וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפליטים מחו על גל ההצתות: "ישי מעודד את השנאה"

ענת שלו

27.4.2012 / 15:59

אחרי שהלילה הוצתו כמה מוקדים בת"א שבהם מתגוררים חוסים מסודן ומאריתריאה, כמאה פליטים הפגינו נגד האלימות המופנית נגדם: "ההסלמה בהסתה והאחריות על הדם – אצל נתניהו"

כ-200 בני אדם הפגינו היום (שישי) בדרום תל אביב, מחאה על השלכת בקבוקי התבערה לפנות בוקר לעבר בתי פליטים אפריקאים בשכונת שפירא. המפגינים קראו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר הפנים, אלי ישי, לפעול נגד גורמים קיצוניים המסיתים לאלימות.

המפגינים נשאו שלטים בהם נכתב "שכונת שפירא נגד גזענים" והתלהטו הרוחות בין המפגינים נגד הגזענות לבין תושבי השכונה. חלק משלטי ההפגנה נקרעו בידי אחדים מהתושבים ועל אחד מהם צויר צלב קרס, וכמו כן ילד תקף את אחת המפגינות ופצע אותה קל. לבקשת המשטרה, משמרת המחאה התפזרה כדי לא לעורר עימותים נוספים.

"זה לא מקרי שדבר כזה קורה בדיוק שבוע אחרי יום השואה, אחרי שציינו את ליל הבדולח והמתקפות שהיו נגד יהודים בגרמניה הנאצית. זה לא כל כך רחוק", אמר ירון, אחד המפגינים לוואלה! חדשות. "ועד השכונות והתושבים שתומכים בו מסיתים ללא הפסק בצורה פרועה וגזענית נגד הפליטים ומאשימים אותם בכל הרעות החולות של החברה. זה היה רק הצעד הראשון ואני מפחד שהאלימות עשויה לגאות ולהתגבר בשכונה הזאת, שבה דווקא עד היום חיים כולם בשלווה יחסית. אנחנו כאן כדי להעיר את החברה הישראלית – זה גבול אדום שאסור לחצות".

יעל, מפגינה נוספת, אמרה: "קמתי הבוקר לשמע החדשות הנוראיות האלה ומאז אני מרגישה כאילו זאת לא המדינה שלי יותר, אנשים שמתנהגים ככה. כשההסתה מתחילה בשר הפנים של מדינת ישראל, מה עוד נותר לומר? אני מקווה שהמשטרה תתפוס את מי שעושה את זה ובעיקר שמי שמסית לאלימות ולסכסוך יעצרו ויוקעו מהחברה".

הפגנת תמיכה בפליטים בשכונת שפירא. יותם רונן
"נתניהו וישי מתסיסים את האלימות". ההפגנה בדרום ת"א, היום/יותם רונן

אוריין סוזנה, תושבת שכונת שפירא, התעקשה שלא מדובר בגזענות. "אנחנו לא גזענים ואנחנו נגד אלימות אבל את כל הפסולת שולחים לשכונה הזאת. למה שכונות בצפון תל אביב לא קולטות פליטים? למה האנשים פה שעומדים ומפגינים באים וקוראים לנו גזענים? צריך למצוא להם פתרון מוסדר, אחרת תוך כמה שנים שכונות שלמות יהיו רק של פליטים", ציינה סוזנה.

כעת מחפשים הפעילים החברתיים דרכים לסייע למשפחות שדירותיהן נפגעו מבקבוקי התבערה שהושלכו לעברן ובתיקון הנזקים. לאחר ההפגנה, הגיעו חלק מהפעילים החברתיים לבקר בבתים שהותקפו ובגן הילדים, בניסיון לסייע לתקן את הנזק שנגרם. פעילים נוספים חילקו ממתקים לילדי מבקשי המקלט המבוהלים שהגן שלהם נשרף הלילה.

"מדובר בפשע שנאה לכל דבר, ובעליית מדרגה בגל ההסתה, הגזענות והאלימות נגד זרים בשנה האחרונה", אמרה עו"ד רעות מיכאלי, מנכ"לית מוקד הסיוע לעובדים זרים, בהצהרה משותפת עם עו"ד מיכל פינצ'וק, מנכ"לית אס"ף (ארגון סיוע לפליטים). "האחריות על פשע השנאה הזה, כמו גם הדם שיכול היה להישפך, מונחים לפתחם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אלי ישי, אשר עשו הכל על מנת להסית וללבות את גל השנאה וההסתה ביחס לזרים, בהתבטאויות מסוכנות ובדימויים חשוכים ונוטפי שנאה המוכרים לנו ממדינות אחרות", הוסיפו.

"היה ריח חזק של דלק באוויר"

לדברי ארגוני הסיוע, נתניהו וישי "לא היססו לתת רוח גבית ולשתף פעולה עם ההסתה של גורמים ימניים קיצוניים, חדורי שנאת זרים, שפועלים ומסיתים בשכונות דרום תל אביב ובריכוזי הזרים ברחבי הארץ. מחריד שדווקא סמוך כל כך ליום השואה, ראשי המדינה נותנים יד לשנאת הזר רק מפני שהוא זר, ומוכיחים כי לא למדו דבר מההיסטוריה".

"שותפים שלי העירו אותי כי הייתה שריפה בקומה למטה, איפה שיש פליטים ששוכרים דירת חדר. נשרפו להם המזרונים והספות והיה ריח חזק של דלק באוויר", סיפר לוואלה! חדשות עד ראייה שביקש להישאר בעילום שם. "כשהמשטרה הגיעה גילינו שזה לא היה המקרה היחיד ושהשליכו לא רחוק משם בקבוק תבערה לעבר מבנה נוסף".

לפנות בוקר, הושלכו ארבעה בקבוקי תבערה לעבר שתי דירות של פליטים מאריתראה ומסודן ולעבר גן ילדים המיועד לפליטים בשכונת שפירא בדרום תל אביב, וגרמו להצתתם. למבנים נגרם נזק קל, אך בשלושת האירועים לא היו נפגעים. כוחות כיבוי האש שהוזעקו למקום הצליחו להשתלט על האש, ובמשטרת תל אביב פתחו בחקירת האירוע ונבדקים כל כיווני החקירה.


לפנייה לכתבת ענת שלו: anat.shalev2184@walla

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully