וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצפון לא מתעודדים מהגשם: "מעט ומאוחר מדי"

16.2.2014 / 5:00

הכנרת עלתה במהלך השבת הגשומה בחצי סנטימטר בלבד. נחלי הצפון לא התמלאו משום שהקרקע היבשה ספחה את מי הגשמים שירדו. באתר החרמון "כולם בפאניקה, אך מקווים לבשורות טובות"

התחזית לסוף השבוע: גשום וקר ברחבי הארץ. עומר מירון
אמנם המטריות נשלפו בסוף השבוע האחרון, אבל את החקלאים זה לא ממש מעודד/עומר מירון

אחרי תקופת יובש ארוכה, נדמה היה אולי כי הממטרים שבירכו אותנו בסוף השבוע ישפרו במעט את מפלס מצב הרוח שלנו, אבל החקלאים והתיירנים (עובדי ענף התיירות) בעיקר בצפון הארץ ממשיכים להיות מוטרדים ואומרים: "זה מעט מדי ומאוחר מדי".

עוד בוואלה! חדשות:
החיסול בטיילת תל אביב: ארבעה הובאו לחקירה
אחרי כישלון המו"מ: העיצומים בהדסה יוחרפו
תיעוד: התנינים הלבקנים חונכים את ביתם החדש בפריז

מהשירות ההידרולוגי שברשות המים נמסר כי החורף שבא לביקור של יום אחד אחרי חודשיים של יובש, העלה את מפלס הכנרת בחצי סנטימטר בלבד. מדובר בעלייה מתונה ביותר ביחס לתקופה זו של אמצע פברואר והסיבה לכך נעוצה בעובדה שהקרקע התייבשה במהלך החודשיים האחרונים והממטרים שירדו נספגו באדמה. הלל גלזמן, הממונה על ניטור הנחלים ברשות הטבע והגנים הוסיף: "מי שנהנה מהגשם אלו צמחי הבר והגידולים החקלאיים שנרטבו קצת כתוצאה מהממטרים שירדו, אבל אני בספק אם נראה מחר זרימות בנחלי הגליל העליון והגולן. מאחר שעברנו תקופה כל כך יבשה וחמה עד עכשיו, כמות המשקעים שירדה באזור זה לא מספיקה בשביל להגביר זרימות בנחלים".

באזור אגן ההיקוות של הכנרת (גליל עליון ורמת הגולן) ירדו ביממה האחרונה 20-40 מילימטרים, כאשר מעל הכנרת ירדו 10 מילימטרים בלבד. גם באתר החרמון התאכזבו לנוכח הכמות הדלה יחסית של השלג שירד על ההר מאז שעות הבוקר ועד לשעות אחר הצהריים והצטבר לגובה של 8 סנטימטרים בלבד. "ירד לנו שלג יפה כמה שעות, אבל זהו, אחרי הצהריים הכל התבהר ולא צפוי לרדת עוד שלג במערכת הנוכחית. הכמות הזאת לא מספיקה בשביל לחזור ולפתוח את האתר לסקי", אמר שאול אוחנה, מנהל אתר החרמון, "השלג שירד מאז שעות הבוקר ועד לשעות אחר הצהריים, יאפשר את פתיחת האתר למבקרים בלבד שיוכלו רק לבוא, לראות את השלג ולהשתעשע אתו. מאז תחילת החורף ועד היום פתחנו את האתר לסקי לשבוע אחד בלבד שזה מעט מאוד. זה קרה אחרי סערת השלג של אמצע דצמבר. כעת אין לנו אלא לחכות בתקווה גדולה לסופה הבאה. לא רק אנחנו, אלא גם תיירנים באזור הגולן והגליל העליון בפאניקה. לא רק שתיירות החורף נפגעת פה, גם תיירות הקיץ עלולה להיפגע בגלל שפשוט אין זרימה בנחלים. לא בחצבאני ולא בבניאס. כולנו בפאניקה פה. נקווה לבשורות טובות".

מזג אוויר חורפי, גשם בנהריה, ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
שמונה שעות גשם הביאו להצפות בנהריה ולפינוי בתים. חוף הים בנהריה/אדריאן הרבשטיין

מי שנהנה מכמויות גדולות יותר של משקעים הוא דווקא אזור הגליל המערבי, אלא שבאזור זה מי השיטפונות זורמים בסופו של יום לים התיכון. מושב לימן שמצפון לנהריה הוא שיאן המשקעים של מערכת הגשם הנוכחית, שם נמדדו לא פחות מ-142 מילימטרים בשמונה שעות בלבד. כתוצאה מכך הוצפו בתים בנהריה, רחובות שלמים נחסמו על ידי המשטרה ואנשי שירותי הכבאות בגליל המערבי הוקפצו למשימות חילוץ תושבים מהבתים המוצפים.

על פי נתוני השירות המטאורולוגי ירדו בחיפה 20 מילימטרים של גשם, בתל אביב 16 ובירושלים שניים בלבד. אנה פבלוב, החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי הוסיפה כי בנגב ובערבה ירד בכל האזורים עד מילימטר אחד בלבד של גשם. "בלילה (בין שבת לראשון – ע.ח) נהיה עדיין מושפעים מהשקע כאשר גשם יירד מידי פעם והוא ילווה בסופות רעמים", אמרה פבלוב, "בבוקר יתכנו עדיין ממטרים אולם במשך היום הם יחלשו ויפסקו. מיום שני תחל התחממות ומגמה זו תימשך גם במהלך השבוע כאשר בכל יום נהיה עדים לעלייה של מעלה עד שתי מעלות צלזיוס".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מפלס הכנרת עולה מהגשמים. ג'יליס
ללא גשמים נוספים מחירי המים צפויים לעלות/ג'יליס

הודות למתקני ההתפלה לא נישאר צמאים, למרות החורף השחון ביותר. אבל חורף יבש כזה עלול בהחלט "להגדיל לנו את החור בכיס" כתוצאה מייקור אפשרי במחירי הפירות והירקות. למרות השיפור הניכר במשק המים הישראלי, הנפגעים העיקריים מהיעדר המשקעים הם החקלאים שממשיכים להיות תלויים בחסדי שמיים. חקלאי רמת הגולן לדוגמא נסמכים אך ורק על מי שיטפונות ומי קולחים המצטברים ב-17 המאגרים הפזורים בגולן. "מנת הגשם שקיבלנו הייתה מאוד צנועה ולמאגרים היא לא עשתה כלום. החורף השחון הותיר את המאגרים שלנו ריקים לחלוטין", הסביר רמי לנר, מנכ"ל אגודת המים "מי גולן". "אנחנו נערכים לשאיבה מקידוחי שמיר ומהכנרת וזה ישאיר אותנו כנראה עם קיצוץ מאוד גדול ביחס למכסת המים שאנחנו זקוקים לה. אם לא נקבל עוד מנות גדושות של גשם, במצב הנוכחי אני מניח שיהיה לנו בין 60%-70% מכמות המים שאנחנו צריכים כדי להשאיר את המטעים בחיים. אם המצב יימשך ככה נאלץ להוריד חלק מהפירות מהעצים מיד אחרי הפריחה מאחר שהפרי צורך הרבה מים".

הפירות שנחשבים לצרכני מים גדולים הם בעיקר התפוחים והדובדבנים. רוב גידולי התפוחים והדובדבנים מצויים ברמת הגולן ואם החקלאים יאלצו להיפרד מחלק ניכר מהפירות שיניבו העצים, אז מחיריהם צפויים כבר בסתיו הקרוב לנסוק בשל המחסור הצפוי בשוק המקומי. "לא רק שהמצב הנוכחי יאלץ אותנו להיפרד מהפירות, גם מחירי המים יהיו הרבה יותר יקרים. המים של המאגרים הם הרבה יותר זולים, אבל כרגע המאגרים ריקים. אם נאלץ לשאוב מהכנרת או מקידוחי שמיר מחירי המים יגיעו לשקל לקוב", הוסיף לנר, "אבל אנחנו אופטימיים. החורף עוד לא נגמר ואנחנו מקווים שהוא גם לא אמר עדיין את המילה האחרונה שלו. שבוע אחד גשום במיוחד יכול לעשות את כל ההבדל".

צפו במפת הגשמים המתעדכנת:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully