וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקי אורן יחליף את זליכה כחשב הכללי

טל לוי ורם דגן

18.9.2007 / 11:19

אורן מכהן כיום כמנכ”ל בנק לאומי שווייץ. הודעה רשמית תצא בדקות הקרובות. ירון זליכה בתגובה: ניפגש בבג"ץ

החשב הכללי הבא במשרד האוצר יהיה שוקי אורן המכהן היום בתפקיד מנכ"ל בנק לאומי שווייץ - כך נודע ל-TheMarker. בכך יחליף אורן את החשב הכללי הנוכחי ד"ר ירון זליכה. הודעה על כך תצא בדקות הקרובות.

שוקי אורן (48) מכהן ב-5 וחצי השנים האחרונות בתפקיד מנכ"ל בנק לאומי שווייץ. לאורן ניסיון גם במגזר הממשלתי שכן הוא כיהן בשנים 1993-1989 בתפקיד סגן החשב הכללי בעת שאלי יונס, היום מנכ"ל בנק המזרחי, כיהן החשב הכללי. אורן נחשב למקורב ליונס שכן מאוחר יותר עבר יונס לתפקיד מנכ"ל בנק אינווסטק ואורן עבר עמו לבנק. בשנים 2002-1994 כיהן אורן כמספר 2 בבנק אינווסטק, לשעבר בנק כללי, במגוון תפקידים וביניהם המשנה למנכ"ל, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל חטיבה עסקית ומנכ"ל השקעות וחיתום הנפקות.

טלטלות באוצר

המינוי החדש מסמן את סופה של תקופת רוויית מאבקים להדחת ירון זליכה. בסוף אוגוסט האחרון הודיע שר האוצר, רוני בר-און, כי תקופת כהונתו של זליכה בתפקיד תסתיים עם תום חוזה ההעסקה שלו בסוף אוקטובר 20007. בר-און הבהיר כי הוא "רואה חשיבות לעקרון הקדנציה והרוטציה", וכי קדנציה בת 4 שנים היא בעיניו סבירה ומכובדת וראוי לסיימה במועד. פעולתו הראשונה של רוני בר-און שמונה לתפקיד שר האוצר במקום אברהם הירשזון היתה להביא לסיום כהונתו של החשב הכללי, ירון זליכה. בר-און מונה לתפקידו על ידי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, יריבו הפוליטי הגדול של נתניהו.

זליכה, נושא דגל הלחימה בשחיתות, סיפר כבר מספר פעמים כיצד אויים בעבר בשל המהלכים שהוביל ואף אמר כי "השינויים הרבים שביצענו בעבודת החשב הכללי ניערו את הפעילות הכספית בממשלה באופן שהחריד מרבצן חיות פרה-היסטוריות אימתניות שבמשך שנים הקיזו במחשכים את דמה של המדינה".

החשב הכללי החדש מגיע בתקופה קשה יחסית למשרד האוצר: במשרד מכהן שר חדש, ברשות המסים אין יו"ר וגם הממונה על התקציבים, קובי הבר, צפוי לפרוש. בחודשים האחרונים אומרים באוצר כי הפעילות היתה משותקת בשל המאבק מול זליכה, כך שעל החשב מוטלת גם מלאכת תיאום מחדש בין סגניו והתנעת פעילות משרד החשב הכללי.

עוד נודע ל-TheMarker כי אלדד פרשר, המכהן היום בתפקיד מנהל החטיבה הפיננסית בבנק המזרחי-טפחות, קיבל הצעה לתפקיד וסירב. פרשר עבד במשרד החשב הכללי כ-17 שנה ופרש ב-2004 לאחר שהיה מועמד לתפקיד החשב הכללי - תפקיד בו זכה ירון זליכה.

"ירון זליכה בתגובה: נפגש בבג"ץ"

"נפגש בבג"ץ" כך אומר החשב הכללי ירון זליכה בתגובה להודעת משרד האוצר על מינויו של שוקי אורן לתפקיד החשב הכללי החדש במשרד האוצר.

בכך מסתמך זליכה על פסיקת בג"ץ לפיה כהונות נושאי משרה של גורמי שלטון חוק כמו של החשכ"ל הן כהונות לא קצובות וכדי להפסיקן נדרשת עילה מבוססת שעומדת בבית משפט. מאחר שזליכה נחשב לאיש מקצוע מעולה ואף זכה בעבר בשורה של פרסים על הצטיינותו בתפקיד – הרי שלכאורה, לא ניתן להדיח אותו או לקצוב את תפקידו כפי שעשה שר האוצר.

לפני כ-3 שבועות, כאשר הודיע בראון על סיום כהונתו, אמר זליכה כי "הניסיון להביא לסיום כהונתי נעשה בחוסר סמכות, איננו חוקי וממילא איננו מחייב אותי. לא אניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי ממשימתי לשמור על הקופה הציבורית. אין זה הניסיון הראשון להביא לסיום כהונתי כפי שאין זה גם שר האוצר הראשון המנסה לעשות זאת. בטוחני כי לא יהיה זה גם הניסיון האחרון".

ככל הידוע, מעוניין זליכה להמשיך בתפקיד עד שיסיים להעביר את תכניתו למלחמה בשחיתות. ככל הנראה, מדובר על סדר גודל של שנה לפני שיפרוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully