וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נחמה, לא נקמה": אלפים מחו בבירה נגד גזענות

מפגינים משמאל ומימין התאספו בכיכר החתולות, כשברקע החשד לרצח מוחמד אבו חדיר משועפט והקריאות הגזעניות נגד ערבים. "יש תחושה של מלחמה וזה מפחיד, אבל לא ניתן להם לנצח"

צילום: מור שאולי, עריכה: יותם בן דוד

נחמה ולא נקמה: כמה אלפי בני אדם התאספו הערב (רביעי) בכיכר החתולות בירושלים, להפגין נגד מעשי הגזענות שגברו מאוד מאז שנמצאו גופותיהם של שלושת הנערים החטופים, גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח. כמה מאות מהם החלו לצעוד משם לכיוון מעון ראש הממשלה. לפנות בוקר נמצאה גופתו החרוכה של מוחמד אבו חדיר, בן 16 משועפט שבצפון ירושלים, וההערכה היא כי הוא נחטף ונרצח על רקע לאומני. בנוסף, פורסמו בשעות האחרונות תמונות רבות של אזרחים ולוחמים שקראו לנקום על רצח הנערים ואף לרצוח ערבים.

לקריאה נוספת
הערכה: ”רצח הנער בוצע על רקע לאומני”
אבו מאזן: ישראל אחראית לחטיפת הנער ולרציחתו
משפחת פרנקל על הנער הערבי: ”אין הבדל בין דם לדם”

הפגנת "תג מאיר"  בכיכר החתולות בירושלים בעקבות גלי השנאה נגד הערבים. יולי 2014. גילי אלוני, תמונות גולשים
ההפגנה בכיכר החתולות בירושלים, הערב/תמונות גולשים, גילי אלוני

את הפגנת המחאה בירושלים ארגן פורום "תג מאיר", קואליציה של כמה עשרות ארגונים ועמותות, והשתתפו בה גם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (העבודה) וחבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ). "החלטנו על ההפגנה בעקבות האירועים בירושלים אמש, כשמאות אנשים החלו לצוד ערבים וניסו לעשות לינץ'", אמר יו"ר הפורום, ד"ר גדי גבריהו. "אנחנו עוד לא יודעים מה קרה עם הנער משועפט, אבל הפורום שלנו לא זקוק להוכחות שגם בצד השני יש דברים קשים מאוד".

"מאות האנשים שנאספו כאן בהתראה כה קצרה ביקשו לזעוק בקול כי נחוצה כאן נחמה, לא נקמה", אמר עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, שהיא חלק מ"תג מאיר". "הרוצחים בזויים, השפלים שבבני האדם, אך הפורעים היהודים שבאו אחריהם לא רק מבזים את ערכי היהדות אלא גם את זיכרון הנרצחים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הפגנת "תג מאיר"  בכיכר החתולות בירושלים בעקבות גלי השנאה נגד הערבים. יולי 2014. גילי אלוני, תמונות גולשים
הפגנת "תג מאיר" בכיכר החתולות בירושלים בעקבות גלי השנאה נגד הערבים. יולי 2014/תמונות גולשים, גילי אלוני

תמר יוסף, סטודנטית למשפטים מירושלים, סיפרה: "החלטתי לבוא כי נבהלתי ממה שהולך סביבי ביומיים האחרונים. חשבתי שזו הזדמנות להראות שיחד עם זה שאנחנו מאוד מגנים את החטיפה והרצח של הנערים, זה יכול להיות בכפיפה אחת יחד עם הגינוי של הזוועות שאולי נעשו ואלו שבטוח כבר נעשו מהצד היהודי". היא תיארה את הרגשות בקרב רבים מהמשתתפים: "יש פה הרבה עצב מסביב, הרבה אנשים בשוק ממה שקורה. אפילו שלא יודעים אם מוחמד נהרג על רקע לאומני או לא – זה עדיין גרם עצב לקום עם זה בבוקר. חשבנו שלעם שלנו יש גבול, ומסתבר שאין". לדבריה, "האווירה ברשתות החברתיות הייתה סוערת ומלאת שנאה. כל הדוברים פה ניסו למרות הכול לדבר בצורה אופטימית ולשדר אור ואמונה בשלום ואחווה בין העמים. היו פה שלטים של 'אני ימני', כי לא רק שמאלנים מאמינים בזה שלא צריך לנקוט אלימות". היא מתחה ביקורת על הממשלה, שלדבריה לא גינתה את האירוע באופן מספק.

הפגנת "תג מאיר"  בכיכר החתולות בירושלים בעקבות גלי השנאה נגד הערבים. יולי 2014. גילי אלוני, תמונות גולשים
הפגנת "תג מאיר" בכיכר החתולות בירושלים בעקבות גלי השנאה נגד הערבים. יולי 2014/תמונות גולשים, גילי אלוני

"הגעתי להפגנה כי קמנו היום בבוקר עם מה שקרה בלילה והרגשתי שהחושך משתלט על העיר הזו ושחייבים לבוא ולדבר, אחרת העיר לא תהיה שלנו יותר", אמרה גילי אלוני, סטודנטית למזרח תיכון ולתקשורת מהבירה. "מפחיד לשמוע את האמירות מסביב, מפחיד שאנשים גזענים סביבי. יש פה אנשים מימין ומשמאל שהרגישו שאי אפשר לתת לזה לקרות: או שנעשה משהו, או שנחזיר את המפתחות ונרד מכאן. אנשים הגיעו לפה עם תחושה של תסכול וחוסר אונים. אני שומעת תחושות דומות לשלי באוניברסיטה – של פחד ושל בושה, אבל אני יודעת שזה לא מייצג את רוב הציבור. אתמול נסעתי ברכבת הקלה, הלכתי ברחוב והרגשתי שמפחיד – בכל מקום משטרה ואנשים צועקים ומתפרעים. יש בעיר תחושה של מלחמה ומפחיד אותי ללכת ברחוב בעיר, אבל לא ניתן להם לנצח".

אמש נערכה הפגנה בכניסה לירושלים, שבה השתתפו כ-400 בני אדם, בראשם פעילי הימין ברוך מרזל, איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי, חבר הכנסת לשעבר. המפגינים, שצעדו בתהלוכה מאזור גשר המיתרים לכיוון העיר העתיקה וגרמו לשיבושי תנועה כבדים, קראו קריאות ל"נקמה" ומחו נגד "רפיסות" הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו. במהלך ההפגנה נעצרו 47 מהם לאחר שחלקם התעמתו עם השוטרים ואחרים ניסו לתקוף ערבים בסמוך לשוק מחנה יהודה. מאוחר יותר נעצרו ארבעה צעירים נוספים לאחר שבשתי תקריות שונות ניסו לתקוף ערבים בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully