וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוביל מאבק המכולות: "רצו לרמוס אותנו, קיבלנו צדק"

קובי ברמר, בעל מכולת ברחוב שינקין בתל אביב וממובילי המאבק נגד הרשתות הגדולות, האשים את העירייה בניסיון לחסל את העסקים הקטנים דרך הטלת קנסות לאלו הפתוחים בשבת

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק

בעלי המכולות הקטנות שקיבלו מוקדם יותר אתמול (שלישי) רוח גבית מבית המשפט העליון במאבקם נגד רשתות המרכולים הגדולות בתל אביב הביעו סיפוק מההחלטה, וסיפרו שמדובר במאבק נגד הרשתות ש"דופקות אותנו בקופה". שופטי העליון העניקו לעיריית תל אביב 60 ימים לנמק מדוע קיימת אכיפה לא שוויונית של חוקי המנוחה, ומדוע בעוד שבעלי העסקים הקטנים נאלצים לסגור את מכולותיהם בשבתות כדי להימנע מקנסות, הרשתות הגדולות אינן נפגעות מהקנסות ולכן נהנות מיתרון משמעותי על פניהם.

קובי ברמר, ממובילי המאבק ובעל מכולת ברחוב שינקין בתל אביב סיפר לוואלה! חדשות כי הוא וחבריו זכו למשפט צדק משופטי בית המשפט העליון, ש"מגן עלינו מפני אנשים שרוצים לרמוס אותנו תוך טענות לכפייה דתית". לדבריו, הרשתות הגדולות מריצות קמפיין בסיוע יח"צנים להסיט את הדיון מפתיחת החנויות בשבתות לנושאי דת ומדינה, בעוד שבעלי המכולות הקטנות דורשים צדק חברתי. "שש שנים רצים עם זה האנשים הקטנים", סיפר, "אז הגיע הזמן שכל היחצנים למיניהם יפסיקו לרדוף אחרי הקטנים ויגידו את האמת על הבוסים שלהם".

לדברי ברמר, חוק העזר העירוני שקבע הטלת קנסות על עסקים הפתוחים בשבתות נוקט איפה ואיפה בין הרשתות לבעלי העסקים הקטנים. "אמרו שיש הוראה מלמעלה להתנכל לעסקים הקטנים, אמרו שרוצים רק רשתות. זה כמובן לא רק המכולות אלא גם חנויות אופטיקה או ספורט. מי שהיה פתוח - היו נותנים רפורטים". עוד טוען ברמר כי בעירייה קיוו שהעסקים הקטנים יקרסו וייעלמו מהשטח. "ראיתי שזה ככה, אז התאגדתי, לקחתי עו"ד ונכנסתי בעירייה".

"זה לא מאבק בין דתיים לחילוניים"

"אני לא עושה כפייה דתית, יש פה כפייה חילונית", המשיך ברמר, "מכריחים אותי לעבוד שבעה ימים בשבוע". לדבריו, גם לבעלי עסקים מגיע יום מנוחה בשבוע, מבלי שהדבר יפגע בפרנסתם. "אני רוצה לנוח, אני עובד קשה, בשבת אני רוצה לנוח וזה שפותח בשבת הוא אונס אותי כי החוק מאפשר לי לנוח", ציין ברנר. בעל המכולת טען כי הרשתות הגדולות יכלו להרשות לעצמן לעמוד בקנסות שהוטלו עליהן, בעוד שהמכולות הקטנות היו קורסות אילו היו צריכות לשלם את הקנס. ההשלמה עם כך, אומר ברמר, היא בגדר "קריצת עין לעבריינים".

גם עורכי הדין המייצגים את המכולות הקטנות בעתירה הדגישו כי המאבק אינו בין דתיים לחילוניים אלא מתמקד ב"שלטון החוק והוגנות חיי המסחר". עורכי הדין דוד שוב ועברי פיינגולד הביעו סיפוק מהחלטת בית המשפט. "יצוין כי בניגוד לרושם אותו מנסים ליצור גורמים שונים, אין בפסק הדין קביעות בנושאי דת ומדינה ויחסי דתיים-חילונים", נמסר.

"בית המשפט העליון לא חסך שבטו מעיריית תל אביב, שבישיבתה על הגדר מאפשרת מצב זה ואף מרוויחה ומתעשרת ממנו, בהטילה קנסות, שהם לא יותר מתשלומי כופר בגין הפרת החוק", נמסר מעורכי הדין, "אין היא רשאית להפקיר את הזירה לאינטרסים הכלכליים הצרים של רשתות השיווק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יאלצו לסגור את החנות בשבת? סניף AM:PM/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש), שהפסיד בבחירות האחרונות לראשות עיריית תל אביב לראש העיר הנוכחי, רון חולדאי, תקף את העירייה וקרא להסדיר את הנושא בצורה כזו שתגן גם על העסקים הקטנים וגם על אלו הרוצים להשלים קניית מוצרים חיוניים במהלך השבת. "אני מציע ליישם הצעתי להסדר של חנויות מכולת תורניות, במתכונת בתי המרקחת התורניים: יהיה סבב בין המכולות המעוניינות שיאפשר חנות אחת פתוחה בכל אזור בעיר", ציין.

כאמור, בית המשפט העליון קיבל את הערעור שהגישו בעלי מכולות בתל אביב, וקבע כי על עיריית תל אביב לפעול באופן נחרץ יותר כדי לוודא שסניפים של רשתות AM:PM ו"טיב טעם" לא יפעלו בשבת. השופטים קבעו כי על העירייה לשקול שימוש באמצעי אכיפה נוספים, שכן האכיפה בדרך של הטלת קנסות בלבד, כפי שנהגה העירייה עד היום, אינה משיגה את מטרת החוק. נקבע שבהתנהלותה הנוכחית, העירייה מאפשרת בפועל את הפרתו המתמשכת של חוק העזר, ובכך נפגע שלטון החוק. בעיריית תל אביב הבהירו לאחר הפסיקה כי העיר תישאר חופשית וכעי יימצא איזון בין "המנוחה בשבת לחופש שהעיר מציעה".

  • עוד באותו נושא:
  • מכולת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully