וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס יורה, אך לא שובר את הכלים

יורם שוייצר

24.3.2011 / 13:46

למרות ההסלמה בדרום, החמאס אינו מעוניין להוביל לתקיפה קרקעית או לפעולה חריפה של צה"ל בעזה. יורם שוייצר חושב שאם לא יהיו פגיעות נוספות בנפש, הרגיעה היחסית עשויה לחזור

במזרח התיכון, גם אירוע קטן וגם פגיעה קטלנית באחד הצדדים עלולים להוביל להתלקחות. על פניו, נדמה שיש לשני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, אינטרס להימנע מהסלמה ולהחזיר את חילופי האש הגוברים למצב של שגרה.

במבט ראשון, נראה שאין קשר ישיר בין הפיגוע בירושלים להסלמה בדרום. ייתכן שיתגלה בעתיד קשר בין הפצצה שהוטמנה במכולת האשפה בירושלים לפני כמה שבועות, לבין הפיגוע אתמול, בגלל הנסיבות, סוג המטען ופרטים נוספים. כמו כן, ייתכן שהמחבל שהניח את המטען בבנייני האומה קיבל השראה מהמתרחש בגבול עזה. אולם, למרות שמתקבל הרושם של הסלמה כללית, הקשר בין האירועים אינו הכרחי.

גורמים בתוך החמאס בעזה, המעוניינים בתוקפנות כלפי ישראל, מנסים להתסיס את המצב. זאת המסגרת הנכונה לבחינת האירועים דוגמת ניסיונות הטמנת מטענים על הגדר, ירי על חיילי צה"ל על הגבול, וכדומה.

חמאס לא יכול היה להתאפק

עד לתקופה האחרונה, החמאס לא היה שחקן מרכזי במשחק הרקטות והקסאמים, אלא בעיקר הגי'האד האיסלמי. החמאס הסלים את הירי בגזרה הזו רק לאחר שאנשיו נהרגו בתקיפות צה"ל על מחנותיו, והוא לא יכול היה להתאפק, ובעיקר ניסה לעצב לכללי משחק שונים מאלו שהתקיימו עד עכשיו.

לרוב, כשהירי והנפגעים הם מקרב אנשי הג'יהאד האיסלמי, החמאס אינו מתערב. הוא אינו מסייע לביצוע תגובה, אך גם אינו מונע את הפעילות, זאת משום שמערכת היחסים בין הארגונים מאוד עדינה. במצב הרגיעה היחסית ששרר עד עכשיו, החמאס הבהיר לג'יהאד האיסלמי שלא נוח לו עם פעילותו המוגברת. אך כאשר נפגעים אזרחים פלסטינים, או כאשר ישראל תוקפת ופוגעת באנשי חמאס, הארגון ובעיקר הזרוע הצבאית שלו, מרגישים מחויבים להגיב, וזה בדיוק מה שקרה בימים האחרונים.

למרות ההסלמה, בסיטואציה הנוכחית, החמאס אינו מעוניין להוביל לתקיפה קרקעית או לפעולה חריפה של צה"ל בעזה. הם מעדיפים לשמור על אש נמוכה, כדי לשמור על כללי המשחק כפי שהם רוצים. אם יהיה לנו מזל, ייפסק ירי רקטות הגראד לערים הגדולות וחילופי האש לא יגרמו לפגיעות נוספות בנפש לשני הצדדים, ואז יהיה סיכוי ששני הצדדים יצליחו להחזיר את המצב לרגיעה יחסית.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully