וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל, טילים סביב לה

16.1.2011 / 16:30

20 שנה אחרי הסקאדים במלחמת המפרץ, אירן מחמשת את חיזבאללה וחמאס מכל הבא ליד, עם טילים שמכסים את כל שטח ישראל. וגם הסורים מתכוננים למלחמה ומשכללים את יכולות האב"כ שלהם

סקאד c, שיהאב 2. AP
סקאד c, שיהאב 2/AP

מלחמת המפרץ הראשונה הציגה לתושבי ישראל את טיל הסקאד. 39 טילי קרקע-קרקע נורו מעירק לעבר ישראל במהלך המלחמה, רובם לאוזר המרכז. בצפון הארץ הכירו עוד קודם, ועדיין מכירים, את הקטיושות של חיזבאללה ואילו תושבי הדרום סובלים כבר שנים מאיום הרקטות קצרות טווח הנורות מרצועת עזה. המלחמה הבאה, יודע כל קצין בצה"ל או אזרח מהשורה, ולא חשוב מאיזה כיוון היא תבוא, תאופיין בעיקר בירי טילים על אזרחים, והרבה טילים.

כיום, איראן היא המדינה שמחזיקה בארסנל הטילים הקטלני ביותר, ובעתיד, מזהירים בישראל ובמערב בעשור האחרון, היא אף צפויה לפתח יכולת גרעינית. אבל האירנים, שבפועל מחמשים את חיזבאללה וחמאס, אינם פועלים לבדם. בתעשיית הטילים האירנית מעורבות מדינות רבות, בהן צפון קוריאה, סין ורוסיה, המשמשות מקור ידע וטכנולוגיה עבור טהרן. במקביל, איראן מפתחת יכולות שיגור לווינים לחלל, תחום שבפועל נועד לשפר את יכולות הטילים הבליסטיים הקיימים, על ידי ייצור דלק מוצק המסייע בהגדלת טווח הטיל ותוכניות נוספות. לפי ההערכה, איראן מחזיקה במספר גדול מאוד של טילים, וככל שטווח הטיל עולה, כך קטן מספרו הקיים בארסנל האירני.

שיהאב 2, סג'יל, פאג'ר 3: מה יש לאיראן להציע?

בישראל מאמינים שחלק מהטילים ארוכי הטווח שמחזיקה איראן, כדוגמת טילי סקאד, הגיעו לחיזבאללה. הפעלתו של טיל כזה דורש לא רק ידע, אלא גם הכוונה, הדרכה והפעלה של מספר אנשים מיומנים. ידה של איראן בכל אלה גם בלבנון.

השיהאב 2, המבוסס על טיל הסקאד סי, נמצא ברשות איראן ויתכן שהגיע גם לידי חיזבאללה. הוא מגיע לטווח של 600 ק"מ, כך שמדרום לבנון הוא יכול להגיע לכל נקודה בישראל. הוא יכול לשאת ראש נפץ קרבי של כ-300 ק"ג, ום כמות כזו פוגעת בבניין, היא תביא לקריסתו המוחלטת.

הטיל העיקרי שמאיים כיום על ישראל הוא השיהאב 3, המבוסס על טיל קרקע קרקע צפון קוריאני. השיהאב 3 מגיע לטווח של 1300 ק"מ ונושא ראש נפץ קרבי של 750 ק"ג. על פי הערכות, האירנים מחזיקים גם בדגם משופר של הטיל בעל טווח מוגדל של כאלפיים ק"מ.

טיל אחר המבוסס על דגם רוסי הוא ה- BM-25, שבישראל יודעים שנמצא בחזקה איראנית. מדובר בטיל שנרכש ככל הנראה מצפון קוריאה, וטווחו מאיים אפילו על אירופה. הוא מסוגל על פי הערכות להגיע למרחקים של בין 2,500 לשלושת אלפים ק"מ, ולשאת ראש נפץ קרבי בן מאות ק"ג. על פי מסמכי ויקיליקס, לאזרח הישראלי יהיה כעשר דקות להתכונן עד לנפילת הטיל, אבל ברור הוא כי אם יכוון כלפי תל אביב הוא יסב נזק עצום לא רק למקום הפגיעה אלא לאיזור הפגיעה כולו.

טיל ארוך טווח נוסף אותו חשפו האירנים ב-2009 הוא הסג'יל. מדובר בטיל המונע על ידי דלק מוצק וטווחו על פי חלק מהפרסומים נע בין 2000 ל-3000 ק"מ. ייתכן שהוא יכול שאת ראש קרבי של כאלף ק"ג.

יש גם רקטות

הפאתח 110 הוא טיל אירני נוסף, שהועבר לחיזבאללה, ומכונה גם אם-600. מדובר בטיל מונחה בעל יכולת נשיאה של כחצי טון חומר נפץ, שמגיע לטווח של עד 250 ק"מ. טווח מספיק כדי לאיים על כל מרכז הארץ. על פי הערכות, חיזבאללה מחזיק במאות טילים שכאלה ובמערכת הביטחון אומרים שעיקר הנזק הוא ברמת הדיוק של הטיל, כך שבניגוד לטילים אחרים, פגיעה מדוייקת של טיל שכזה יכול להשתיק את תחנת כח במדינה או תשתית אסטרטגית אחרת.

חיזבאללה גם מחזיק בטילי הפאג'ר 3 ו-5, הנושא ראש נפץ קרבי במשקל של 45 ק"ג ובעל טווח של 45 ק"מ. בנוסף ישנם את טילי הגראד, שנורו על תושבי הצפון במלחמת לבנון השנייה, ועל תושבי הדרום מרצועת עזה. מדובר ברקטות בקטרים 220 ו-302 מ"מ, המגיעים לטווחים של בין 70 למאה ק"מ. רקטה שכזו הייתה זו שהובילה למותם של 8 העובדים במוסך הרכבת בחיפה. רקטות נוספות בעלי טווח וראש קרבי נמוכים יותר הם בעלי קוטר של 122 וכן 107 מ"מ וטווחם הוא עד 40 ק"מ.

טיל נוסף עימו איים חיזבאללה על תל אביב גם במהלך מלחמת לבנון השנייה, אך לא ירה אותו, הוא הזילזאל. מדובר בטיל איראני, עם ראש הנפץ שמגיע עד 600 ק"ג, וטווח הירי שלו הוא עד 250 ק"מ.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ומה מתכננים בסוריה?

למרות החשש מפני אירן וחיזבאללה, בצה"ל בעיקר מביטים אל מעבר לגבול ברמת הגולן, שם מתכונן ומתחמש הצבא הסורי לקראת עימות אפשרי עם ישראל. הסורים, ביחד עם צפון קוריאה ופקיסטאן, פיתחו את היכולת הרקטית, ואף מחזיקים בידיהם ראשי נפץ ביולוגיים וכימיים, שפותחו בסיוע מדענים מבחוץ. על פי פרסומים זרים, בשנת 2007 הפציצה ישראל את הכור בדרום המדינה, ועיכבה את פרוייקט הגרעין הסורי.

הסורים מחזיקים את הטיל אס. אס. 21 מתוצרת רוסיה. על פי הערכות, בסוריה קיימים כמאתיים טילים שכאלה. מדובר בטילים לטווח של 70 ק"מ, אך בעלי יכולת דיוק טובה, שמסוגלים לשאת ראש נפץ של כ-120 ק"ג. בנוסף מחזיקים הסורים בטילי סקאד מדגמים שונים.

בנוסף, הסורים מחזיקים כמה מאות טילי סקאד C וסקאד D. שני הטילים הללו מסוגלים לשאת ראשי נפץ כימיים וביולוגיים, וטווח הירי שלהם גדול יותר. נפילה של טיל ביולוגי או כימי יכול להסב נזק לא רק כתוצאה מאפקט הפגיעה, אלא כתוצאה מהתפשטות החיידקים אותם הוא נושא. מסיבה זו נערך פיקוד העורף לחלוקת ערכות המגן. טווחי הירי שלהם נעים בין 550 ל-700 ק"מ והם מכסים את כל שטח מדינת ישראל, כולל דימונה. בנוסף לאלה מחזיקים בסוריה גם טילי פאתח 110 וכן רקטות בקוטר 220 ו-302 מ"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully