וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירי רוטשילד – הפסיקו לבכות!

יורם קניוק

20.7.2011 / 12:41

במקום למחות במאהל במרכז תל אביב, צעירי הבכי יכולים להתיישב בשכונות העוני בפאתי העיר, לשפץ שם את הבתים, אולי גם לפתוח איזה בית קפה או מכבסה קטנה. יורם קניוק חושב שבמקום לבכות עדיף לבנות

ברחובות בוכים הצעירים על שאין להם דירה; חגיגה הם עשו מהצרה הזו. אני, בן 81, משלם שכר דירה כבר למעלה מ-50 שנה, ועד היום.

בכל הערים הגדולות קרו אירועים דומים; לצעירים אין כסף לקנות דירה ולכן הם צריכים לשלם שכר דירה. אז מה עושים? מה שעשו בניו יורק, בלונדון ובמינכן. אם מאה צעירים מפסטיבל קינת הדירות היו מתאגדים, מתחילים לשכור דירות עלובות וזולות בשכונות העוני המשוועות לעלייה בשוויין כמו קרבת התחנה המרכזית, כפר שלם או פאתי יפו ועוד כהנה וכהנה; אם אליהם היה מצטרף איזה יזם קטן שיפתח בית קפה, ועוד אחד שיפתח מכבסה – אט אט השכונה היתה משפרת צורתה. עצים היו ניטעים בין הבלוקים המסכנים, והשכונה הייתה מתייפה; כעבור זמן מה, עשירים היו מתחילים להתעניין בה ומתחילים לשכור או לקנות שם דירות, ולצעירי הבכי יהיה איפה לגור.

מחאת הדיור - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
הכירו את הפנים של המחאה
מחאת דיור? "יש אווירה של וודסטוק ופסטיבלים"
כל הארץ אוהלים אולהים - צפו בתמונות
גם החרדים מצטרפים למחאת הדיור - מאהל יוקם באלעד

מחאת הדיור בתל אביב, יולי 2011. אורי לנץ
חגיגה הם עשו מהצרה הזו. מחאת הדיור בתל אביב, השבוע/אורי לנץ

ככה היה בניו יורק: על דירה ששילמתי עבורה שכר דירה של 18 דולר בלי חימום משלמים עכשיו - עם חימום - הרבה מאוד כסף. צעירים אנגלים עברו לשכונות העוני והפשע בדרום לונדון ושיפצו את האזור; היום, זהו כבר מקום מבוקש, שבו הצעירים יותר או הלוזרים כמוני אינם יכולים לגור, אבל תמיד אפשר לעקור הלאה לשכונות חדשות; ככה זה היה תמיד וככה גם יהיה.

לא לכל צעיר צריכה להיות דירה. לא כל זוג צעיר צריך לקחת משכנתא חונקת ולהתבודד בביתו באין לו די כסף לבלות. במקום זה היה שוכר נגיד שלושה חדרים קטנים - לא במגדלי אקירוב, אלא בשיכונים עלובים – ובהם אפשר לגדל ילד או שניים ולחסוך כסף; החיים אינם נחמדים ואין צדק, מה לעשות? נכון, צריך לעתים תחבורה טובה אבל זה אולי יקרה ואולי לא.

הצעירים המוחים באים אל חולדאי בצעקות, אבל מה הוא יכול לעשות? בעלי הבתים בתל אביב רוצים להרוויח כסף, החוק להגנת הדייר לא קיים יותר כי הישראלים רצו ימין וקפיטליזם. אז מה יכול חולדאי לעשות? להכריח בעלי בתים לא להרוויח?

היתה לי פעם ידידה זקנה, שגרה בשדרות מדיסון בניו יורק שבעים שנה. כשהיתה ילדה היתה קונה ירקות מהחוות במקום שנקרא היום פארק אווניו. היה לי ידיד שאביו בא מפולין בשנות העשרים והלך באותו פארק אווניו של תחילת המאה שעברה; ראה בתים נוטים ליפול, אביונים ומסכנים, ורכבת עילית מחרידה ברעשה. הוא הבין אז, שלא ייתכן שביציאה מתחנת הרכבת לא תהיה בנייה, אז הוא קנה בגרושים חמישים בתים, והיום זו השדרה היקרה בניו יורק.

לא לכל אחד זה קורה, אבל אפשר לחיות בדירה קטנה גם כשאתה זקן וגם כשאתה צעיר. לא צריך קינה מסכנה בשדרות רוטשילד: במקום לבכות אני מוכן להראות לצעירים המוחים איפה אפשר לבנות תל אביב דרומית חדשה, שיום אחד תהיה גאוות העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully