וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' שכטמן רץ לנשיאות: "יביא כבוד לישראל"

קובי מנדל

19.1.2014 / 21:41

זוכה פרס הנובל בן ה-72 יתמודד ביוני על תפקיד הנשיא הבא, והוא כבר נערך להקמת מטה. "קיבלתי המון אהדה", אמר. בטכניון, שם הוא עובד בירכו על ההחלטה: "יקדיש מרצו לחינוך"

דן שכטמן בטקס הענקת פרס נובל בשבדיה, דצמבר 2011. Matt Dunham, AP
במעמד קבלת פרס הנובל. שכטמן/AP, Matt Dunham

זוכה פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן הודיע בסוף השבוע על הצטרפותו להתמודדות על תפקיד נשיא המדינה הבא של ישראל. ההודעה, שפורסמה לראשונה ב"יומן" בערוץ הראשון, זכתה לתמיכה ולאהדה, מצד הקולגות וגם מצד אזרחים.

בטכניון, בו מכהן שכטמן בן ה-72 כפרופ' מחקר בפקולטה למדע והנדסה של חומרים, הגיבו בגאווה רבה להכרזה. "אני מברך על הודעתו של פרופ' שכטמן ואני סבור שהוא יכול להיות נשיא מצוין", כך אמר היום (ראשון) לוואלה! חדשות נשיא המוסד, פרופ' פרץ לביא. עוד הוסיף כי "גם היום הוא שליח בלתי רגיל של מדינת ישראל ברחבי העולם. הוא שם בראש מעייניו את החינוך, ואין לי שום ספק שהוא יקדיש את מירב מרצו לקידום וטיפוח החינוך במדינה, ולכך אנו זקוקים כעת".

עוד בוואלה! חדשות
תקועים עם תינוקם בתאילנד: "מה אם השלטון ייפול?"
איפה הגשם? מהתקופות השחונות ביותר מאז 1950
שיספה למוות את ילדיה הקטנים "במהלך גירוש שדים"

את החלטתו לרוץ למוסד הנשיאות שיתף שכטמן עם הטכניון עוד לפני פרסומה ברבים, והוא קיבל ממנו את ברכת הדרך. "הוא דיבר איתי בתחילת השבוע שעבר. חיזקתי את ידיו, ואני מניח שהטכניון יתגייס כולו לעמוד לצדו", אמר פרופ' לביא. "אני חושב שמאז ד"ר חיים ויצמן ופרופ' אפרים קציר – שני מדענים דגולים שכיהנו כנשיאים, הגיע הזמן למדען באותו שיעור קומה אשר יביא כבוד למדינת ישראל", סיכם.

"קיבלתי המון תגובות אוהדות מעם ישראל ומאזרחי ישראל", אמר פרופ' שכטמן לוואלה! חדשות. "אתמול למשל הייתי בים, ניגשו לי הרבה אנשים, לחצו לי ידיים ואיחלו לי הצלחה. הרבה גם מתקשרים, שואלים איך הם יכולים לעזור, מוכנים להתנדב, אולם מהפוליטיקאים לא שמעתי עדיין. ראש הממשלה ידע על כוונתי לפני פרסומה בתקשורת, והוא לא הגיב. מהיום נקים מטה שיפעל בעיקר באזור המרכז", הוסיף.

את הפעילות למען המועמד הטרי ניתן היה להרגיש כבר היום ברחבי הרשת בה רצה עצומה הקוראת לקדם את מועמדותו. בעצומה נאמר: "זוהי הזדמנות לשנות את הנוהג מהשנים האחרונות לבחור פוליטיקאים במקום אנשי רוח וחזון. תפקידו של הנשיא הוא ייצוגי, הוא הפנים שלנו בעולם".

"יקבל גם את פרס הנובל לשלום"

אף שמקורביו ציינו בעיקר את פועלו המדעי, לשכטמן עמדות ברורות בנושאים דיפלומטיים-מדיניים שבאו לידי ביטוי במיוחד אחרי זכייתו. "זה ייקח קצת זמן, אבל האיראנים יהיו ידידים טובים ביותר שלנו, כי הם חופשיים בנשמתם. הם מוסלמים, ולא ערבים, מוכנים לדמוקרטיה, עם מורד, משכיל, בעל מורשת מפוארת, ודומים לנו בהרבה מובנים. אני חושב שבעתיד נתחבר ונהיה ידידים", כך אמר שכטמן בסיור משותף עם נשיא המדינה בשנת 2012. "אם פרופ' שכטמן צודק בהערכתו, הוא יקבל גם את פרס הנובל לשלום", אמר פרס בתגובה.

פרט לשכטמן, שמבקש להחליף את פרס ביוני 2014 ניתן למנות את יו"ר הכנסת לשעבר רובי ריבלין ואת שר הביטחון לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר. לצדם הוזכרו שמות כמו דוד לוי, נתן שרנסקי ודליה איציק. השר סילבן שלום עודו מתלבט אם להכריז על התמודדותו באופן רשמי.

לאור חוק יסוד הקובע כי תקופת כהונתו של הנשיא היא שבע שנים אשר לאחריה אין באפשרותו להתמודד לכהונה נוספת, לא יוכל הנשיא פרס להציע את מועמדותו ביוני הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully