וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור נפרד מישראל: "הבה נעבוד יחד למען השלום"

פרנציסקוס עזב את ישראל לאחר ביקור בן יומיים, במהלכם נשא תפילה וטמן פתק בכותל, פקד את הר הבית וקיים טקס מיסה בירושלים. "לעולם לא עוד", אמר בביקורו ביד ושם

עריכה: יאיר דניאל, קשת סידי; קריינות: אביב אברמוביץ'

האפיפיור פרנציסקוס המריא הערב (שני) מישראל חזרה לרומא, לאחר ביקור בן יומיים. יומו השני של האפיפיור בישראל כלל בין היתר תפילה קצרה בכותל המערבי ונאום מרגש ביד ושם. אחרי הביקור הבלתי מתוכנן אתמול בגדר ההפרדה בזמן שהיה ברשות הפלסטינית, ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מאנשי הוותיקן להוסיף ביקור של האפיפיור גם באנדרטה לזכר נפגעי פעולות האיבה בהר הרצל, ונענה בחיוב.

כל הרחובות שנסגרו לתנועת כלי רכב בירושלים נפתחו מחדש לתנועה, לאחר שנסגרו בשעות הבוקר והצהריים. שיבושי תנועה קשים הורגשו בבירה במהלך היום.

האפיפיור בישראל: ”אין מקום למי שמנצל את הדת לאלימות”

את יומו החל הכס הקדוש בסיור בהר הבית, בפגישה עם המופתי של ירושלים ובביקור במועצה המוסלמית העליונה. "עלייתי לרגל לא הייתה שלמה לולא פגשתי את האנשים והקהילות במדינה", אמר במעמד בהר הבית. הוא שב על המסרים מנאומו אמש והדגיש את החשיבות שבפיוס. "הבה נכבד ונאהב איש את רעהו כאחים ואחיות. הבה נלמד כיצד להבין את כאבו של האחר. שאיש לא ישתמש באלימות בשם האלוהים. הנה נעבוד יחד למען הצדק והשלום. סלאם", חתם את נאומו בערבית.

לאחר מכן הגיע האפיפיור לכותל המערבי, מלווה ברב הכותל הרב שמואל רבינוביץ'. הוא טמן פתק בין האבנים וקיים שם תפילה קצרה. רבה של הקהילה היהודית בארגנטינה וחברו של האפיפיור, הרב אברהם סקורקה, אמר כי העלייה לכותל היא מבחינתו שיא הביקור בארץ הקודש.

נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו נפרדים מהאפיפיור פרנציסקוס בנמה"ת בן גוריון, מאי 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
האפיפיור ממריא, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו נפרדים מהאפיפיור פרנציסקוס בנמה"ת בן גוריון, מאי 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נפרד לשלום מנתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"משך אלפיים שנה סבלנו בוז ורווינו צער, אך כל יום התפללנו לשנה הבאה בירושלים. זכינו לנס גדול, לשוב אחרי גלות ושואה איומה", אמר רב הכותל לאפיפיור. "גם בשנים הקשות ביותר, בהן האנטישמיות הכתה בנו ללא רחם בעולם המשכנו להאמין. שנים רבות מדי האמונה הייתה שורש למחלוקת ולכאב, מכאן, מהמקום המקודש לך ולי – אני מבקש לפנות למאמינים בני כל הדתות להילחם בשנאה ובאנטישמיות הצומחת יותר ויותר. רק לפני יומיים חשנו זאת שוב על בשרנו. נישא בשם קולנו תפילה לשלום".

האפיפיור פרנציסקוס טמן פתק בכותל. מאי 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מטמין פתק בכותל/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
האפיפיור פרנציסקוס באוהל יזכור, יד ושם. מאי 2014. נועם מושקוביץ
האפיפיור ביד ושם/נועם מושקוביץ
האפיפיור פרנציסקוס באוהל יזכור, יד ושם. מאי 2014. נועם מושקוביץ
האפיפיור פרנציסקוס באוהל יזכור, יד ושם. מאי 2014/נועם מושקוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה שמעון פרס מלווים את האפיפיור לאנדרטת הזיכרון לנפגעי פעולות איבה בהר הרצל. מאי 2014. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
באנדרטת נפגעי פעולות האיבה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון
נשיא המדינה שמעון פרס מלווה את האפיפיור פרנציסקוס בהנחת זר על קברו של הרצל בהר הרצל. מאי 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
מניח זר על קברו של חוזה המדינה/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

אז המשיך האפיפיור, מלווה בנשיא המדינה שמעון פרס ובראש הממשלה בנימין נתניהו להניח זר על קברו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל בהר הרצל. לבקשת ראש הממשלה, התווסף ביקור של הכס הקדוש גם באנדרטה לנפגעי פעולות האיבה, הממוקמת אף היא בהר הרצל. בהמשך הגיע לביקור ביד ושם, שם הניח זר לזכר הנספים בשואה.

בדומה לביקור קודמיו - האפיפיור בנדיקטוס ה-16 (במאי 2009) והאפיפיור יוחנן פאולוס השני (במרץ 2000), ביקר פרנציסקוס באוהל יזכור, השתתף במעמד התייחדות ואזכרה, ולחץ את ידם של שישה ניצולי שואה.

"במקום הזה, אות זיכרון השואה, אנחנו שומעים את שאלת האלוהים מהדהדת: 'אדם, איכה?'", אמר פרנציסקוס, האפיפיור השלישי שמגיע ליד ושם. "כאן, כשאנחנו עומדים אל מול האסון שאין דומה לו, השואה, הזעקה הזו מהדהדת כקול האובד בתהום ללא תחתית: 'אדם, מי אתה? לאילו זוועות נעשית מסוגל? מה גרם לך להגיע לשפל כזה? זה לא עפר האדמה שממנו הוצאתיך". עוד אמר: "הננו כאן, אלוהים, בבושה על מה שהאדם, שנברא בצלמך וכדמותך, יכול היה לעשות. זכור אותנו ברחמיך", אמר וחתם במילים: "לעולם לא עוד אלוהים, לעולם לא עוד".

האפיפיור פרנציסקוס באוהל יזכור, יד ושם. מאי 2014. נועם מושקוביץ
"לעולם לא עוד". מכתבו של האפיפיור בספר האורחים ביד ושם/נועם מושקוביץ
האפיפיור פרנציסקוס בביקור בבית הנשיא. מאי 2014. עומר מירון
האפיפיור יחד עם פרס בבית הנשיא/עומר מירון

סמוך לשעה 11 בבוקר נפתח מפגש של האפיפיור עם הרבנים הראשיים לישראל בהיכל שלמה. לאחר מכן הגיע לבית הנשיא ונפגש עם נשיא המדינה שמעון פרס. במקום נערך גם טקס חגיגי בהשתתפות מקהלה וזמרים.

"הזדמנות חשובה לתפילה משותפת לשלום ולעילוי האדם"

בתום הברכות לאפיפיור, בין היתר על מלחמתו הגלויה באנטישמיות ובגזענות, אמר פרס בנאומו כי ארגוני הטרור הפועלים גם נגד ישראל נושאים את שם הדת לשווא. "אנחנו חייבים להתייצב יחד כדי למנוע את אימתם על חיי האדם ואת איומם על שלום העולם. אני פונה לכל ההנהגות הדתיות והרוחניות שבימינו: השמיעו קול צלול. מסר מפורש - העולם לא ייכנע לטרור", ציין הנשיא והוסיף: "בואך לארץ הקודש היא הזדמנות חשובה לתפילה משותפת לאלוהים שבשמיים, לשלום ולעילוי האדם. נשמח לשאת תפילה כזו בביתנו או בביתך. לפי הזמנתך הנדיבה. שתינוק יגדל ללא סכנה לחייו. שא?ם תלד את ילדיה ללא צפירת אזעקה. שנשב איש תחת גפנו ותחת תאנתו באין מחריד. נפעל יחד, יהודים, נוצרים ומוסלמים להביא קץ לסכסוכים".

בתום האירוע המשיך לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסיית נוטרדאם, שרמז על עמדתו הביקורתית כלפי ביקור האפיפיור בגדר ההפרדה.

"אם תיפסק ההסתה נגד מדינת ישראל וייפסק הטרור, לא יהיה צורך באמצעים נוקטים כמו גדר הביטחון, שהצילה אלפי חיים, אלפי בני אדם", הסביר נתניהו. "אני מאחל ליום שבו הקריאה של האפיפיור פרנציסקוס להכיר במדינת ישראל, בזכותם של היהודים למדינה משלהם, לחיות בביטחון ושלום, תתקבל על ידי שכנינו. זה יביא אם לא לשלום עלי אדמות, לפחות לשלום על החלק הזה של האדמה".

ביקורו של פרנציסקוס הסתיים בטקס בכנסיית גת שמנים בהר הזיתים ומיסה בחדר הסעודה האחרונה בהר ציון. משם המשיך הכס הקדוש לנתב"ג, שם המתין לו שטיח אדום שהוביל אותו למטוס "אל על" לרומא. ראש הממשלה והנשיא, יחד עם בכירים נוספים, נפרדו ממנו בשדה התעופה.

נשיא המדינה שמעון פרס מלווה את האפיפיור פרנציסקוס בהנחת זר על קברו של הרצל בהר הרצל. מאי 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס והאפיפיור/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן
האפיפיור פרנציסקוס בכנסיית הקבר. מאי 2014. אוליבייה פיטוסי,
האפיפיור פרנציסקוס בכנסיית הקבר, אתמול/אוליבייה פיטוסי

"אני מודה לכם על קבלת הפנים לה זכיתי במדינת ישראל", אמר אתמול האפיפיור בפתח נאומו בנתב"ג עם הגעתו. "ארץ זו הינה נקודת התייחסות רוחנית לחלק כה גדול מהאנושות. לאור זאת, כולי תקווה שבארץ זו לא יהיה מקום למי שמנצל ומעוות את השתייכותו הדתית ובכך הופך לחסר סובלנות ואלים כלפי הזולת".

הוא התייחס לביקור בירושלים ואמר בצער כי "העיר עודנה מתייסרת מהשלכותיהם של עימותים ממושכים". האפיפיור הוסיף כי הצורך בשלום ידוע לכל הצדדים וכי המאמצים להגיע להסדר הם רבים. "אני מפציר בכל הנושאים באחריות שלא להפסיק ולו לרגע לחפש פתרונות הוגנים לבעיות המורכבות, כדי שהישראלים והפלסטינים יוכלו לחיות בשלום. עלינו לצאת באומץ לדרך הדיאלוג, הפיוס והשלום. אין דרך אחרת".

(עדכון ראשון: 8:00)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully