וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו באו"ם: "קודם שלום - אחר כך מדינה"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

23.9.2011 / 20:30

לאחר נאומו מלא ההאשמות של אבו מאזן בעצרת הכללית, נאם ראש הממשלה: "אחרי הסכם, נהיה הראשונים להכיר בפלסטין". הוא פנה ליו"ר הרשות: "שנינו כבר כאן - בוא נשב ונדבר דו?גרי"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו נאם (שישי) בפני העצרת הכללית של האו"ם, הציג את טיעוניו נגד הבקשה הפלסטינית להכרה מצד האו"ם במדינה, ופרש את גרסתו בנוגע לאירועי השנה האחרונה במשא ומתן המדיני. על הדרישה הפלסטינית לקבל הכרה כמדינה, אמר: "הפלסטינים צריכים לעשות שלום - ואחר כך לקבל מדינה. אחרי שיחתמו על הסכם שלום כזה, ישראל לא תהיה האחרונה שתקבל את המדינה הפלסטינית - אלא הראשונה שתכיר בה".

בפתח דבריו, אמר נתניהו כי הוא מברך על אירועי "האביב הערבי", וכי הוא "מושיט יד לשלום" לפלסטינים, כמו גם לכל עמי מדינות ערב, וכן לטורקיה. "בישראל, התקווה שלנו לשלום לעולם לא מתפוגגת", אמר. בפנותו ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר: "עם כל ההסתייגויות שהיו לי, הייתי מוכן לנוע קדימה על בסיס ההחלטות האמריקאיות ולדבר על שלום. אבו מאזן, מי ימנע זאת מאיתנו? בוא נדבר על שלום ונסיים את הסכסוך. שנינו טסנו לניו יורק, אנחנו באותה עיר ובאותו בניין, הבה ניפגש כאן היום ונתחיל לדבר. בוא נדבר דו?גרי, כמו שאומרים במזרח התיכון". הקהל הריע על הדברים.

הכרזת מדינה פלסטינית - כותרות אחרונות
עצרת האו"ם בניו יורק - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
אבו מאזן ביקש הכרה: "על האו"ם להבטיח זכויותינו"
עימותים בין צה”ל לפלסטינים בגדה, מתיחות בבירה
אבו מאזן מתעקש: המשימה - חברות מלאה באו”ם
שעות גורליות: מי ישכנע את אומות העולם בצדקתו?

בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל בנאומו באו"ם, ספטמבר 2011. AP
"לא באתי לכאן לזכות בתשואות - אלא לומר את האמת"/AP

בדבריו תקף נתניהו את ההטיה של האו"ם נגד ישראל: "כאן, באו"ם, הרוב האוטומטי יכול להחליט על הכל. יכולים להחליט שהשמש זורחת במערב. יכולים גם להחליט - והחליטו - שהכותל המערבי, שהוא המקום הכי קדוש ליהודים, הוא שטח כבוש ששייך לפלסטינים". לדבריו, "לא באתי לכאן לזכות בתשואות - אלא לומר את האמת". על דבריו אלו זכה לתשואות.

"האמת היא שישראל רוצה שלום", הבהיר. "אני רוצה שלום. במזרח התיכון - בכל עת, ודאי בימים האלה - חייבים לעגן שלום בביטחון. לא ניתן לעשות זאת דרך האו"ם אלא באמצעות מו"מ - והפלסטינים סירבו לעשות זאת. הם רוצים מדינה בלי שלום".

"שהאביב הערבי לא יהפוך לחורף אירני"

בדבריו הביע נתניהו התפעלות מהמהפכות בעולם הערבי, המתרחשות "בדרכי שלום", אך הוסיף כי "יש חולי שגדל בין מזרח למערב, שמאיים על השלום של כולם - האיסלם הקיצוני, שרוצח מוסלמים, יהודים ונוצרים בלי להבחין. אמש הנחתי זר באנדרטה לזכר הנספים בפיגועי ה-11 בספטמבר וזה היה מרגש מאוד. בדרכי לשם משהו הדהד בראשי, מילים שערורייתיות של נשיא אירן אחמדינג'ד, שרמז כי ה-11/9 היה קונספירציה אמריקאית. חלקכם יצאתם מהאולם. כולכם הייתם צריכים לצאת".

אבו מאזן בזמן נאומו באו"ם מחזיק את מסמך הבקשה באו"ם, ספטמבר 2011. רויטרס
אבו מאזן מציג לאו"ם את בקשת ההכרה, הערב/רויטרס

עוד הוסיף כי האיום הקשה ביותר הנשקף מהאיסלם הקיצוני, "הוא שהפנאטיות הזו תחמש את עצמה בנשק גרעיני, כמו שאירן עושה. אתם יכולים לדמיין אותו חמוש בנשק גרעיני? צריך לעצור אותו, אחרת כולנו נהיה בסכנה גרעינית - והאביב הערבי יהפוך לחורף אירני".

"יצאנו מעזה - ובמקום שלום, קיבלנו רקטות"

נתניהו מנה את המאמצים השונים שעשתה ישראל למען השלום, ההסכמים שנחתמו והנסיגות מלבנון ומרצועת עזה, אך "זה לא הרגיע את הסערה המוסלמית. זה רק הביא את הסערה קרוב יותר וחזק יותר. חמאס ירה אלפי רקטות לעבר הערים שלנו מהשטחים שפינינו. אנחנו עזבנו את עזה וקיווינו לשלום. עקרנו אנשים, העברנו קברים. פינינו את ההתנחלויות לקווי 67'. ניסינו את התיאוריה הזו והיא לא עבדה. כל העולם הריע לנסיגה כאקט של מדיניות נועזת למען השלום. אבל לא קיבלנו שלום בתמורה, לכך אלא מלחמה. קיבלנו את אירן, שחמאס, בת חסותה, ירתה רקטות. אבו מאזן אמר שפלסטינים חמושים רק בחלומות ותקוות - בעוד 10,000 טילים ורקטות שמספקת אירן זורמים לעזה מסיני. אלפי טילים כבר נורו על הערים שלנו, אז אפשר להבין שתחת נסיבות כאלה - ישראלים שואלים: מה ימנע מזה לקרות שוב מהגדה המערבית?".

בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל בנאומו באו"ם, ספטמבר 2011. AP
"יש חולי שגדל בין מזרח למערב, שמאיים על השלום של כולם - האיסלם הקיצוני, שרוצח מוסלמים, יהודים ונוצרים בלי להבחין"/AP

נתניהו המשיך ופירט את צורכי הביטחון של ישראל, והסביר כי "אני מעלה את הבעיות האלה כי הן אמיתיות ולא תיאורתיות. אלו בעיות של חיים ומוות עבור ישראלים. כל הסדקים הפוטנציאליים בביטחון - חייבים לאטום אותם. אם משאירים אותם לאחר כך, הם לא ייאטמו, ויתפוצצו בפנים שלנו, בפרצופו של השלום". הוא הזכיר גם את החייל החטוף גלעד שליט, וקבע כי "חמאס מפר את החוק הבינלאומי במשך חמש שנים".

"עיקר הסכסוך הוא הסירוב הפלסטיני להכיר במדינה היהודית"

אבו מאזן נאם לפני נתניהו בעצרת, והקריא את הבקשה להכרה בפלסטין כמדינה, אותה הגישה הערב למזכ"ל האו"ם, באן קי-מון. בדבריו מתח ביקורת חריפה התנהלות ישראל ואמר כי תקוות הפלסטינים להגיע לשלום "נופצו על ידי ישראל וההתנחלויות". כמו כן, הוא האשים את ירושלים בנקיטת "מדיניות אפרטהייד" וקרא ל"אביב פלסטיני".

בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל בנאומו באו"ם, ספטמבר 2011. רויטרס
"הסכסוך בינינו מתחולל כמעט חצי מאה, לפני שהייתה התנחלות אחת בגדה"/רויטרס

על טענותיו של אבו מאזן בעניין ההתנחלויות אמר נתניהו: "זה מוזר. הסכסוך בינינו מתחולל כמעט חצי מאה, לפני שהייתה התנחלות אחת בגדה. אז אם זה נכון, אני מניח שההתנחלויות הן תל אביב, חיפה, יפו ובאר שבע. אולי לזה הוא התכוון כשאמר שישיראל כובשת אדמה פלסטנית 63 שנה, כלומר מ-1948. זה מדגים אמת פשוטה - הגרעין של הסכסוך אינו התנחלויות - אלא הן תוצאה של הסכסוך. ההתנחלויות הוא משהו שצריך לדון בו במו"מ. אבל עיקר הסכסוך הוא הסירוב הפלסטיני להכיר במדינה היהודית. הגיע הזמן שהקהילה הפלסטינית תכיר במה שכל מנהיג מכיר בו - ישראל היא המדינה היהודית".

את דבריו סיכם בנימה אופטימית: "בעזרת אלוהים נמצא את המכנה המשותף של השלום. יש ביטוןי ערבי עתיק, 'אי אפשר למחוא כף ביד אחת'. אני, אבו מאזן, מושיט את יד ישראל לשלום - ואני מקווה שתאחז ביד הזו. אנחנו חולקים את אותה מדינה, והגורלות שלנו שזורים זה בזה. האנשים שהלכו בחושך יראו אור גדול, והאור הזה חייב להיות אור של שלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully