וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונשו של הנגבי: קלון וקנס של 10,000 שקלים

גלעד גרוסמן ופנחס וולף

9.11.2010 / 10:31

מהלומה לחבר הכנסת מקדימה שהורשע במתן עדות שקר ב"פרשת המינויים הפוליטיים": ביהמ"ש קבע כי יש קלון במעשיו וגזר עליו קנס כספי. המשמעות: בשל הקלון, חברותו של הנגבי בכנסת תושעה באופן מיידי. הנגבי: זה יום כואב וקשה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

נפילתו של "נסיך": בית משפט השלום בירושלים קבע הבוקר (שלישי) כי יש קלון במעשיו של חבר הכנסת צחי הנגבי (קדימה), שהורשע במתן עדות שקר במסגרת פרשת "המינויים הפוליטיים". המשמעות: כהונתו של הנגבי כחבר כנסת תושעה באופן מיידי. אם לא יוגש לבית המשפט המחוזי ערעור על החלטת בית המשפט השלום, תופסק חברותו של הנגבי בכנסת. עם זאת, הוא יוכל להתמודד לכנסת הבאה. בנוסף, בית המשפט הטיל על הנגבי קנס כספי בגובה עשרת אלפים שקלים.

בתגובה להטלת הקלון, אמר הנגבי: "הבוקר הזה הוא כואב וקשה. שמונה שנים רצופות ניהלתי מאבק משפט מתוך אמונה שהתוצאה תהיה מאוזנת וחיובית". הוא הוסיף: "קיבלתי עידוד מהעובדה שבפסק הדין הוחלט לזכות אותי מכל האישומים המרכזיים, אבל בית המשפט פסק את שפסק וככל שזה קשה יש לכבד את ההכרעה השיפוטית. לכן אתייצב בלשכת יו"ר הכנסת ואמסור הודעה על השעייתי מהכנסת עד להכרעה סופית בענייני אם יוגש ערעור".

ההחלטה להטיל קלון על הנגבי התקבלה על דעת שניים משלושת השופטים במשפטו. לדברי השופט אריה רומנוב, "באמצעות הקלון ביקש המחוקק למנוע פגיעה במעמדה של הכנסת, אם אדם שדבק בו רבב יהיה חבר בו. המטרה היא לשמור על היגיינה ציבורית וניקיון כפיים. הקלון לא נועד להעניש את האדם, אלא להגן על הגוף בו הוא מכהן". רומנוב הדגיש, כי אופיו, כישוריו ויכולותיו ותרומתמו של אדם לחברה וכן הנזק שנגרם לו כתוצאה מניהול משפטו אינם רלבנטיים לעניין הקלון.

לעומתו, ראש הרכב השופטים, השופט יואל צור, הביע התנגדות להטלת קלון על חבר הכנסת מקדימה. לדבריו, הנגבי שילם את המחיר על עדות השקר בה הורשע בכך שלא כיהן בתפקיד מיניסטריאלי מאז שנפתחה החקירה נגדו, והוא "עבר הליך משפטי ממושך ושילם מחיר כבד, עבר תיקון ומרכין ראש בפני שלטון החוק". השופט הוסיף, כי קלון אינו עומד ביחס ישר לעבירה, שכן היא מחייבת השעיה מיידית מכל תפקיד ציבורי ולא ניתן לערער עליה לפני הוצאתה לפועל. לדבריו, עצם ההרשעה של הנגבי היא עונש בפני עצמו.

הקרב על ועדת החוץ והביטחון

בחודש יולי הרשיע בית המשפט את הנגבי בעבירה של מתן עדות שקר, לאחר שהשופטים קבעו כי הוא שיקר ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית באשר לשאלה האם עמד מאחורי מודעה מתקופת הפריימריז בליכוד בנובמבר 2002, בה יוחסו להנגבי שילובם של 74 חברי מרכז תנועת הליכוד בשירות המדינה. עם זאת, הוא זוכה ברוב דעות מהאישומים המרכזיים נגדו, בנוגע לשוחד בחירות ומינויים פוליטיים של חברי מרכז הליכוד וקרוביהם במשרד לאיכות הסביבה. בנוסף, החליט בית המשפט לבטל מחמת "הגנה מן הצדק" את האישום נגדו בעבירות של מרמה והפרת אמונים. זאת לאחר שטען ששרים אחרים נהגו בעבר כמוהו, ולא היה מקום להגיש כתב אישום רק נגדו.

ההחלטה להטיל קלון על הנגבי התקבלה חרף העובדה שהוא הצליח לגייס להגנתו אישי ציבור רבים. בשלב הטיעונים לעונש, הציגו סנגוריו של הנגבי בפני בית המשפט תרשומות ומכתבים רבים, ובהם דברי שבח על פועלו של הנגבי בזירה הציבורית. בין האנשים שקראו לבית המשפט להימנע מהטלת קלון על חבר הכנסת מקדימה היו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ויושב ראש הכנסת ראובן ריבלין.

כעת, שתי השאלות העיקריות שנותרו פתוחות הן מי יירש את מקומו של הנגבי בתפקיד היוקרתי של יושב ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת - והאם הטלת הקלון על חבר הכנסת תשפיע על סיכויי קדימה להצטרף לקואליציה.

נראה כי לבנימין נתניהו יהיה קושי להשאיר את ראשות ועדת החוץ והביטחון בידי קדימה, שכן אין עוד בכיר במפלגה שנתניהו סומך עליו שיהיה ממלכתי כדרכו של הנגבי. לפיכך, גורמים פוליטיים העריכו כי נתניהו יפקיד את ראשות הוועדה בידי איש ליכוד. בעניין גורלה של קדימה, נראה כי בעקבות ההחלטה היום פוחתים הסיכויים להצטרפותה לקואליציה. לפי ההערכות, אילולא הוטל קלון על הנגבי, הוא היה פועל לשיקום מעמדו ולצירוף מפלגתו לקואליציה, כך שהוא יוכל לכהן כשר מטעמה. אולם הואיל והוא הורחק מהכנסת, תחליף אותו העיתונאית נינו אבסדזה, שנחשבת לבעלת עמדות יוניות ומקורבת ליו"ר קדימה ציפי לבני.

  • עוד באותו נושא:
  • צחי הנגבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully