וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה עונה לסעודיה: "ארה"ב מדברת מפי עבדאללה"

ניר יהב

8.8.2011 / 10:57

עימות חסר תקדים בין המדינות בעקבות החזרת השגריר מדמשק לריאד והביקורת החריפה של המלך הסעודי. עיתון הממסד הסורי: "כדאי שהסעודים יקדמו רפורמות אצלם לפני שהם מייעצים לאחרים"

סוריה זועמת על המתקפה החסרת תקדים של עבדאללה מלך ערב הסעודית כלפי הדיכוי האלים שנוקט בו משטרו של בשאר אסד כלפי בני עמו. בעיתון הממסדי הסורי "אל-ווטן" נכתב הבוקר (שני) כי "נדמה שדבריו של המלך עבדאללה הם למעשה איום אמריקאי". כותבי המאמר הוסיפו המלצה לממלכה הסעודית "לקדם רפורמות חברתיות ופוליטיות מהותיות אצלה, לפני שהיא נותנת עצות למדינות אחרות".

סוריה בבידוד בינלאומי - כותרות אחרונות:
סעודיה מחזירה השגריר מדמשק, הליגה הערבית מגנה
עשרות הרוגים בסוריה, "מסר תקיף" מטורקיה
קלינטון: "אסד אחראי להרג של למעלה מ-2,000 איש"

נשיא סוריה בשאר אסד עם מלך ערב הסעודית עבדאללה, דמשק, 2005. Sana, AP
אסד מארח את עבדאללה בדמשק בימים טובים יותר, 2005/AP, Sana

גם ירדן מגנה את הדיכוי, אך לא את אסד

על פי העיתון הסורי, המשמש באופן מסורתי כשופר לעמדותיו של משטרו של בשאר אסד, המלך הסעודי מתעלם מהאמת, לפיה "אחיו בסוריה עומדים בפני מזימה הגדולה מכל גבולות הנאומים. המסר של עבדאללה הפתיע לא רק את אזרחי סוריה אלא אפילו את שגריר ערב הסעודית בדמשק". השגריר הוחזר אתמול לריאד, בהוראת המלך עבדאללה.

"המלך התעלם בדבריו מקבוצות הטרור הקיצוניות שפועלות כדי לפגוע באחדות הערבית והאיסלמית של סוריה, ומהגורמים שמממנים ומחמשים את אותם טרוריסטים", נכתב עוד ב"אל-ווטן". "המלך התעלם גם מהרפורמות שמקדם הנשיא בשאר אסד, ובראשן חוק המפלגות וחוק הבחירות".

התבטאויותיו הקשות של המלך הסעודי נגד מדינה ערבית אחרת הן חסרות תקדים. עד כה לא נהגו מדינות ערביות להתבטא בענייני המחאות העממיות שפרצו אצל שכנותיהן במזרח התיכון, וודאי שלא להשיב את שגריריהן במחאה על מדיניות משטר מסוים. אולם עבדאללה שבר אתמול את כל הכלים. "ערב הסעודית אינה יכולה לקבל בשום צורה את האירועים בסוריה", אמר. "על דמשק לבחון היטב את צעדיה, לפני שתידרדר לתהום שאין ממנו מוצא".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא סוריה בשאר אסד עם מלך ערב הסעודית עבדאללה, דמשק, 2005. Sana, AP
בשנים האחרונות שוררת מתיחות בין סוריה לערב הסעודית. אסד ועבדאללה בדמשק/AP, Sana

יש לציין כי יחסי ערב הסעודית עם סוריה היו רחוקים משלמות בשנים האחרונות, ושוררת בינן מתיחות קבועה בגלל זיהויין הגיאו-פוליטי השונה. ערב הסעודית נמנית על מדינות הציר המתון והפרו-מערבי במזרח התיכון, יחד עם מצרים וירדן, ואילו סוריה נחשבת לבעלת בריתה של אירן, המובילה יחד עמה את הציר הרדיקלי והאנטי-מערבי.

בתוך כך, גם ממשלת ירדן הביעה הבוקר דאגה מהדיכוי האלים של ההפגנות בסוריה - אך נמנעה מגינוי המשטר בדמשק ומקריאה לנשיא בשאר אסד להתפטר. שר החוץ הירדני, נאסר ג'ודה, אמר כי המצב בסוריה "מדאיג ועצוב", קרא לחדש בהקדם את ההידברות בין דמשק לאנשי האופוזיציה, וליישום הרפורמות שהבטיח לכונן הנשיא אסד. "איננו מתערבים בענייניה הפנימיים של סוריה", הבהיר שר החוץ הירדני, אך הדגיש: "אחדותה, ביטחונה ויציבותה של סוריה הם קו אדום מבחינתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully