וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב מחדל חטיפת הנערים: אושרה הקמת מוקד 100 ארצי

8.9.2014 / 20:11

על רקע הביקורת שספגה המשטרה על התעלמותה משיחת הנערים - כפי שנחשף לראשונה בוואלה! חדשות, יוקם מוקד חדש ומשודרג וזמני ההמתנה יקוצרו. "תבוצע אכיפה נחושה כנגד מטרידים"

מערכת וואלה!

(האזינו: השיחה של אחד הנערים למוקד 100)

לאחר קיומה של סדרת דיונים, לרבות דיונים במסגרת סגל פיקוד הכללי הארצי, החליט מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, לאמץ במלואן את המלצות הצוות המקצועי שמינה לבדיקת התנהלות מוקד 100 ולהורות על הקמתו של מוקד 100 ארצי. הצוות הוקדם עקב הביקורת הקשה שספגה המשטרה לאור המחדל שהתגלה בטיפול בחטיפת שלושת הנערים במוקד במחוז ש"י – כפי שנחשף לראשונה בוואלה! חדשות.

המוקד החדש יחליף את ששת המוקדים הפועלים כיום במחוזות השונים "תוך שנה לפחות", יקלוט את כל שיחות החירום של האזרחים, ויהיה אמון על העברתן לטיפול היחידות המבצעיות של המשטרה בהתאם למיקום האירוע. כמו כן, "יעשה בו שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ותורת הפעלה בסטנדרט מבצעי גבוה העונה על כלל הצרכים שמופו, ובאופן שיאפשר הליכי שליטה ובקרה מלאים מחד, ורמה מבצעית ושירותית גבוהה, מאידך", נמסר מהמשטרה.

עוד על מחדל המשטרה בטיפול בחטיפה:
המבטא הערבי וקולות הירי חייבו איכון הטלפון
מאמר דעה: צמד הלצים בראש המשטרה
"חטפו אותי": זו שיחת הטלפון למוקד המשטרה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בימים האחרונים הוצגו למפכ"ל ממצאי הצוות שפעל בראשות סגנו, ניצב ניסים מור, אשר גיבש שורה של המלצות בניסיון לשפר את השירות הניתן לאזרחים בטיפול בשיחות חירום. אחת מההמלצות העיקריות של צוות הבדיקה הוא לשנות "באופן דרסטי" את תפיסת תפקיד המוקדן כתפקיד "יוקרתי ומקדם שיהפכו אותו לתפקיד נחשק שימשוך את הטובים ביותר". במשטרה מתכוונים להעמיד את פעילות המוקד החדש "בסטנדרטים של משטרות מתקדמות בעולם" ולהעמיק את ההכשרה הניתנת לפועלים בשירותו. כמו כן, יתקצר זמן המענה לשני צלצולים בלבד המהווים חמש שניות המתנה ולבצע חזרה אוטומטית לכל שיחה שלא נענתה.

דיווח למשטרה על חטיפתו כמתיחה - ונעצר. האזינו

המפכ"ל יוחנן דנינו בכנס המועדון לתעשייה ולמסחר. דרור עינב
המפכ"ל, יוחנן דנינו/דרור עינב

אחת הבעיות עמן מתמודד מוקד 100 היא תופעת ההטרדות, שלעתים הביאה לכך שהמוקדנים התייחסו לשיחות אמיתיות כפניות שווא. בנוגע לכך הוחלט כי תבוצע "אכיפה נחושה כנגד מטרידים בליווי מהלכי הסברה נרחבים לצורך צמצום משמעותי בתופעת ההטרדות". בנוסף, בכוונת המשטרה לבצע קפיצת מדרגה בתחום הטכנולוגי ולבנות את המורקד החדש "על בסיס 'הנדסת אנוש' ופונקציות טכנולוגיות מהמובילות שיש היום בשוק הביטחוני, המבצעי והשירותי, בדגש על היכולות להפנות 100% קשב לקריאות מצוקה, מיון שיחות מידע ויירוט שיחות הטרדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המקום בו נמצאו גופות הנערים, ליד חברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ערב אישור ההמלצות, ציין לשבח המפכ"ל "את עומק החשיבה, החדשנות והיצירתיות כפי שאלו באו לידי ביטוי בשלבי הניתוח, ריכוז הממצאים ובדגש על ההמלצות לפעולה". לטענתו, המלצות צוות סגן המפכ"ל מדגישות את החשיבות בעבודת מוקד החירום של המשטרה והמחויבות הרבה כלפי ציבור הפונים אליו. "יישום כלל המלצות הצוות יביא לידי ביטוי, באופן המיטבי, את המרכזיות והקריטיות של מוקד החירום המשטרתי, כפי שהוא נתפס ונדרש על ידי תושבי המדינה".

עם מציאת גופות הנערים, נחשף בוואלה! חדשות כי שיחתו של אחד החטופים למוקד 100 של המשטרה זכתה להתעלמות ולא טופלה, זאת עד ששב"כ בדק את פלט השיחות היוצאות של השלושה, ומצא שאחד הנערים ניסה לדווח על חטיפתם. לפי המידע, גם לאחר שאביו של החטוף הגיע לתחנת המשטרה ודיווח על היעדרות בנו, במשטרה לא שייכו את התלונה לשיחת הטלפון שהתקבלה קודם לכן, ולאירוע חטיפת שלושת הנערים.

מסקנות הוועדה שהוקמה במשטרה העלו כי השיחה של אחד החטופים למוקד התקבלה בסביבות השעה 22:25, ולאחר מכן המוקדן העביר את השיחה לאחראית המשמרת שניסתה לשוב ולהתקשר לחטוף - ללא הצלחה, והשיחה לא סווגה. בשל כך, היא לא זכתה בהמשך טיפול במרכז השליטה והבקרה של משטרת מחוז ש"י, והמוקדנים המשיכו בעבודתם כרגיל. בבוקר שישי, בסביבות השעה 12:00 בצהריים, נדהמו אנשי שב"כ לגלות את פלט השיחות. רק אז, כ-14 שעות לאחר החטיפה, התברר למשטרה שאותה שיחה הייתה התרעה מצד אחד החטופים.

עקב המחדל הודחו מתפקידם ארבעה בעלי תפקידים במשטרה, בהם מפקד מרכז השליטה (משל"ט) במחוז, רב-פקד מוטי שושן, בכיר נוסף, אחראי המשמרת במוקד 100 והשוטרת הוותיקה שקיבלה את שיחת הנערים החטופים וסיווגה אותה כ"הטרדה.

לפניות לכתב יוסי אלי: yossieli1982@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully