וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: עימותים בקהיר, 100 שריוניות הוצבו בסואץ

ניר יהב

28.1.2013 / 9:59

ראש ממשלת מצרים הגיע לביקור בכיכר תחריר, שם התחדשו העימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון. במהלך היום צפויות הפגנות לציון שנתיים למות האזרחים בהתקוממות נגד מובארק

על רקע החלטתו אתמול של נשיא מצרים מוחמד מורסי להטיל עוצר לילי על פורט-סעיד, איסמעיליה וסואץ – הבוקר (שני) התחדשו העימותים בכיכר תחריר שבקהיר בין מפגינים לבין כוחות הביטחון הפרושים במקום. לכל אורך הלילה נמשכו העימותים ברחבי המדינה בין כוחות הביטחון לבין מתנגדי משטרו של מורסי ועל פי הדיווחים, בעיר סואץ לבדה הוצבו מאה שריוניות לקראת אפשרות של התפרצויות אלימות בהמשך היום.

עימותים במצרים ליד כיכר תחריר בקהיר, 27 ינואר 2013. רויטרס
"לפעול בכל הנחישות נגד מי שמפר את החוק". קהיר/רויטרס

ראש ממשלת מצרים, הישאם קנדיל, ביקר במפתיע בשעות הבוקר בכיכר תחריר בקהיר ועקב אחרי היערכות כוחות הביטחון במקום. לאחר מכן טלפן לשר הפנים, מוחמד איברהים, והבהיר לו כי יש לפעול בכל הנחישות נגד מי שמפר את החוק. בנוסף, קרא לכל המפלגות והתנועות הפוליטיות במצרים שלא להעניק לגיטימציה פוליטית להתפרעויות ואלימות, ובמקום זאת לגנות את מתקפותיהם של המפגינים על כוחות המשטרה ועל מתקני ביטחון רגישים ברחבי המדינה. הוא גם האיץ בכוחות הפוליטיים להמשיך בדיאלוג עם המשטר.

לאחר הוראתו של מורסי להטיל עוצר על הערים, יצאו הלילה אלפי מפגינים מאותם ערים ומערים אחרות כדי למחות על ההחלטה. המפגינים קראו קריאות נגד מורסי ושבו על סיסמת המהפכה: "העם דורש להפיל את המשטר". בעיר פורט-סעיד, שם נהרגו שלשום 40 בני אדם בעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון, פרצו עימותים קשים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון, אך לא דווח על נפגעים. גם בקהיר, אלכסנדריה ושרקייה דווח על עימותים.

עימותים במצרים ליד כיכר תחריר בקהיר, 27 ינואר 2013. רויטרס
ביקור מפתיע של ראש הממשלה. סמוך לכיכר תחריר/רויטרס

בתוך כך, היום צפויות תנועות האופוזיציה במצרים לקיים "הפגנות זעם" לציון שנתיים למותם של מאות האזרחים המצרים במהלך ההתקוממות נגד משטרו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק. לאורך כל היום צפויות להיערך הפגנות ועצרות לזכר ההרוגים, ובין השאר צפויים המפגינים להביע גם מחאה על החלטתו של מורסי להטיל עוצר על סואץ, פורט-סעיד ואיסמעיליה. ההפגנות צפויות להיערך בקהיר, באלכסנדריה, ובערים נוספים במצרים.

באופוזיציה מנסים לנצל את המתיחות הקשה ברחובות כדי להפיק רווחים פוליטיים. ד"ר מוחמד בראדעי, אחד מראשי "חזית ההצלה הלאומית" – הגוף המאגד תחתיו את תנועות האופוזיציה הגדולות במצרים, הדגיש הלילה כי האופוזיציה תסכים לנהל דיאלוג עם המשטר בשלושה תנאים: הנשיא יישא באחריות למהומות, יתחייב להקים ממשלת חירום לאומית ויורה על הקמת ועדה חדשה ומאוזנת שתשנה את החוקה. "ללא אלו, קיום דיאלוג יהיה בזבוז זמן", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully