וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש באירופה: "האפר יקבור את כלכלת האזור"

עומר רבין

18.4.2010 / 15:47

הכלכלנים באירופה פסימיים וטוענים: אם האפר לא יתפזר הכלכלה ביבשת תיכנס לסחרור שיהיה קשה להיחלץ ממנו. האיחוד האירופי הקים צוות מיוחד לאומדן הנזק, במיוחד בשוק התעופה. משרד התמ"ת מגבש תכנית חירום

רויטרס

(צילום: עוז מרון, רויטרס. עריכה: רן צימט. קריינות: עומר רבין)

הסגר האווירי הכולל שהוטל על אירופה בשל ענן האפר הוולקני המכסה את מרבית חלקי היבשת לא רק מעכב רבים ומותיר אותם לישון לבדם בנמלי התעופה – אלא גם בעיקר מדאיג ומדיר שינה מעיניהם של כלכלנים ומנהיגים ביבשת.

האיחוד האירופי הודיע היום (ראשון) על הקמת ועדה מיוחדת שתבחן ותפרסם אומדן מלא ומדוייק של השפעת התפרצות הר הגעש על הכלכלה האירופית, תוך התמקדות בנזק שנגרם לשוק התעופה. האיחוד החליט על הקמת הוועדה בעקבות חוות דעת רבות שהתקבלו בימים האחרונים ולפיהן הימשכות ההתפרצויות של הר הגעש עשויה להכניס את היבשת כולה לסחרור כלכלי ממנו תתקשה אירופה להיחלץ.

"התרחיש האופטימי ביותר הוא שהענן יתפזר והתפרצות העשן תיפסק", הסבירו היום כלכלנים בבריטניה. "גם במצב כזה – עדיין סביר להניח שיהיה נזק רציני לשוק התעופה: ירידות השערים ביום שישי לא שיקפו את הסיטואציה שנוצרה שבה כל קווי התעופה ביבשת הושבתו במהלך סוף השבוע ולכן סביר להניח שעם פתיחת המסחר מחר, נראה ירידות חדות במניות חברות התעופה".

על פי ההערכות כל יום של השבתת פעילות מסב לענף נזק אדיר של 200 מיליון דולר, וככל שהימים חולפים הופך הנזק לממשי יותר ויותר ולבעייתי יותר להתמודדות בטווח הארוך. כלכלנים העריכו כי החברות יפעלו בכוחות מתוגברים עם התפזרות הענן ויצליחו להטיס את כל נוסעיהם בטווח זמנים קצר וצפוף מהרגיל – אך עדיין ייאלצו להתמודד עם נזקים משמעותיים. למזלן של החברות, הגנת ה"כח העליון" במקרה זה תחסוך להם את העול הכלכלי הכבד הנוסף של פיצוי הנוסעים שנתקעו בשדות התעופה – על פי הנהלים, במידה שהחברות יוכלו להוכיח כי עשו כל שביכולתן כדי להוציא את הטיסה וכי העיכוב או הביטול נגרם כתוצאה מכוח שאין להם כל שליטה עליו, אין הן מחוייבות לשאת בעלויות הנגררות עבור נוסעיהן.

דווקא הכלכלות החלשות עשויות להרוויח

אבל לצד התרחיש האופטימי, יחסית, קיימים תרחישים קשים בהרבה: כאלה החוששים מהמשך התפרצות הר הגעש באיסלנד וחמור מכך – התפרצות של הר הגעש קטלה הסמוך והגדול בהרבה, כזה אשר התפרצותו עשויה להימשך שבועות ואף יותר מכך.

הארכת הסגר האווירי באירופה שתיגרם כתוצאה מההתפרצות תביא לצניחה מהותית בערך השוק של חברות התעופה (ואף עשוייה להביא לפשיטת רגל של כמה מהחברות הקטנות בשוק) אך גם תסב פגיעה קשה ליבשת כולה: כך למשל מנהיגי אירופה לא יוכלו לקחת חלק בוועידות בינלאומיות וליטול חלק פיסי בהליך קבלת ההחלטות בזירה הגלובאלית. יתרה מכך, המשבר עשוי להסב נזקים לייצוא של מדינות ולתקציביהן ובכך להקשות על הסיוע שהתחייבו המדינות להעביר ליוון במטרה להציל את כלכלתה שנקלעה לקשיים חסרי תקדים. היעדר הסיוע ליוון במועד והקשיים איתן תתמודד כל מדינה עשויים להפר את היציבות באיחוד האירופי כולו וליצור מתחים כלכליים ופוליטיים כאחד.

תרחישים אלה עשויים לגרום לעיכוב מהותי ביציאתה של אירופה מהמשבר הכלכלי ולפיגור שלה אחרי כל יתר מדינות העולם מבחינה כלכלית. עם זאת, עשויים להיות לתופעה גם צדדים חיוביים מפתיעים – כמו למשל חיזוק משמעותי לכלכלות הפחות מתקדמות באירופה אשר מצויות בשולי היבשת וסובלות פחות מענן האפר הוולקני. מדינות אלה, אם ההתפרצויות תימשכנה, עשויות להיהפך לשערי הגישה הזמינים העיקריים ליבשת אירופה. באופן מעניין, מדובר בדיוק באותן כלכלות שנפגעו באופן הקשה ביותר על ידי המשבר הכלכלי ובהן יוון, פורטוגל, טורקיה, איטליה, ספרד ואוקראינה.

גם בישראל נערכים להימשכות המשבר: שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בנימין בן אליעזר, יזם הבוקר דיון חירום במשרד בנוגע להשלכות התפרצות הר הגעש באיסלנד על המשק הישראלי. מנהלי האגפים במשרד כונסו ודנו באפשרות כי הסגר האווירי על אירופה יביא לפגיעה כבדה בתעשייה ובבתי העסק בישראל וכן במשמעויות המצב שנוצר על שוק העבודה בישראל ועל התקנות להגנת הצרכן. "המשרד נערך לאפשרות שההתפרצות תמשיך ימים ואף שבועות נוספים ועומל כעת על תכנית טיפול במשבר שתוצג בתוך מספר ימים", אמר בן אליעזר.

עדכון ראשון: 14:36

המדריך המלא לתקועים באירופה

לא מצליחים לעלות על טיסה? מחפשים דרך לצאת מאירופה? וואלה! חדשות מחברת אתכם ישירות לצינורת המידע בדרך ליציאה מהיבשת. לחצו על מדריך החירום לתקועים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully