וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל על סרבני 8200: רק 10 שייכים למעגל העשייה

14.9.2014 / 10:12

דובר צה"ל האשים: "ניצול השירות להבעת עמדה פוליטית". החתומים מגנים על עמדתם: פנינו למפקדים ולא נענינו, לא הייתה ברירה. העדויות: "שיחות סקס ותמונות פרטיות עברו בין אנשים"

צילום: משרד הביטחון

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס הבוקר (ראשון) למכתב הסרבנים של יוצאי יחידה 8200, ואמר כי "רק עשרה מתוך 43 החותמים על המכתב שייכים באמת למעגל העשייה". אלמוז כתב בדף הפייסבוק שלו כי "השאר הם חיילים המשרתים במעטפת".

עוד על מכתב הסרבנות של יחידת העילית:
"המכתב תורם לדה-לגיטימציה השקרית נגד ישראל"
מכתב הנגד: "פעולותינו מצילות חיים"
ח"כ הרצוג: "אזרחי ישראל ישלמו את המחיר על המכתב"

ראש המנהל האזרחי תת אלוף מוטי אלמוז. דייב בוימוביץ'
"השאר הם חיילים המשרתים במעטפת". דובר צה"ל מוטי אלמוז/דייב בוימוביץ'

תא"ל אלמוז כתב כי אין מקום לסרבנות בצבא: "יש מחלוקות ויש עמדות פוליטיות. חגיגה של דמוקרטיה. אנחנו בצה"ל מהווים מכנה משותף אולי הרחב ביותר בחברה הישראלית, ומקפידים שבעתיים על הבעת עמדות פוליטיות בפורומים שלא נועדו לשם כך".

"אז מה היה כאן בעיניי?", המשיך דובר צה"ל והאשים: "ניצול השירות הצבאי להבעת עמדה פוליטית. ואנחנו בצה"ל, עד למפקדו העליון, רואים זאת בחומרה והטיפול המשמעתי יהיה חד וברור". הוא סיכם באיחולים ובשבחים לחיילי היחידה: "שבוע טוב ליחידה 8200. אם רק יכולתי לספר פירור מעשייתכם, לא הייתי נדרש לשום טיעון שיבהיר עד כמה חמורים הדברים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"לא טיפסנו גבוה מדי"

סערת מכתב הסרבנים של יחידה 8200 סירבה לשכוך גם הבוקר. מצד אחד, יוצאי היחידה שמתנגדים למכתב המקורי אספו עד כה יותר מ-220 חתימות למכתב נגדי, ולדבריהם, שטף האנשים המעוניינים לחתום על מכתב זה בלתי פוסק. מצד שני, 43 החותמים על המכתב המקורי מתעקשים – למרות הביקורת הקשה – כי הצעד שנקטו לא היה מוגזם.

"לא טיפסנו גבוה מדי", אמר הבוקר דניאל, מיוזמי המכתב המקורי שיצא נגד פעילות היחידה. לדבריו, "הצעד שלנו הוא הצהרה מצפונית. אנחנו מדברים על מה שראינו ביחידה, ולא הצלחנו לישון בשקט עם הידיעה שדברים כאלו נעשים". הוא שלל את הטענה שלפיה מדובר בצעד פוליטי: "אנחנו מדברים בתור אנשים ששנים רבות היו ביחידה ונחשפו למעשים הללו. זו אכן הצהרה עם חומרים קשים, אבל הצהרה שכל אזרח צריך לקחת אותה ברצינות ולבחון אותה, ובגלל זה יש תגובות קשות למכתב ששלחנו".

על רקע טענות שלפיהן החותמים היו צריכים לפנות אל מפקדיהם ולא את כלי התקשורת, דניאל טען כי כל הניסיונות לפעול מול המפקדים בנקודות הזמן שבהן התרחשו אירועים חריגים לא הועילו, ומבחינתם לא נותרה להם ברירה אחרת. "עובדתית, זה לא נכון, וחבל שהביקורת הזו נשמעת עדיין. חלקנו פנו למפקדים עם תהיות ואי-הסכמות, והתגובה שכולם קיבלו לא הייתה רצינית. לא הייתה אווירה של טיפול בדברים. כל ההתנהלות שלהם נשארה ברמת החומר המודיעיני והם לא עסקו במהות, בעצם השאלה אם הדברים הללו מוסריים".

מחנה גלילות. מאי 2014. יותם רונן
"עשינו הכול בהתאם לביטחון המדינה". בסיס גלילות/יותם רונן

דניאל גם דחה את הביקורת שהוא ויתר החותמים פגעו ביחידה כשפרסמו את המכתב. "חשוב לנו להגיד שאנחנו לא הולכים לחשוף סודות", הוא הדגיש. "עשינו הכול בהתאם לביטחון המדינה והתייעצנו עם עורך דין בכל שלב. פרסמנו רק מה שמותר לנו ועשינו הכול כדי לא לפגוע ביחידה ובצה"ל. אנחנו לא חושבים שכל מה שהיא עושה הוא לא לגיטימי, אבל הרגשנו שאנחנו לא יכולים לשתוק. במסגרת מגבלות המותר עשינו הכול, ולא הייתה ברירה אחרת אלא לסרב". לדבריו, הם חוששים מסנקציות, אך לקחו זאת בחשבון מבעוד מועד. "אנחנו חוששים ולא יודעים מה הולך לקרות. אנו יודעים שהמערכת תעשה מה שהיא צריכה לעשות, אבל עשינו זאת מחוסר ברירה".

"אנחנו מדברים מדם לבנו", דניאל ביקש להבהיר. "בעינינו, הבעיה המרכזית זה התפקיד שהיחידה מקבלת מצה"ל וצה"ל מהממשלה". לטענתו, "התפתחה תרבות של טיוח והתמודדות עם בעיות מוסריות של היחידה, אבל זה לא שורש הבעיה, אלא המדיניות שמנחיתים על צה"ל והתפקיד שנוצר מכך ל-8200. הצהרנו פה הצהרה מאוד אישית, ואנחנו רוצים להציב מראה ולהראות לציבור במה עסקנו, ואנשים צריכים לחשוב בצורה ביקורתית על מה שהיחידה עושה. אנחנו מקווים שבסופו של דבר זה ישפיע על הגדרת התפקיד של היחידה, ובסופו של דבר היא תעסוק אך ורק במודיעין ביטחוני ולא במודיעין אזרחי כלפי חפים מפשע כפי שאנחנו נחשפנו לכך במהלך השירות שלנו".

"אם אתה הומוסקסואל או חולה, תהיה אומלל"

לדבריו של דניאל מצטרפות עדויות של נ', בוגר היחידה. "כחייל ב-8200 השתתפתי באיסוף מידע על בני אדם שניסו או חשבו לפגוע בישראל – וגם מידע על בני אדם חפים מפשע לחלוטין, שכל חטאם היה שהם מעניינים את מערכת הביטחון הישראלית מסיבות שונות. לדבריו, כל פלסטיני חשוף לניטור בלתי פוסק, ללא הגנה משפטית. חיילים זוטרים יכולים להחליט שמישהו הוא יעד לאיסוף מידע. לא קיים הליך שבו שוקלים אם הפגיעה בזכויותיו של אדם היא מוצדקת. הרעיון של זכויות של פלסטינים כלל לא קיים".

נ' המשיך וטען: "כל פלסטיני יכול להפוך למטרה ולסבול מסנקציות כמו מניעת היתרים, הטרדה, סחיטות או פגיעה פיזית. לדבריו, כל מידע שיכול לאפשר סחיטה של מישהו נחשב מידע רלוונטי. "אם אתה הומוסקסואל שמכיר מישהו שמכיר מבוקש – ואנחנו היינו צריכים לדעת את זה – ישראל תהפוך את החיים שלך לאומללים. אם את נזקקת לטיפול רפואי דחוף בישראל, בגדה המערבית או בחו"ל – אנחנו חיפשנו אותך. מדינת ישראל תיתן לך למות לפני שתיתן לך לצאת לטיפול בלי שנתת מידע על בן דודך המבוקש". הוא העיד כי "כל מקרה כזה, שבו עולה בחכה אדם חף מפשע שניתן לסחוט אותו בתמורה למידע או על מנת לגייסו כמשת"פ היה זהב עבורנו".

לדברי נ', "שיחות סקס של פלסטינים תמיד עברו בין אנשים. מעבירים בין אחד לשני, צוחקים. אחד קורא לשני לבוא לשמוע. או שיחות מצחיקות אחרות, למשל על מצבים רפואיים 'מצחיקים' כמו טחורים. זה חלק מההווי. מעבירים בשביל הצחוקים גם מלא תמונות ששייכות ליעדים או לסתם פלסטינים. סתם תמונות, תמונות משפחתיות, צוחקים שהילדים מכוערים. גם תמונות פרטיות, למשל תמונות שבני זוג צילמו אחד בשביל השני".

"שישבו בכלא ושיחשפו אותם בתקשורת"

מנגד, ניצבים אלה שמתנגדים בתוקף למכתב ולדרך שבחרו יוצאי היחידה למחות על העוולות שנעשו לכאורה. לב, יוזם המכתב הנגדי, אמר הבוקר כי לסרבנות אין מקום בשום יחידה, על אחת כמה וכמה לא ב-8200. "זה מעשה בלתי חוקי ולגיטימי בעליל מימין ומשמאל, וזאת הסיבה הראשונה שאנחנו יוצאים נגד הסרבנים מהיחידה שלנו", הוא הסביר. הוא גם האשים כי הם "רצו לתקשורת וניסו לפגוע ביחידה שכולנו משרתים בה".
"8200 מורכבת מהאנשים הכי אינטליגנטים ובעלי חוש צדק בישראל", הוסיף לב. "אם למישהו הייתה בעיה בשירות, הם היו יכולים לפנות למפקדים שלהם. יש ביחידה תרבות מאוד פתוחה, וזה מקובל. הם בחרו לא לעשות את זה וללכלך בתקשורת בארץ ובחו"ל במטרה לקדם את האג'נדה הפוליטית שלהם, וזה מעשה אסור ולא לגיטימי".

באשר לעצם הטענות שהחותמים העלו, הוא אמר: "אני לא אתייחס לטענות ספציפיות על אופן התנהלות היחידה כי אני לא מעוניין להרחיב את הנזק שאותם חותמים עשו. ככלל, היחידה לא מתנהלת בצורה מופקרת. יש קודים, והיחידה מתנהלת לפי הקודים הללו, ומי שלא יפעל כך, יינקטו צעדים נגדו. חיילי 8200 לא עושים מה שבא להם: יש פיקוח, ומי שחורג עומד לדין. כל אחד מהחותמים היה יכול לבוא ולהתלונן אם משהו נראה לו לא בסדר, אבל כל מה שהם רצו לעשות זה למתג את עצמם פוליטית תוך כדי פגיעה ביחידה בצה"ל ובמדינה ובכל חיילי היחידה".

היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, מרץ 2014. דרור עינב
"האנשים הכי אינטליגנטים, יכלו לפנות למפקדים"/דרור עינב

לדבריו של לב, לאחר בדיקה עם עשרות בוגרים במהלך סוף השבוע, "מלבד חותם אחד, אף אחד לא מכיר את שאר החותמים. האדם היחיד ברשימה (של החותמים המקוריים, ש"ב) ששירתי אתו לא עשה מילואים בשנים האחרונות כי היחידה לא כל כך הייתה זקוקה לשירותיו". על עשרות החותמים האחרים אמר: "מי שהם לא יהיו – הם לא רלוונטיים. הם לא במערך המילואים הפעיל של היחידה וזה מעמיד בספק את הטענות שלהם ושם אותם ואת הטענות שלהם באור מגוחך".

באשר לצעדים נגד החותמים על מכתב הסרבנות, לב אמר כי "צריך למצות איתם את הדין. אם לא מתאים להם לשרת במילואים, שהצבא ינקוט את האמצעים המתאימים: אם החוק אומר שצריך להכניס אותם לכלא, שישבו בכלא". מלבד זאת, הוא הוסיף: "אני חושב שצריך לחשוף אותם בתקשורת כי שיהיו סנקציות אזרחיות כלפי אנשים שפוגעים כך בביטחון המדינה. הרוב המוחץ של חיילי המילואים ביחידה בטוחים במוסריות ובחוקיות של הפעולות שהם עושים".

הוא סיים את דבריו בעקיצה כלפי 43 החותמים על מכתב הסרבנות. "אני בטוח שבראיונות עבודה הם מציינים את העובדה ששירתו ב-8200, אז שיפסיקו להיות צבועים וישמיטו את העובדה הזו אם הם כל כך מתנגדים למה שקורה ביחידה, ולא ייהנו מההטבות. אנחנו שמחים וגאים לשרת ביחידה הזו ונמשיך לעשות זאת".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully