וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחושת חמיצות לא מבוססת

3.9.2014 / 10:39

תוצאות מבצע "צוק איתן" הן השלמת היעדים שהוגדרו על ידי ראש הממשלה - הרתעת חמאס וחיסול המנהרות. מי שקרא למוטט את חמאס, ראוי שילמד קודם את הלקח מהמלחמות בלבנון

"חמיצות" היא המילה הרווחת ביותר בציבור ובקרב פרשנים לתיאור תוצאות מבצע "צוק איתן". האצבע המאשימה מופנית מטבע הדברים כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו הנושא באחריות האולטימטיבית לתוצאות המבצע. תחושת החמיצות אינה מבוססת על ניתוח המציאות והעובדות אלא על תחושות בטן ומשאלות שווא המנותקות מהמציאות המורכבת ברצועת עזה והסביבה הגיאופוליטית במזרח התיכון והעולם המשתנה.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

האכזבה מתוצאות המבצע מוקדמת מדי, ויש להמתין למבחן הזמן: כפי שמלחמת לבנון השנייה הביאה כבר לשמונה שנים של שקט לתושבי הצפון וישראל כולה, כך יש להמתין ולראות את ההתפתחויות בעזה. הביקורת הציבורית מופנית לא רק כלפי תוצאות המבצע אלא גם כלפי יעדיו. היעדים, כפי שהוגדרו על ידי הדרג המדיני היו שקט תמורת שקט וחיסול איום המנהרות. אלו יעדים מציאותיים המעידים על שיקול דעת, ניסיון והבנה עמוקה של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. יש לברך על כך שאלו לא נגררו אחר הפופוליזם הזול והבלתי אחראי של הסיסמאות החלולות שעלו מן הקבינט.

למדו מהמלחמות בלבנון

אפשר היה להציב כיעד למבצע את מיטוט החמאס. אפשר היה גם להשיג יעד זה, אך השאלה המנהיגותית היא לא רק באיזה מחיר אלא גם לאיזו תכלית. מיטוט החמאס, בדומה לחיסול תשתית הטרור של אש"ף בלבנון בשנת 1982 היה עולה בנפגעים רבים, בפגיעה קשה ואסטרטגית ביחסי ישראל-מצרים, בפגיעה בקשרי ישראל עם הקהילה הבינלאומית בראש ובראשונה בעלת בריתה ארה"ב, ובמחיר כלכלי כבד ביותר למשק.

המחיר הכבד הזה היה אולי נסבל תמורת מיגור מוחלט וסופי של הטרור, אך כפי שהוכיחה מלחמת לבנון הראשונה, אפילו שהייה של כוחות צה"ל עצומים בשטח אינם מונעים את הטרור: מטעני צד, מטענים ופצמ"רים. כמו שהחיזבאללה החליף את אש"ף בלבנון, חזקה על הטרור הג'יהאדיסטי שהיה מוצא תחליפים לחמאס. לקחי המלחמות בלבנון הופנמו היטב על ידי הדרג המדיני והצבאי בישראל ומכאן שהיעדים שהוצבו היו ראליים הגיוניים ועולים בקנה אחד עם האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של ישראל. בכדי למנוע את ההתמרמרות בציבור וחוסר ההבנה, ראוי היה שראש הממשלה ושר הביטחון יסבירו יותר לציבור את מרחב השיקולים בזמן אמת.

ההתנהלות השקולה של ראש הממשלה העניקה לישראל לגיטימציה בינלאומית וחלון זמן שאפשר לישראל להשיג את יעדיה ולהכות בחמאס באופן משמעותי ובמחיר נסבל. ימים יגידו האם החמאס לא רק הובס צבאית אלא גם הורתע, ואם הושגו יעדי המבצע.

הכותב היה סגן שר החוץ ושגריר ישראל בארצות הברית

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully