וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עקירת הבדואים": 6 שוטרים נפצעו בצפון, חסימות ביפו

קובי מנדל, קובי דוד ושלומי גבאי

15.7.2013 / 18:55

14 מפגינים נעצרו בהפגנה נגד התכנית להסדרת התיישבות הבדואים בישראל שהתקיימה בגליל. כ-100 מפגינים גם ביפו. מוקדם יותר נעצרו 10 בהפגנה בבאר שבע: "לא נסכים לעוד נכבה"

צילום: טל אנגלנדר עריכה: טל רזניק

(צפו: הפגנת הבדואים בבאר שבע נגד תכנית פראוור, היום)

הפגנות ברחבי הארץ נגד תכנית פראוור שמבקשת להסדיר את התיישבות הבדואים בישראל. 14 מפגינים, בהם שלוש נשים, נעצרו הערב (שני) במהלך הפגנה נגד התכנית בצומת יובלים שבגליל. שישה שוטרים נפצעו באורח קל. במקום הפגינו מאות בני אדם שפונו בכוח על ידי שוטרים מהמחוז הצפוני לאחר שחסמו את הצומת. השוטרים מסלקים את מצבורי האבנים שנערמו על הכביש כדי לאפשר את חידוש התנועה בצומת. במהלך ההפגנה, יידו המשתתפים אבנים לעבר השוטרים - שבתגובה ירו גז מדמיע והשליכו רימוני הלם על מנת לפזרם.

במקביל, כמאה בני אדם מפגינים ביפו וחוסמים את רחוב רזיאל, ליד כיכר השעון. שוטרים נמצאים במקום. מוקדם יותר חסמו מאות מפגינים גם את צומת אום אל-פחם על כביש 65, לשני הכיוונים. בתום הידברות בין המפגינים למשטרה הם התפנו מהכביש. מוקדם יותר נעצרו עשרה בני אדם במהלך עימותים בין בדואים לכוחות המשטרה בבאר שבע, על רקע דומה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אום אל-פחם, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך היום תוכננו 15 הפגנות שונות של המגזר בכל רחבי הארץ, כמו גם משמרות מחאה וצעדות נגד התכנית שצפויה לעלות לדיון בוועדת הכנסת טרם תעלה להמשך הליך החקיקה. בין היתר הפגינו בירושלים, בצומת להבים, בחיפה, ביפו, באום אל-פאחם ובצומת משגב. האירוע המרכזי התקיים מול משרדי הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית שבבאר שבע – בתום צעדה של מאות בני אדם.

הפגנות ביפו בעקבות תכנית פראוור להתיישבות הבדואים. יולי 2013. יותם רונן
ההפגנה ביפו/יותם רונן
הפגנות ביפו בעקבות תכנית פראוור להתיישבות הבדואים. יולי 2013. דרור עינב
ההפגנה ביפו/דרור עינב

בתחילה התנהלה ההפגנה כסדרה, כאשר המפגינים צעדו מכיוון אוניברסיטת בן-גוריון לכיוון שדרות רגר. עם זאת, לאחר מכן, כשביקשו השוטרים לפתוח את הציר המרכזי ביותר בבירת הנגב, סירבו חלק מהמפגינים לרדת מהכביש. בסך הכל כמאה מהמוחים הבדואים לא היו מוכנים להתפנות ואז החלו עימותים אלימים עם השוטרים שניסו להורידם מהציר. 10 נעצרו כאמור, וכוחות שיטור גדולים מפקחים על הנעשה שכן קומץ מפגינים עדיין נותר במקום.

"לבטל את החוק ולהכיר בזכויות שלנו"

"המטרה שלנו היא ביטול החוק הגזעני ונישול אדמתנו", אמר היום לוואלה! חדשות סייח אל טורי, שהפגין בבאר שבע. "אנחנו קוראים לראש הממשלה והשרים בממשלה לבטל את החוק ולהכיר בזכויות שלנו. אנחנו נמשיך להחזיק את האדמות ונמשיך עם ההפגנות ועם כל דבר חוקי עד שיבטלו את כל החוקים הגזעניים". מפגין אחר הוסיף: "לא נסכים לעוד נכבה ולעקירה של אנשים מהבתים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא נסכים לעוד נכבה ולעקירה של אנשים מהבתים". המחאה בבאר שבע, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) שהשתתף אף הוא בהפגנה אמר כי לא מדובר בתכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית אלא להדרת ההתיישבות הבדואית ולדחיקתם מהאדמות.

"מי שרוצה להסדיר, שיספק שירותים, תשתיות, תברואה וכבישים, ולא יפקיע את האדמות", אמר טיבי וציין כי מבחינתו אין ליישם את התכנית. "ב-67' אנשים יצאו להפגין על הרבה פחות מזה - אז הופקעו עשרות אלפי דונמים. השנה מפקיעים מאות אלפי דונמים". טיבי הבטיח כי אם המדינה לא תחזור בה לא תהיה ברירה לפנות למוסדות האו"ם ולגופים בינלאומיים כדי שישמעו על "מדינה שנאבקת בתושביה ודוחקת אותם הצדה".

(עדכון ראשון: 17:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully