וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפרדים מהבנים: "קיווינו שיהיו לכם עוד הרבה שנים בעולם"

כתבי וואלה!

1.7.2014 / 16:33

ננעלו טקסי האשכבה לגיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח. "מת מות גיבורים", אמר סבו של איל. "אתה חלק ממשפחת ישראל", ספד אופיר שער. אביו של נפתלי נפרד: "דמותך תוליך אותנו"

צילום: עומר מירון, יותם רונן, יוסי ציפקיס, עריכה: קשת סידי

דרכם האחרונה: 19 ימים אחרי שנחטפו מהטרמפיאדה בגוש עציון ויום לאחר מציאת הגופות באזור חברון, יובאו היום (שלישי) בשעות אחר הצהריים איל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל למנוחות זה לצד זה בבית העלמין במודיעין, לבקשת המשפחות. בהלוויה, שתחל ב-17:30, יישאו דברים נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו ורבים נוספים.

חטיפת הנערים ומציאת הגופות - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
תגובה מדינית? מחלוקת בקבינט סביב בנייה בהתנחלויות
נדחתה בקשת משפחת שער לקבור את גיל-עד בחלקה צבאית
תיעוד ראשון: הנקודה שבה נמצאו שלושת הנערים

נפתלי פרנקל, גיל עד שער, אייל יפרח. באדיבות המשפחות, עיבוד תמונה
דרכם האחרונה. נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח/עיבוד תמונה, באדיבות המשפחות

קודם לכן, התקיימו שלושה טקסי אשכבה. בטלמון שבבנימין נערך טקס האשכבה לגיל-עד שער. שר האוצר יאיר לפיד ייצג את הממשלה. בעיר אלעד, שם התגורר איל יפרח, נערך טקס אשכבה נוסף, ונשא בו דברים שר הביטחון משה יעלון. בקיבוץ שעלבים שליד נוף איילון נערך טקס האשכבה השלישי, לנפתלי פרנקל, ונציג הממשלה שם היה שר החינוך שי פירון.

אורי יפרח, אביו של איל, ספד לו בטקס האשכבה. "במהלך הימים אימא אמרה לי שאיל יבוא. אנחנו האמנו שתבוא הביתה. כל כך האמנו". בכאב גדול הוסיף: "אתה קדוש, אתה היית בחייך קדוש. נתת כוחות לכל כך הרבה אנשים, עכשיו אתה תיתן גם לנו כוחות".

עמרם יפרח, סבו של איל, ספד אף הוא. "נכדי האהוב, כמה חיכינו לך שתחזור, כמה ציפינו לביקורך. אני משוכנע שנכדי היקר איל מת מיתת גיבורים, אני משוכנע ובטוח שהוא נאבק עם חוטפיו בכל כוחו. (צריך) להראות להם שאנחנו לא מפחדים. כי הוא היה גיבור בנפשו. גיבור באהבתו לארץ ישראל. גיבור באהבתו לעם ישראל ולתורת ישראל. ובוודאי לא הלך כצאן לטבח. אני משוכנע שהוא נתן להם כמה שיכול בכדי להוכיח להם שאנחנו, בארצנו, במולדתנו, אנחנו בטוחים בצדקת דרכנו, שארץ ישראל היא שלנו".

יוני יפרח, דודו של איל, אמר: "לא שיערנו שהעם הזה, שכל כך אהבת וכל כך היה חשוב לך, ישיב לך כגמולך - ומהרגע שנחטפת, עטף אותך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
טקס האשכבה ביישוב אלעד לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. ניב אהרונסון
אמו של איל יפרח בטקס האשכבה/ניב אהרונסון
אופיר ובת גלים שער, הוריו של גיל-עד שער, סופדים לו, יוני 2014. טלי מאייר
אופיר ובת-גלים שער בטקס האשכבה/טלי מאייר
טקס האשכבה בנוף איילון לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. נועם מושקוביץ
גופתו של נפתלי פרנקל מובאת לטקס האשכבה/נועם מושקוביץ

אופיר שער, אביו של גיל-עד חלק מילות כבוד אחרונות לבנו: "לנער הזה התפללתי, בן יחיד שלי. איך ניתן לזקק את מעשייך למספר משפטים קצרים". הוא התייחס לימים הקשים מאז נודעה החטיפה ואמר: "אתגר עצום הונח לפתחנו לפני 18 יום. נדרשו מאתנו כוחות אדירים. מהרגע בו שמענו באוזנינו את לחישתך האמיצה בטלפון הזדקפה קומתי". אלא שכאמור, חרף התקווה, אמש התגלה הסוף המר של גיל-עד ושל חבריו לנסיעה האחרונה. "כעת, טלית מיותמת עוטפת את גופך הטהור, בטרם תיטמן באדמת ארצנו שכה אהב. רציתי לספר לך - גיל-עד, שאתה כבר חלק משפחה גדולה, משפחת עם ישראל".

"הסיוט אליו נקלענו בח"י הימים החרונים בלתי נתפש", אמרה בת-גלים שער. "גיל-עד, כל כך הקפדנו לכתוב את שמך עם מקף כדי שלא ייקרא 'גלעד', ומי חלם שבגיל 16 נבנה לך גלעד. מותך קיבל משמעות עמוקה ונשגבה, שעוד דורות ידברו אודותיו. האמונה שנתנה לנו כוח להתמודד עד כה היא שתיתן לנו כוח הלאה. הקדוש ברוך הוא, נתת לנו שש מתנות יקרות, ששה פיקדונות. כל השנים הרגשתי זכות גדולה להיות אמא לילדים הללו. עכשיו אנו נדרשים להחזיר את הפיקדון".

"אהבנו לדמיין איך נהיה כשנגדל"

"הבאתי לך היום את החבר הכי טוב, את האח היחיד שלי", אמרה בדמעות שיראל שער, אחותו של גיל-עד בפנייתה לאלוהים. "אני אפילו לא יודעת מה הוא הרגיש מה הוא חשב בזמן שנאבק. מאז שהיינו קטנים אהבנו לדמיין איך נהיה כשנגדל. חשבתי איך זה יהיה כשתהיה חייל. חלמתי איך אני אדאג לך. עכשיו הורדת לי דאגה".

טקס האשכבה בנוף איילון לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. נועם מושקוביץ
הוריו של נפתלי פרנקל/נועם מושקוביץ

"שלוש אימהות ושלושה אבות טומנים היום את בניהם", אמר השר יעלון. "משפחות יפרח, פרנקל ושער נפרדות היום מאיל, נפתלי וגיל-עד. הצער והיגון אשר עוטפים אתכם מאז קבלת הבשורה המרה, עוטפים גם את הארץ כולה". הוא שב והטיל את האחריות למותם על ארגון חמאס. "מולנו ניצב אויב אכזר, יוקד שנאה וחסר מעצורים, ארגון חמאס, אשר מקדש את המוות וההרס, ההרג והחורבן. ארגון טרור שאנשיו עסוקים גם עתה בחיפוש אחר כל דרך כדי להרוג בנו. אך אנו לא נירתע. יידעו ראשי חמאס ואנשיהם, כי מי שיעז לפגוע באזרחי ישראל - דמו בראשו. יידעו כי נרדוף אותם בכל מקום בו יהיו, ונכה בהם מכה קשה. יידעו כי המחיר שישלמו על מעשיהם יהיה כבד מאוד".

שר החינוך פירון ספד לנפתלי פרנקל, והבטיח כי האשמים ברצח ייתפסו. "לא נשקוט עד שנעניש את רוצחיך. לא נשקוט. נמשיך בשליחות שלך לבער את הרע מהעולם", אמר.

טקס האשכבה ביישוב אלעד לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. ניב אהרונסון
ארונו של יפרח מגיע לאלעד/ניב אהרונסון
טקס האשכבה בנוף איילון לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. נועם מושקוביץ
המונים נאספים בטקס האשכבה של נפתלי פרנקל/נועם מושקוביץ

הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף, אמר בטקס באלעד: "עם ישראל כולו מלווה היום למנוחת עולמים שלושה נערים זכים וטהורים. לא הכרנו את הנערים, אבל הספקנו להכיר את המשפחות היקרות שלהם. שמענו מהחברים על אותם הנערים, בעלי מידות מיוחדות, עושים חסד, אהבת חסד עם הזולת, אהבת התורה. ניתן לומר שהם מטובי הבנים שנולדו בארץ הזאת". הוא הוסיף: "אין הקדוש ברוך הוא מביא ניסיון על אדם, אלא אם הוא יכול לעמוד בו".

החלקה בה יקברו הנערים בבית העלמין במודיעין. יוני 2014. דרור עינב
חלקות הקבר במודיעין שבהן ייטמנו הנערים/דרור עינב

רחל, אמו של נפתלי פרנקל, נפרדה מבנה ביגון. "ילד אהוב שלנו, זקוף ויפה. קיווינו שיהיו לכם עוד הרבה שנים בעולם הזה. תנוח בשלום ילד שלי, אנחנו נלמד לשיר בלעדיך.
הקול השני שלך תמיד, תמיד, תמיד נשמע בתוכנו". האם התייחסה למקרה הרצח עצמו ואמרה: "זה לא היה רוע אקראי. האנשים האלה יצאו לצוד. והקדוש ברוך הוא בחר בכם להיות הפוסטר שלו, להיפך, לטוב ולאהבה".

האב אברהם הוסיף: "איני יודע מדוע הלכת מאתנו כה צעיר, אבל דמותך תוליך את כולנו, את כל העם הזה, קדימה - ובכך יש נחמה. אנחנו לא שוכחים ולו לרגע אחד - אתה הילד שלנו ותמיד תהיה".

"קוברים היום ילד שיכול היה להיות של כל אחד מאיתנו"

בטקס האשכבה בטלמון אמר נציג הממשלה לפיד: "כשאנו קוברים ילד, אנו בוכים על החיים שלו. בואו נזכור שאנו קוברים היום ילד שיכול היה להיות של כל אחד מאיתנו, ולפיכך הוא אכן של כל אחד מאיתנו. זה לא הלוויה של חלק אחד בעם. אנו זקוקים אחד לשני ביום הזה. לא לכעס אנו זקוקים, לא לפיצול נוסף בינינו, לא לתחרות מי מביע זעם קדוש יותר. הזעם איננו קדוש והשנאה איננה טהורה. ביום הזה, בהלוויה הזו מול המשפחה הזו, אנו זקוקים לאהבה ואנו זקוקים לשפה משותפת".

הרב אמיר ספוקויני, נציג הקהילה בטלמון, נשא גם כן דברים לזכר גיל-עד. "גיל-עד יקר שלנו, בן הקהילה שלנו, יפה, חייכן, בן מסור למשפחתו, דוגמה אישית לחבריו ולחניכיו. אני פונה אליך גיל-עד, כל כך קיוונו לשמוע אותך חוזר, לקבל אותך בריא בגוף בנפש. הבטחנו להיות טובים יותר, חיזקנו והתחזקנו בתפילה. בזכות עמידה כל כך מרשימה ואיתנה של הוריך, יחד עם שתי המשפחות השותפות לגורל, שכל הזמן חיזקו אותנו. וכעת גיל-עד היקר, עת התבשרנו אתמול בערב כי תקוותנו נגוזו, עת ניפצו בני עוולה את מבוקשנו, חזרת אל קהילתנו, אל בני קהילתך. גיל-עד היקר, אתה משאיר פה משפחה יפה, מלוכדת, שמחה, אתה משאיר שבט איתן ברוחו ובעוזו. אתה משאיר חבורה מגובשת ומחוזקת. אתה משאיר קהילה שלמה שמרגישה שכול גדול, אך בזכותך, צדיק, כל כך התקרבה והתחזקה. אנחנו נמשיך ונעטוף את הוריך ואת אחיותך, נחזק אותם ונתחזק איתם, נמשיך את שמחת החיים שבך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רמי ברכיהו, רב היישוב טלמון, אמר: "כולנו חלמנו על הרגע הזה שתחזור עם החיוך הצנוע שלך, כאילו שואל: 'לא ידעתם שאני אחזור?'. אתמול בלילה הבנו שאתה חוזר הביתה אל הוריך, אחיותך וקהילתך. אולם אתה לא חוזר בקולות גיל וצהלה, אלא מה שמסמל את חזרתך הן קולות עצב ושבר".

בית הכנסת ביישוב אלעד לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. ניב אהרונסון
"איל נאבק עם חוטפיו בכל כוחו". בית הכנסת באלעד, אחר הצהריים/ניב אהרונסון

הבוקר, במשדר המיוחד של וואלה! חדשות, סיפר עזרא שער, סבו של גיל-עד, כי קיבל אמש את הבשורה המרה על מות נכדו כששב מבית העלמין ברחובות, שם נערכה אזכרה לאחיו שנפל במלחמת שלום הגליל. הוא התייחס לתחושות הקשות והודה: "הייתה לנו תקווה שהנערים יימצאו בחיים. מאז שנודע לנו, קשה מאוד גם למשפחה הקרובה, גם לחברים, לכל עם ישראל. התפללנו ונמשיך להתפלל לעילוי נשמתם.

"אנחנו אנשים מאמינים", הוסיף הסב השכול. "חייבים להאמין בבורא עולם. חייבים. כך לימדונו אבותינו, כך למדנו, כך נלמד. יש אמונה. מבחינה רציונלית, היו מחשבות בגלל הזמן והפער הזה, של אי הוודאות איפה הם. אבל איך אומרים? האמונה חיזקה אותנו והיא תחזק אותנו ואת כל עם ישראל".

לקראת ההלוויה במודיעין תיחסם הפנייה לרחוב הרכס בעיר מכיוון כביש מספר 443 לרחוב יהודה המכבי לכניסת כלי רכב פרטיים. התנועה שם תתאפשר רק לאוטובוסים ולהיסעים שימתינו למשתתפים במגרשי החניה הבאים: קברות המכבים, שדה החמניות ברחוב יאיר פרג וברחבת הקניון והיכל התרבות. לא תתאפשר כניסת כלי רכב לבית העלמין.

בהכנת הידיעה השתתפו אמיר תיבון, אבי יששכרוף, אמיר בוחבוט, עמרי נחמיאס, גלי גינת, יוסי אלי, שבתי בנדט, מור שמעוני, דנה ירקצי, רויטל בלומנפלד, יאיר אלטמן ויקי אדמקר

(עדכון ראשון: 14:45)

בית הכנסת ביישוב אלעד לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. ניב אהרונסון
"מתאחדים". אלעד, אחר הצהריים/ניב אהרונסון
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נערים זכים וטהורים". הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בטקס האשכבה באלעד/מערכת וואלה!, צילום מסך
מדליקים נרות בכיכר רבין לזכר החטופים שגופותיהם נמצאו הערב. יוני 2014. ניב אהרונסון
רבים הדליקו אמש נרות בכיכר רבין לזכר שלושת הנערים/ניב אהרונסון
הרב שלמה עמאר בבית הכנסת בנוף איילון בתפילה לזכר נפתלי פרנקל. יוני 2014. משה כהן, מערכת וואלה! NEWS
בבית הכנסת בנוף איילון התפללו אמש לעילוי נשמותיהם של הנרצחים/מערכת וואלה! NEWS, משה כהן
אמבולנסים ובתוכם גופות החטופים יוצאים מבית החולים מאבו כביר. יוני 2014. אסף ברזינגר לוגסי - זק"א ת"א, זק"א
גופות הנערים מובאות לזיהוי במכון לרפואה משפטית בתל אביב/זק"א, אסף ברזינגר לוגסי - זק"א ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully