וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ירושלים מתאמצת להבעיר את השטח

יהודית אופנהיימר

12.7.2010 / 15:56

עמותות מתנחלים מקבלות אחריות על ניהול שטחים לאומיים בירושלים ועושות שם ככל העולה על רוחן. יהודית אופנהיימר מזהירה מפיצוץ שהולך ומתקרב

"אם יש בכל הארץ שטח אחד בו צריכה המדינה לשלוט לפתח, לתכנן, לנהל ולשמר זהו שטחה של עיר דוד ההיסטורית". כך כתבה רשות העתיקות במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, והיא אינה הגוף היחיד שמחזיק בדעה הזו. שורה של גופים ממלכתיים ומקצועיים מחו גם הם, על כך שניהול אתר כה חשוב, המצוי באזור כה נפיץ מבחינה פוליטית, ניתן לעמותת אלע"ד, גוף פרטי שאינו מבוקר ואינו נשלט בידי המדינה. יתרה מזו, כפי שמציינת גם רשות העתיקות, מדובר בעמותה שמטרתה המוצהרת היא להרחיב ולחזק את ההתנחלות היהודית בירושלים המזרחית, ואשר מזה קרוב לעשור, ובניגוד להבטחה מפורשת שנתנה לבית המשפט, מנהלת את אתר עיר דוד. עיר דוד, יש לזכור, ממוקמת עשרות מטרים בלבד מהר הבית ונמצאת בליבה של השכונה הפלסטינית סילוואן.

המדינה מפריטה את עצמה למתנחלים

עד היום סירבה רשות הטבע והגנים, האמונה על הגנים הלאומיים במדינת ישראל, לחשוף את החוזה שחתמה עם אלע"ד, בניגוד משווע לכל כללי הניהול התקין. גם עירית ירושלים, שלה חזקה בניהול האתר, מילאה פיה מים. כך הציבור לא יכול לדעת מהן הסמכויות שהוענקו לעמותה הפרטית. אבל לא נדרשת חפירה ארכיאולוגית עמוקה מדי, כדי להבחין בטביעת ידה של אלע"ד על כל דבר הקשור בניהול האתר. אנשי אלע"ד הם שקובעים את ערך הממצאים הארכיאולוגים באתר, לעיתים בניגוד חריף לדעתם של בכירי קהילת הארכיאולוגים בישראל, הם שמקדמים מיזמי בנייה אשר לא פעם סותרים את מהות המקום כגן ארכיאולוגי היסטורי, הם מקיימים במקום אירועים פרטיים בעלי גוון אידיאולוגי פוליטי ברור, הם שמעבירים הדרכות הנגועות בהטיה אידיאולוגית פוליטית מובהקת לקהל הרחב ולעשרות אלפי חיילי צה"ל, הם שמתנהלים תוך חיכוך מתמיד עם הפלסטינים תושבי סילוואן.
ניהול האתר הוענק לעמותת אלע"ד בלי מכרז ומבלי שרשות הטבע והגנים מקיימת את הבטחתה לבית המשפט, שניתנה בעקבות שתי עתירות שהוגשו על ידי אנשי מקצוע בכירים, לפיה האתר יחזור לניהול ישיר של רשויות ממלכתיות. הבטיחה, ולא קיימה.

בימים אלה הגישה עמותת עיר עמים עתירה נוספת לבית המשפט העליון, המבקשת שבית המשפט יורה לרשות הטבע והגנים ולעירית ירושלים לבטל את החוזה עם עמותת אלע"ד וישיב את ניהול האתר לידיים ממלכתיות. לעתירה הצטרפו אנשי ציבור, ארכיאולוגים ידועים ומנהלים לשעבר ברשויות שעניינן ירושלים.

המתנחלים והעירייה עושים יד אחת

ימים ספורים בלבד לפני הגשת העתירה, העבירה עירית ירושלים לאישור הוועדה לתכנון ובנייה תוכנית מתאר לשכונת הבוסתן, שנמצאת במורדותיה הדרומיים של סילוואן. התוכנית, שזכתה לשם הסמי-תנ"כי "גן המלך", הוגשה באופן חפוז ובלי הכנה מספקת ומקדמת את הקמתו של פארק ארכיאולוגי שבמובנים רבים יהיה המשכו של הגן הלאומי עיר דוד. התוכנית הזו כוללת הריסת עשרים ושנים בתים פלסטינים, משנה לחלוטין את אופי השכונה ומתעלמת מתוכניות קודמות שהגישו תושבי שכונת הבוסתן. התוכנית נגועה באותו דנ"א של שיתוף פעולה בין הרשויות לבין עמותות מתנחלים, היא מכפיפה את ההיסטוריה העשירה והמגוונת של האזור לנרטיב תנכ"י משיחי, מתעלמת מאלפי הפלסטינים החיים במקום ומהמציאות הפוליטית המסוכנת.

רגע לפני התהום

"כאן הכל התחיל" הוא הסלוגן החביב על אנשי אלע"ד. אין ספק שב"עיר דוד" התחיל שלב נוסף וקריטי בהתפרקות המדינה מאחריותה לנעשה בירושלים. עיר חפצה חיים במדינת חפצת חיים, שפניה להסכם מדיני, צריכה לעצור את המדיניות המסוכנת הזו. "כאן", יותר מבכל מקום, אחר נדרשת מדיניות זהירה ואחראית, שלא תצעיד אותנו אל עברי פי פחת.

* הכותבת היא מנכ"ל עמותת עיר עמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully