וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שייבאס: "גם אם ספיידרמן היה ראש הוועדה, היו תוקפים אותו"

ראש ועדת הבדיקה של של האו"ם לחקר פשעי המלחמה שבוצעו לכאורה בזמן "צוק איתן" משיב אש לתדמית האנטי-ישראלית שנוצרה לו. "לא אתפטר למרות הלחץ, אני כאן כדי לעשות עבודה"

צילום: רויטרס, לע"מ, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

המשפטן הקנדי וויליאם שייבאס, העומד בראש ועדת הבדיקה של מועצת זכויות האדם של האו"ם לחקירת פשעי המלחמה שבוצעו לכאורה במהלך מבצע "צוק איתן", מסר היום (רביעי) כי הוא לא יתפטר למרות הלחץ של ישראל. "ישראל תקפה אותי בחריפות", אמר שייבאס, והדגיש: "אני כאן כדי לעשות את העבודה, החקירה חייבת להיעשות".

במאמר שפורסם היום בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, התייחס שייבאס להאשמות בדבר עמדתו האנטי-ישראלית וטען: "אני לא שונא את ישראל, אני לא רוצה לדון בעמדה שלי כלפי ישראל. בעבר הייתה לי עמדה סביב נושא הפלסטינים וישראל, אך אין קשר לתפקיד שלי עכשיו, אני אשאיר את הדעות שלי בצד כדי להמשיך את החקירה והעמדות שלי לא ישפיעו על תפקודה של ועדת החקירה".

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו: דוח האו"ם נכתב מראש, אין להם מה לחפש פה
דעה: האתגר: לעקר את דו”ח שאבס מאמינות
”גולדסטון 2”: ”ישראל ביצעה בעבר פשעים נגד האנושות”
שאבאס: "אם ישראל לא תשתף פעולה, זה יהיה מצער"

ארבעה ילדים נהרגו מאש צה"ל בעיר עזה. רויטרס
ילד שנפגע בתקיפה בחוף עזה שבה נהרגו ארבעה ילדים/רויטרס

"התוקפים מתנגדים לקיומה של ועדת חקירה. אני חושב שהבעיה היא לא אצלי, ואפילו אם ספיידרמן היה ראש הוועדה, היו תוקפים אותו, ושלא ייקח את זה באופן אישי". יחד עם זאת, הוא הוסיף כי "הוועדה לא נתקלה בהתנגדות מצד ישראל וארצות הברית". בהמשך התייחס המשפטן לסדר הגודל של המשימה עליה הופקד וציין כי "האו''ם היה צריך להקצות למשימת החקירה 500 אנשים, אך התקציב של האו''ם לא יאפשר זאת, ויהיו לי שישה או שבעה חוקרים. אני קורא לכל האנשים שהיו עדים למלחמה שיעזרו לנו ויתנו לנו מידע, הזמן והמאמץ שלהם יעזור לנו להשלים את המשימה". לדבריו, הדו''ח של האו''ם יהיה מוכן עד מרץ 2015.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

שייבאס שב והדגיש כי "אין בסיס ואין אמת" להאשמות בדבר עמדתו האנטי-ישראלית. "העולם כולו רוצה לשפוך אור על מה שקרה בעזה בחודשיים האחרונים, וועדת החקירה תעשה זאת. אם נמצא אשמים בפשעי מלחמה זה יהיה מצוין".

לפני כחודש התבטא ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן נחרץ נגד פעילות הוועדה שבראשה עומד שייבאס. "דו"ח הוועדה הזה כבר נכתב מראש, העומד בראשה כבר החליט שחמאס הוא לא ארגון טרור ולכן אין להם מה לחפש פה", אמר נתניהו.

בתוך כך, היום נודע כי צה"ל החל בחקירה פלילית של 44 מקרים של הרג אזרחים ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן", שבהם יש חשד שנעשו עבירות על הדין הבינלאומי. בימים הקרובים תתקבל החלטה באשר ל-55 אירועים נוספים, שיועברו לתחקיר משפטי. שניים מהאירועים הם הרג ארבעת הילדים בחוף הים בעזה ב-16 ביולי, והרג 14 אזרחים בבית הספר של אונר"א ב-24 ביולי.

לבדיקת האירועים מונו שישה צוותים, בראש חמישה מהם עומדים קצינים בדרגת תת-אלוף. בראש הצוות השישי עומד מפקד הגיס הצפוני, אלוף נועם תיבון. מתוך 44 האירועים, לגבי 12 כבר התקבלה החלטה של הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, וכן במקרה של שניים מהם הורה עפרוני על פתיחת חקירת מצ"ח. במקביל, שבעה מקרים אחרים נסגרו ושלושה נמצאים בבדיקה נוספת.

אדם בתחפושת ספיידרמן רץ בשלג במיניאפוליס, מינסוטה, 6 בינואר 2014. רויטרס
"שלא ייקח את זה באופן אישי". אדם בתחפושת ספיידרמן/רויטרס

בארבעה מקרים נוספים החליט הפצ"ר החלטה ללא הליך שיפוטי של צוותי התחקור. באחד המקרים, שאירע בחטיבת גולני, יוגש כתב אישום בנוגע לביזה. באירוע שבו התבקשה אישה לצאת מבית ונהרגה, נפתחה חקירה, ובאירוע אחר נפתחה חקירת מצ"ח בגין אירוע שבו נער בן 17 נעצר בדרום רצועת עזה, ולטענתו במשך חמישה ימים הוא הוכה ונלקח למקומות שלא היה צורך לקחת אותו אליהם.

אירוע נוסף שטופל היה ב-8 באוגוסט, אז פגע טיל במשפחה שלמה וגרם למותם של שמונה מבניה. מבדיקת האירוע על ידי הפצ"ר עלה כי לא היה ניתן למנוע אותו, מאחר שבני המשפחה יצאו מהבית ושבו אליו.

יצוין כי אחרי מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה בראשית 2009 נפתחו 52 תיקי חקירה. רק שלושה מהם הובילו להגשה של כתבי אישום. קצין בכיר בפרקליטות הדגיש היום כי המדיניות המשפטית ב"עופרת יצוקה", ב"עמוד ענן" וב"צוק איתן" לא השתנתה. "דין בינלאומי זה לא מתמטיקה, מפקד נדרש לפעול על פי שיקול דעתו", אמר הקצין הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully