וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במוקד התחקירים המשפטיים ב"צוק איתן": פעילות גבעתי ברפיח

31.8.2014 / 13:52

הממשלה וצה"ל מינו צוות חקירה מיוחד עוד במהלך הלחימה לבדוק עשרות אירועים, בהם הפעלת "נוהל חניבעל" ברפיח, מחשש לטענות מצד האו"ם וארגוני זכויות אדם על ביצוע פשעי מלחמה

הרס ברצועת עזה לאחר תקיפת צה"ל 23 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות בתים בעזה לאחר תקיפות צה"ל/רויטרס

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, מינה בתחילת מבצע "צוק איתן" את מפקד הגיס הצפוני, אלוף נועם תיבון, לעמוד בראש צוותי חקירה לאירועים במהלך הלחימה. במקביל, נערכו בפרקליטות הצבאית לייעוץ משפטי ברמת האוגדות והחטיבות, וכן לאיסוף חומר, תיעוד והפקת לקחים. הפרקליטות הצבאית, משרד המשפטים וצוות התחקור של המבצע צופים כי ייאלצו להתמודד עם טענות מצד ארגוני זכויות אדם וגורמים באו"ם שלפיהן ישראל הפרה את הדין הבינלאומי וביצעה פשעי מלחמה.

מבצע "צוק איתן" - כותרות נוספות:
נתניהו על הקיצוצים בתקציב: "הביטחון קודם לכל"
מחיר הלחימה: קיצוץ של יותר מחצי מיליארד בחינוך
תיעוד: כך נראית שכונת שג'אעיה אחרי "צוק איתן"

גורם המצוי בפרטי עבודת התחקיר של צה"ל לקראת האתגר המשפטי סיפר כי צה"ל הפיק לקחים מאירועי עבר, ונערך בהתאם כבר בימי המבצע. "יש עשרות מקרים מהלחימה, אם לא יותר, שנבדקים בעיניים מבצעיות ומשפטיות. מתקבלות תלונות מכמה כיוונים ויש אירועים שנבדקים באופן עצמאי. כבר עכשיו אפשר לומר שההתמודדות תהיה לא פשוטה, אך צה"ל נערך לזה מבעוד מועד", אמר.

הגורם הוסיף כי חיילי צה"ל נאלצו לפעול במצבים בעייתיים ולא רק נגד טרוריסטים. "הם נלחמו בתנאים מורכבים מאוד במבצע 'צוק איתן'. הטרור לא רק הסתתר בתוך אוכלוסייה אזרחית, אלא השתמש בה נגד הצבא. החיילים עמדו במצבים מאוד מורכבים", ציין.

בלב הבדיקה המבצעית והמשפטית - הפעלת "נוהל חניבעל", הנוהל שהפעילה חטיבת גבעתי בפיקודו של אל"מ עופר וינטר מחשש לחטיפת הקצין הדר גולדין ברפיח. הגורם אישר כי תיבון נפגש וינטר, אולם לא הסכים להרחיב בנושא. "תיבון נפגש עם כלל מפקדי החטיבות שלחמו במבצע", השיב. האירועים הנבדקים נחלקים לשלושה סוגים: "מטרות חקורות" שנבדקו לפני המבצע ונמצאו כמתאימות לתקיפה; מטרות שאותרו תוך כדי הלחימה ויש מודיעין ותיעוד לתקיפה; ואירועים במבצע שצה"ל מתקשה בינתיים לאסוף עליהם פרטים.

גורם בכיר נוסף שמעורה בתחקירים הצבאיים אמר כי יש מקום לביקורת עצמית, אך לעתים מדובר במסע הסתה מתוזמר היטב. "צה"ל לא מחכה שיפנו אליו, ובודק אירועים שחלקם פורסם בכלי התקשורת השונים, לרבות הזרים. עם זאת, חלק מהטענות משוללות כל יסוד ונגועות במאמץ דה-לגיטימציה קבוע נגד ישראל", קבע. הגורם הוסיף כי אלפי מטרות שהותקפו לאורך רצועת עזה במבצע הן "מטרות חקורות", עליהן "עבד המודיעין זמן רב והם קיבלו את האישורים המשפטיים המתאימים. צה"ל נקט מגוון רחב של אמצעים כדי להימנע מפגיעה באוכלוסייה, כולל מצבים בהם הייתה סכנה לכוחותינו".

גורמי צבא מספרים כי אנשי משרד המשפטים מסתייגים מסדרת פעולות שבוצעו בצה"ל לפני הלחימה ובמהלכה, במסגרת אישור המטרות לתקיפה. "יש מתיחות בין פרקליטי הצבא לאנשי משרד המשפטים, על רקע אירועים מסוימים במבצע 'צוק איתן'. זה קרה בעבר במבצעים קודמים, וזה בא לידי ביטוי בשיחות גם הפעם. צה"ל נערך גם לזה כדי להסביר את עמדתו".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully