וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשטרה מזהירים: "כל התחנות יקרסו ברעידת אדמה"

בדיון בוועדה לביקורת המדינה הרוחות סערו סביב מוכנות ישראל לרעש אדמה. לדברי ח"כ חסון, חובה יהיה להקים גוף בעל סמכות בעניין תמ"א 38. נציגת משטרת ישראל: המשטרה תשותק באסון

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (שני) בהיערכות הרשויות לרעידת אדמה בישראל, בהשתתפות מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס והשר בני בגין. יו"ר הועדה ח"כ יואל חסון (קדימה) אמר כי לא יהיה מנוס מהקמת גוף שיעקוף את הרשויות המקומיות, ויהיה בעל סמכות בעניין תמ"א 38.

"זה צריך להיות בסדרי העדיפויות של הממשלה", אמר חסון, "דו"ח מבקר המדינה בעניין הוא מקיף, ואילו הרשויות מעכבות מימוש התוכנית. כשחלילה תתרחש רעידה – יבואו בטענות לשרי הפנים והשיכון ואילו ראשי הערים ימצאו תירוצים". ח"כ חסון אף הוסיף והדגיש בדיוני הוועדה כי הוא חושש שהארגונים והמטות שיטפלו ברעידת אדמה – הם בעצמם לא עמידים בפניה.

לדברי חסון הצטרף מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, אשר ציין כי "צריך להתכונן מיד, והבעיה היא יישום ההמלצות שלנו. חלילה וחס שנצטרך לבדוק עצמנו לאחר מעשה. גם רעידת אדמה של 6 בסולם ריכטר בלבד – עלולה לגרום נזק טוטאלי בארץ".

אל דברים אלה נוספה נציגת משטרת ישראל בדיון, סגן-ניצב סימון שייביץ, שטענה כי בעת אסון טבע מסוג רעידת אדמה, משטרה ישראל תגיע למצב של שיתוק. לדבריה, כל תחנות המשטרה בארץ יקרסו ברעידת אדמה. "אנו יושבים בין היתר ב-21 מצודות טייגרט שבנו הבריטים בשנת 1938. הן ישנות וכולם יתמוטטו ברעידה. אנחנו רוצים לצאת מהם, אך כל תחנה חדשה עולה בין 60-70 מיליון שקלים.

"אין יכולת לפיקוח"

כמו כן, התייחס שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, לנושא חיזוק המבנים מפני רעידות בעזרת תמ"א 38 וקבל על כך שעדיין נדרשים 66% הסכמה מהדיירים כדי לבצע תוכנית מסוג זה בבניין. לדברי אטיאס, "צריך להוציא צווי פינוי לבניינים המסוכנים. אנו דורשים תקציב לחיזוק המבנים - ולא מקבלים. את דירות "עמידר" במקומות הרגישים יותר מבחינה גיאוגרפית לרעידה, אנו נשקם בשנה הקרובה רק עם 90 מיליון שקלים שאושרו, כשאנו צריכים כ-450 מיליון שקלים. מדובר בכ-4,000 דירות בלבד. משרד האוצר מחלק את הכסף ועליו צריך להיות הלחץ".

ד"ר שוקי אמרני, מנכ"ל משרד הפנים בפועל, הוסיף כי המשרד מעודד את ביצוע התוכנית, אך "הטילו על המשרד שלנו דברים שאין לנו אפשרות לפקח עליהם". ח"כ אמנון כהן (ש"ס) קרא לעודד יותר את הקבלנים לבצע את התוכנית, ע"י הורדת מס שבח ומע"מ, ואילו חברו לסיעה, סגן שר האוצר, יצחק כהן טען כי אין כל בעיה תקציבית, מאחר והוקצו לעניין 140 מיליון שקלים. ח"כ דב חנין (חד"ש) הציע לבדוק את עמידותו של הכור בדימונה, לאור לקחי הרעידה בפוקושימה, ואילו שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי האשים כי "קיצצו אין ספור תקציבים במשרד השיכון, ועכשיו מחזירים אותם דרך הדאגה לרעידות אדמה. זו עבודה בעיניים".

השר בני בגין, האחראי מטעם הממשלה על היערכות הרשויות לרעידת אדמה, ביקש להרגיע בכל לאסוןם דוגמאת יפן באדמת ישראל, ואמר כי "מקום הסיכון העיקרי הוא בקע ים המלח ורעידה משם זה אירוע נדיר ביותר, בערך כל עשרת אלפים שנה. ב-100 אלף השנים האחרונות לא היו רעידות כאלו ולכן לדעתי לא צריך להיערך לכך. אפילו חברות עשירות כמו יפן לא נערכו לרעידה של 9 בסולם ריכטר. כאשר מנסים להטיל על החברה בישראל היערכות לדבר כזו - זה מעל ומעבר למה שצריך. אין תפקיד הממשלה להפחיד את הציבור, והיערכות מניחה את הדעת. הטיפול במבנים שלא עומדים בתקן אכן איטי אך גם לזה יש גבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully