וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: 123 אלף בני אדם הצטרפו למעגל העוני

לפי דו"ח המוסד לביטוח לאומי, במהלך שנת 2009 נוספו למעגל העוני בישראל כ-15 אלף משפחות חדשות, מתוכן 14,300 משפחות ערביות. בנוסף, חלה עלייה של 2.3% בשיעור הילדים העניים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידיאו: גדי וינסטוק)

דו"ח העוני לשנת 2009, שהתפרסם בצהריים (שני) על ידי המוסד לביטוח לאומי, חושף כי במהלך השנה שעברה חלה עלייה של 0.6% בממדי העוני בישראל. מהדו"ח עולה כי כ-15,000 משפחות חדשות נכנסו למעגל העוני, רובן מרובות ילדים מהמגזרים החרדי והערבי. מדובר ב-123,500 בני אדם חדשים המוגדרים כעניים.

בשנת 2009 חיו בישראל 435,000 משפחות עניות, שכללו 1,774,800 נפשות, מתוכן 850,300 ילדים. בהשוואה לשנת 2008, התווספו אשתקד למעגל העוני 15,000 אלף משפחות, מתוכן 14,300 מהמגזר הערבי. שיעור המשפחות העניות עלה מ – 19.9% בשנת 2008 ל- 20.5% בשנת 2009, דבר שהוביל למצב בו 25% מכלל הישראלים מוגדרים כעניים. לגבי ילדים, עלה שיעור העניים מ-34% בשנת 2008 ל-36.3% בשנת 2009.

מפילוח לפי מחוזות עולה כי שיעור העוני עלה ברוב המחוזות בישראל, למעט תל אביב והדרום. בבדיקת עומק העוני, מתברר כי חלה העמקה בכל המחוזות, למעט בירושלים ובתל אביב. מחוז ירושלים ממשיך להיות המחוז העני ביותר, הן לגבי ערבים והן לגבי יהודים.

"ירידה בשיעור העוני בקרב קשישים"

שר הרווחה יצחק הרצוג אמר במסיבת העיתונאים בה הוצג הדו"ח כי הוא עומד בסימן המשבר הכלכלי העולמי. ואכן, עקבות המשבר ניכרים היטב בנתונים, כשבקרב משפחות רבות, איבד אחד מהמפרנסים את מקום עבודתו. עם זאת, עולה מהדו"ח כי חל שיפור רב במצבם הכלכלי של הקשישים העניים בישראל.

המנהלת הכללית של המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, המליצה לממשלה לנקוט במספר צעדים כדי לצמצם את תופעת העוני. לדבריה, יש להרחיב את תוכנית "אורות לתעסוקה" (תוכנית ויסקונסין), להנהיג מס הכנסה שלילי, להגדיל את שכר המינימום, לתת מענקים לילדים עניים ולשנות את מבנה חלוקת הבטחת ההכנסה. "הממשלה צריכה לבצע את כל המהלכים במקביל, ובמהירות האפשרית", אמרה דומיניסיני עם הצגת דו"ח העוני.

ד"ר דניאל גוטליב, סמנכ"ל מנהל, מחקר ותכנון במוסד לביטוח לאומי התייחס לחוסר התקצוב הממשלתי לדבריו, ואמר כי אין דבר יותר מסוכן מצעיר עני וחסר עתיד. "אתה אף פעם לא יודע מה יהיה הקש שישבור את גב הגמל ויעבירו מחיים נורמטיביים לחיים של פשע", אמר גוטליב.

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס לפרסום הדו"ח והחליט להתמקד בנתונים המעודדים. "לאחר שנים, סופסוף יש ירידה קלה באחוזי העוני בקרב קשישים. אני מניח שהירידה הזאת זה תחילת מגמה, כי אנחנו מבצעים פעולות והגדלנו את קצבאות הזקנים", אמר שייניץ. "אני מקווה שבדו"ח הבא תראו שהמגמה שהתחילה בקשישים מתרחבת גם למגזרים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully