדמשק", סיפר נבי אבו זייד, הבעלים של אחד מבתי הקירור במג'דל שמס שברמה.

העברת תפוחים מישראל לסוריה במעבר קוניטרה בגולן, פברואר 2011. משה אסרף, ג'יליס
העברת תפוחים במעבר קוניטרה, פברואר 2011/ג'יליס, משה אסרף

"בתקופת חוסר הוודאות בדקנו אופציה למכור את היבול לשוק הישראלי, אבל אז הבנו שאם נעשה זאת נקבל חצי דולר לקילו לעומת דולר לקילו במקרה של יצוא לסוריה", הוסיף אבו זייד. "התוצאה הזאת היא לא משום שאסד היה מוכן לקנות מאתנו במחיר גבוה יותר, אלא בשל הצפת השוק הישראלי בעודף סחורה. באותה שנה, התעכב היצוא של חלק גדול מהתוצרת שלנו אבל בסוף יצא לפועל. השנה המצב הוא הרבה יותר מורכב והחשש שלנו הוא הרבה יותר גדול. למעשה, כל משפחה המתגוררת כאן בכפרים הדרוזיים מבססת חלק מהפרנסה שלה על חקלאות. מלבד החשש הביטחוני שלנו שמלווה כל יום וכל לילה, הפעם יש גם חשש ממשי שהפרנסה של כולנו תיפגע".

הישראלים צורכים כ-120 אלף טונות של תפוחים בכל שנה, ורובם המכריע מגיע ממגדלים בארץ. החקלאים מעריכים כי היבול העשיר של השנה יגיע עד ל-140 אלף טונות. "אנחנו לא מייצאים תפוחים לאירופה, כי שם מגדלים תפוחים באיכות גבוהה במיוחד, והם לא צריכים את התפוחים שלנו", מסביר פרופ' שטרן. "זאת אומרת שהתפוח משווק רק פה בארץ ואולי קצת לשכנים, וסוריה הייתה אחת מהאופציות הטובות. מה יהיה עכשיו? אני לא יודע".

קודיש, ממטעי עין זיוון, חושש כי פעולת הגברת יבוא התפוחים לישראל שנקט משרד החקלאות בשנה האחרונה תימשך ותחמיר עוד יותר את המצב אם תתממש התחזית הקודרת והיצוא לסוריה יבוטל. "הציבור הישראלי אוהב פירות והתוצרת שיוצאת ברובה מהגליל ומהגולן היא בדיוק בכמות המבוקשת", אמר. "אנחנו צריכים רק שלא יעשו יבוא של תפוחים לארץ. יש לנו את הכמות המבוקשת וכל יבוא עלול להפר את האיזון".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות רואה חשיבות גדולה בגידול זה, במיוחד לאור העובדה שרובו ככולו מתקיים בגליל העליון וברמת הגולן, וכחלק מיעדי המשרד של עידוד ופיתוח ההתיישבות החקלאית והכפרית, בדגש על אזורי עדיפות לאומית. במסגרת הסכמי הסחר של ישראל, שמטרתם בין השאר לעודד את היצוא החקלאי מישראל, מחויבת ישראל ליבוא של כ-7,300 טונות של תפוחים מהאיחוד האירופי ומארצות הברית, שהם חלק קטן מצריכת התפוחים הכוללת של ישראל. בתחילת שנת 2014, וכתוצאה מהערכה של יבולים נמוכים, שנבעה מסירוגיות ביבולים, באופן טבעי הוחלט לפתוח מכסה וולונטרית מכל העולם במכס מופחת, מה שגרם ליבוא נוסף של כ-15 אלף טונות של תפוחים והשלימה את המחסור ביבול המקומי. לגבי סוגיית היצוא לסוריה לשנת 2014, נכון להיום לא התבצע יצוא תפוחים לסוריה, והנושא נמצא בבחינת המשרד".

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully