וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הגשם? מהתקופות השחונות ביותר מאז 1950

19.1.2014 / 20:30

בהשוואה לעבר, יש אזורים בצפון הארץ שמעולם לא ידעו יובש כזה בלבו של החורף. בשל מיעוט הגשמים החלו נחלים ומעיינות להתייבש. "זה סימן ממש לא טוב, אנחנו בגירעון אדיר"

נחל עין רמיאל שבגליל העליון יבש מכיוון שלא היו כמעט גשמים בהר מירון. ינואר 2014. הלל גלזמן, רשות הטבע והגנים
עין רמיאל שלמרגלות המירון יבש באמצע ינואר/רשות הטבע והגנים, הלל גלזמן

מאז שוך הסערה הגדולה לפני יותר מחודש, כמעט שלא ירדו משקעים ברחבי הארץ. הדבר בולט במיוחד בצפון - שם מיעוט הגשמים הוא חריג במיוחד, כזה שאף הביא לכדי התייבשות של נחלים ומעיינות שאמורים להיות בשיא שפיעתם. מבדיקה של השירות המטאורולוגי עולה כי 35 הימים שחלפו מאז אמצע דצמבר ועד היום הם השחונים ביותר שידעו חלקים מסוימים בצפון הארץ במהלך חודשי החורף מאז תחילת המדידות בשנת 1950. גם מסיכום הנתונים מתחילת העונה הרטובה עולה תמונה עגומה: באגן ההיקוות של הכנרת ירדו בין 60%-40% מכמות הגשם שהיה אמור לרדת עד כה. אם לא יהיה שינוי דרמטי, תירשם השנה הזו כשנת בצורת.

עוד בנושא:
"חורף קיצוני": מהסערה הגדולה, ליובש חריג

במישור החוף הצפוני והמרכזי ירדו בחמשת השבועות האחרונים 30-10 מילימטרים, זאת בהשוואה לממוצע רב שנתי של כ-170-140 מ"מ לתקופה זו, כך לפי סקירה שפרסם ד"ר עמוס פורת, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי. בהרי הצפון ירדו 15-5 מ"מ בלבד לעומת ממוצע של 230-170 מ"מ לתקופה זו. כמויות קטנות מאוד של פחות מ-10 מ"מ נמדדו בעמקי הצפון ובהרי המרכז.

בהרי המרכז היו שנה עד ארבע שנים בהן הייתה תקופה של חמישה שבועות דומים או יבשים יותר בהיסטוריית המדידות - ובמישור החוף המרכזי והדרומי היו בין 10-5 שנים כאלה. דווקא בנגב, הסובל לרוב ממיעוט בגשמים ומפרקי יובש ממושכים, החודש האחרון היה גשום יחסית וכלל שתי מערכות גשם עם כמויות לא מבוטלות. החזאי המיתולוגי אורי בץ הסביר לוואלה! חדשות כי הצפון קיבל עד עכשיו רק 40%-20% מכמות המשקעים השנתית הממוצעת – כך שהגירעון שיש לסגור הוא עצום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המצב הוא לא טוב, מה גם שבטווח של החמישה–שישה ימים הקרובים אין שום מערכת גשם משמעותית", אמר והוסיף: "הגשם המשמעותי היחיד שאני רואה כרגע הוא בסוף החודש, אבל עד אז התחזיות יכולות עוד להשתנות".

את היובש החריג ניתן לראות באופן מוחשי בכנרת ובנחלי האיתן ברמת הגולן, בגליל העליון ובגליל המערבי. מרשות המים נמסר כי מאז תחילת החורף ועד היום מפלס הכנרת עלה ב-20 סנטימטרים בלבד, זאת לעומת עלייה של 1.40 מטרים בשנה שעברה, ו-40 ס"מ באותה תקופה בחורף 2011-2012.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"סימן לא טוב"

הלל גלזמן, האחראי על ניטור הנחלים בצפון מטעם רשות הטבע והגנים מצביע על מספר מעיינות גדולים שבאופן נדיר התייבשו במהלך הימים האחרונים כתוצאה ממיעוט הגשמים. "באופן כללי הזרימות בנחלי הצפון מתאפיינות במופע סתווי של סוף הקיץ ולא של חורף שנמצא כבר בעיצומו", הסביר. "שפיעת המעיינות בגליל היא נמוכה מאוד. כל הצפון סובל מגירעון אדיר במשקעים והדבר משפיע על מפלסי המים באקוויפרים ועל שפיעת המעיינות".

כדי להמחיש את התמונה הקודרת והעגומה מצביע גלזמן על מעיין עין ברד שממוקם בין תל דן לבין הכפר רג'ר שבקו התפר שבין הגליל העליון לרמת הגולן. "עין ברד שהוא מעיין גדול וחשוב מאוד שהתייבש לחלוטין. לא זכור לי שדבר כזה קרה זה עשרות שנים. הדבר הזה מטריד מאוד כי הוא מעיד על השפיעה הנמוכה של שאר מקורות הירדן הכוללים את מעיינות הדן, החצבאני והבניאס שהשפיעה שלהם גם כך עומדת היום על 40%-30% מהממוצע הרב שנתי לחודש ינואר. אם הוא מתייבש אז זה סימן לא טוב".

נחל דן ביום גשום. דצמבר 2013. ג'יליס
נחל דן, כפי שהורגלנו לראות בשיא החורף/ג'יליס

מפלי פרוד, המוזנים מהמים השופעים ממעין עין רמיאל, ואשר בדרך כלל הם מקור משיכה למטיילים בצפון - פשוט יבשים. "גם בעין רמיאל אין זכר למים", אמר גלזמן. "זה קורה בגלל שלא היו גשמים כמעט בכלל בהר מירון".

כמות הגשם מתחילת העונה עד 19 בינואר 2014 ביחס לממוצע לתקופה המקבילה

כמות הגשם מתחילת העונה עד היום ביחס לממוצע לתקופה המקבילה. השרות המטרולוגי,
כמות הגשם מתחילת העונה עד היום ביחס לממוצע לתקופה המקבילה/השרות המטרולוגי

גם מעיינות כרכרה בנחל בצת שבגליל המערבי התייבשו לחלוטין ולראשונה מאז 1990 נאלצת רשות הטבע והגנים להזרים לשם מים מצינור של חברת מקורות גם בחודש זה של השנה. "מעיינות אחרים דוגמת אלו שבנחל דישון, שהם מעיינות שפורצים בתחילת החורף - לא פרצו השנה בכלל", אמר גלזמן. "נחלי הגליל המערבי כדוגמת הגעתון התייבשו כמעט לחלוטין. בעין אפק ובמעיינות הנעמן ראינו עלייה מסויימת בשפיעה בתחילת החורף, אבל אנחנו עדיין נאלצים להוסיף מים מצינור על פי ההקצאה המיוחדת שיש לנו מרשות המים לטובת שמירת טבע".

וואלה! מזג אוויר

בית ספר בגבעה הצרפתית. דצמבר2013. נועם מושקוביץ
הגשם הבא - אולי בסוף החודש/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully