וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: לא לתקצב חרדים שלא התגייסו לצה"ל

גלעד גרוסמן

4.2.2014 / 18:37

השופטים אסרו להעביר תמיכה כלכלית למוסדות תורניים עבור אברכים שגיוסם נדחה עקב הנחיית שר הביטחון לא לגייס תלמידי ישיבה עד חקיקה בנושא. מדובר ב-250 שקל בחודש לכל אברך

עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

לשופטי העליון נמאס כנראה להמתין לכנסת שתחוקק את חוק השוויון בנטל. בצעד דרמטי קבע היום (שלישי) הרכב של תשעה שופטי בג"ץ, להוציא צו ביניים שאוסר על העברת כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים לאברכים שהיו אמורים להתגייס מאז חודש אוגוסט, אולם גיוסם נדחה על ידי שר הביטחון, משה יעלון. עוד הוחלט, כי המדינה תעדכן את בית המשפט עד ה-31 במרץ בנוגע להתקדמות בחקיקת חוק השוויון בנטל. בהחלטה כתב הנשיא אשר גרוניס כי אם עד אז לא יחוקק החוק, בית המשפט "ישקול את המתחייב מכך".

עוד בנושא גיוס חרדים לצה"ל:
בוכים על קיפוח: ”גזירת הגיוס אושוויץ לספרדים”
השבוע: חרדי הגיע להתגייס לצה”ל, הואשם בהשתמטות - ונעצר
5,000 לוחמים ב-15 שנים: הנח”ל החרדי שובר שיאים

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
חרדים בבקו"ם בתל השומר/ניב אהרונסון

ההחלטה מתייחסת לצעירים חרדים שנולדו בשנים 1994, 1995 והחצי הראשון של 1996, שגיוסם נדחה בעקבות הנחייתו של השר יעלון, לא לגייס תלמידי ישיבה עד חקיקה בנושא.

צו הביניים אוסר על העברת כספים שמעביר משרד החינוך לישיבות לצורך תמיכה, אשר מחושבים על ידי מספר התלמידים שלומדים בישיבה. מדובר בכמה אלפי צעירים שהיו אמורים להתגייס, שעבור כל אחד מהם ניתנו לישיבות כ-250 שקלים בחודש.

תקציב החודש הנוכחי הועבר הבוקר מאגף הישיבות במשרד החינוך למוסדות החרדים. לכן, משמעות ההחלטה היא כי רק אם לא יואשר החוק עד לחודש הבא, יאלצו המוסדות לספוג הפסד כספי המוערך במאות אלפי שקלים מדי חודש. על פי ההערכה, ההחלטה של בית המשפט נוגעת לכ-3,000 צעירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
חוק השוויון בנטל קבור כבר חצי שנה בוועדה המיוחדת שאמורה להכין אותו לקריאה שנייה ושלישית/ניב אהרונסון

ההחלטה ניתנה במסגרת עתירות נגד אי-גיוסם של צעירים חרדים בעקבות פקיעת חוק טל. בית המשפט דן בעתירות בחודש שעבר, כאשר המדינה ביקשה לדחות את ההחלטה עד שיסתיימו הליכי החקיקה בנוגע לגיוסם של האברכים. כבר באותו דיון הביעו השופטים מורת רוח מקצב התקדמות ההליכים.

לפני כחצי שנה אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את החוק לשוויון בנטל. אולם, מאז החוק קבור בוועדה המיוחדת שאמורה להכין אותו לקריאה שנייה ושלישית, בשל חילוקי דעות בין נציגי "יש עתיד" לנציגי "הבית היהודי".

"בג"ץ שם גבול לשערורייה"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אשר עתר לבג"ץ, בירך על ההחלטה. "בג"ץ הבהיר לכנסת שאפילו לסבלנות האינסופית שלו יש גבול, ושהוא אינו מוכן לאפשר עוד את הזרמת מאות המיליונים לישיבות בניגוד לחוק", אמר. "מאז בוטל חוק טל לפני שנה וחצי המדינה מפרה את החוק כאשר אינה מגייסת את בחורי הישיבות. היא מוסיפה חטא על פשע כאשר היא מממנת את שהותם במקום אחר. בג"ץ שם גבול לשערוריה. יש לקוות שהפוליטיקאים יתעשתו ויעבירו כבר בימים הקרובים חוק שוויון בנטל אמיתי כדי שלא נצטרך לעתור גם נגדו לבג"ץ".

פרקליטם של העותרים, עו"ד גלעד ברנע, אמר ש"מדובר בהחלטה חשובה ביותר שמעבירה מסר ברור ביותר לפיו המדינה לא תעניק תמיכה כספית למי שנקרא להתייצב לשירות צבאי ואינו מתייצב. בית המשפט הבהיר שלא ישלים עם מצב בו מי שחייב בשירות צבאי איננו מתייצב למלא חובתו זו – ומאידך ימשיך לקבל (במישרין או בעקיפין) כספים או תמיכה אחרת מן המדינה. יש להניח ולקוות – כי ההחלטה גם תניע את הממשלה והכנסת – להשלים סוף-סוף את מהלך החקיקה".

מהפורום לשוויון בנטל נמסר בתגובה: "שופטי בג"ץ העבירו מסר חד לממשלת נתניהו-לפיד שעד כה לא עשתה דבר ממשי בנושא הגיוס - הגיעו הזמן שתתחילו לעבוד. הדיבורים על 'שוויון בנטל' כאילו ממשיכים את קמפיין הבחירות, כאשר בפועל לא קורה כלום למעט דיונים בוועדת שקד שבה מתכוונים
להכשיר את הפטור לשנים נוספות. אנחנו שמחים שלפחות בג"ץ נותר חומה בצורה כנגד העוול הגדול הפוטר עשרות אלפי חרדים מכל שירות שהוא ובמקום שבו אין מנהיגים, לפחות יש שופטים".

ח"כ דב ליפמן (יש עתיד) בירך גם הוא על "ההחלטה הנחרצת של בג"ץ" ואמר שהיא "לא משאירה ספק". לדבריו, "המשך המצב הקיים בלתי אפשרי ויש צורך דחוף בקידום החקיקה הנמצאת על שולחנה של הכנסת שתביא להסדר גיוס החרדים לצה"ל. יש להשלים את החקיקה כפי שקבעה ועדת פרי".

החרדים זועמים: "בג"ץ - אויב"

חברי הכנסת החרדים מתחו ביקורת על החלטת בג"ץ. ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר כי ההחלטה "מעלה גיחוך, שהרי בג"ץ. הוא הגוף האחרון שיכול להטיף על סחבת בדיונים, ועל איחור במתן פסקי דין. בג"ץ כבר לא מהיום מוכר כאויב כלפי הציבור החרדי, בפסיקותיו המפלות".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר כי מדובר ב"עוד החלטה היוצאת לצערנו מבית המשפט ברוח התקופה של הדה-לגיטימציה הנעשית לציבור החרדי, בכנסת ובתקשורת". לדבריו, "מעטים המקרים בהם בית המשפט מתערב בנושאים שהכנסת נמצאת לקראת סוף הליך חקיקתם, כמו במקרה זה הנדון בוועדת שקד, ואשר אמור להחליף את חוק טל, וכבר ממהר בג"ץ להורות על הפסקת תקציב למוסדות התורה. החלטה זו תורמת להעמקת השסע והקרע בחברה הישראלית, ולהרגשה של הציבור החרדי שהוא נמצא במתקפה תקשורתית, חקיקתית ושיפוטית. זוהי החלטה פוגענית ומיותרת, אשר מובילים אותה בין היתר עמותות המממנות מאבקים גם כנגד המתנחלים, וגם לאחרונה מימנו את קמפיין המסתננים נגד ממשלת ישראל".

בש"ס הביעו צער על כך ש"שופטי בג"ץ הצטרפו הערב לרדיפת עולם התורה תוך התערבות ברגל גסה בהליך חקיקה רגיש שבימים אלו נדון בבית המחוקקים. שר הביטחון פועל בשיקול דעת ועל פי סמכותו החוקית ומשכך אין קשר בין דחיית הגיוס לתקציב הישיבות. ההחלטה לפעול דוקא בסנקציות כלכליות נועדה אך ורק על מנת להצטרף לעליהום וההסתה נגד לומדי התורה בארץ ישראל".

יקי אדמקר ועמרי נחמיאס השתתפו בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully