וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות הגדולה של האוניברסיטה הפתוחה

ח"כ זבולון אורלב

31.5.2009 / 10:31

אחרי התערבותה של הכנסת, התיישבו סוף סוף העובדים וההנהלה באוניברסיטה הפתוחה לדבר . ח"כ זבולון אורלב מסביר למה זה היה חשוב

השביתה הממושכת והמיותרת באוניברסיטה הפתוחה עומדת בפני סיום, ובראשית השבוע הבא יתחדשו הלימודים הסדירים. במבט לאחור נראה, שדרישת המנחים וסגל ההוראה להסדרת יחסי העבודה בינם לבין ההנהלה בהסכם קיבוצי, הוכרע לטובת העובדים כבר בראשית המאבק.

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת נתנה במהלך השביתה ביטוי להלך הרוח המוסכם בחברה, לפיו אין למנוע זכות יסודית של עובדים להתארגן ולעבוד במסגרת הסכם עבודה קיבוצי. האוניברסיטה הפתוחה אינה מפעל פרטי, אלא מוסד ציבורי, ככל האוניברסיטאות והמוסדות להשכלה גבוהה בישראל, הנסמך על שלחן המדינה. יש לציין, שבכל המוסדות להשכלה גבוהה מועסק הסגל האקדמי במסגרת הסכמים קיבוציים.

לצערי, כמו בהרבה סכסוכי עבודה מתמשכים, חוסר האמון של העובדים וההנהלה הוא שגרם לתקשורת לקויה ולהתמשכות השביתה. ועדת החינוך, התרבות והספורט מילאה חוליה חסרה זו והעניקה הן לעובדים והן להנהלה את האמון הנדרש כדי שיוכלו לנהל את המשא ומתן ביניהם באמצעות המגשר, שופט בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' יצחק זמיר. לשמחתי, נציגות העובדים והנהלת האוניברסיטה ובראשם הנשיאה פרופ' חגית מסר-ירון נענו לפניית הוועדה, ויביאו להשהיית השביתה והמשך המשא ומתן. כעת הדברים יתנהלו באופן ענייני ולא תחת שביתה.

אין לי ספק כי העובדה שהשביתה התקיימה בתקופה שבה כיהן שר חינוך חדש, כאשר בחלק מן הזמן לא כוננה עדיין ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת, לא אפשר לבית המחוקקים להשלים את החוליה החסרה במועד, אלא רק לאחר שבעה שבועות של שביתה. השביתה נמשכה זמן רב כל כך גם בשל העובדה שאופי עבודת הסגל האקדמי באוניברסיטה הפתוחה שונה באופן יסודי מאופי העבודה של הסגל האקדמי בכל יתר המוסדות להשכלה גבוהה. עבודת הסגל האקדמי באוניברסיטה הפתוחה בנויה בשיטה אלטרנטיבית, עם מטלות עצמיות של הסטודנטים והכנת החומר בכל אמצעי התקשורת האפשריים שבין הסגל האקדמי לסטודנטים. ביתר המוסדות להשכלה גבוהה עיקר העבודה נעשית בהוראה חזיתית.

כמו כן, בחירת העובדים בארגון החדש 'הכח לעובדים' לייצג אותם לא תרמה לקיצור השביתה. זכותם המלאה של העובדים לבחור בארגון שבו הם חפצים, אולם במקרה זה התברר בישיבת ועדת החינוך כי 'הכח לעובדים' עדיין לא חתם על אף הסכם קיבוצי עם עובדים שהוא מייצג. התרשמתי כי ארגון זה הוא רציני, מקצועי ובעל כוונות טובות ורצויות, אולם לא לחינם אמרו 'אין חכם כבעל ניסיון' ול'כח לעובדים' עדיין לא צבר מספיק ממנו.

אוניברסיטה חברתית אמיתית

למעלה מארבעים אלף סטודנטים שילמו מחיר יקר במהלך השביתה ולחלק מהם לא ניתן יהיה להחזיר את ימי השביתה. ניתן להזכיר בין היתר סטודנטיות הרות שתכנוני הזמנים שלהן השתבשו, או צעירים שחוזה השכירות לבתיהם עומד לפוג עם תחילת הקיץ. ועדת החינוך מצפה שעם סיום השביתה, תנקוט הנהלת האוניברסיטה בכל הצעדים הדרושים, האפשריים והמותרים כדי להקל על הסטודנטים לגבש פתרונות למזער את נזקיהם ככל האפשר. ניתן לעשות זאת במתכונת שבה פעלו האוניברסיטאות האחרות במהלך שביתות קודמות.

האוניברסיטה הפתוחה ממלאת תפקיד חברתי ואקדמי מן המעלה הראשונה ואין לה חלופה. היא מאפשרת נגישות, זמינות, תנאי לימודים וגמישות המאפשרים לכל סטודנט ללא כל סינון מוקדם לרכוש תואר אקדמי. זו גם האוניברסיטה הגדולה ביותר בישראל. נעשה הכל כדי להבטיח את עתידה, יציבותה ויכולת תפקודה האקדמי, הארגוני והתקציבי. סיום הסכסוך נותן תקווה חדשה להמשך צמיחתה והתפתחותה של האוניברסיטה.

* הכותב הוא יושב ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully