וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "עדיין לא ברור אם השגנו רגיעה ממושכת"

ראש הממשלה כינס מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הביטחון והרמטכ"ל, ואמר: "חמאס לא קיבל אף אחד מהתנאים שהציב". לגבי אופק מדיני הוסיף: "נשמח לראות את אבו מאזן נכנס לעזה"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ניב פוקס

"עם כינון הפסקת האש – יש הישג צבאי גדול והישג מדיני למדינת ישראל", כך אמר אמש (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, יממה אחרי כניסתה לתוקף של הפסקת האש עם חמאס.

לדברי ראש הממשלה, "חמאס הוכה קשות והוא לא קיבל אף אחד מהתנאים להפסקת אש. חמאס ספג פגיעה שלא ספג מאז הקמתו. הוא ספג גם פגיעה מדינית". הוא הוסיף כי מיטוט חמאס יתאפשר רק אם היעד הארוך טווח יושג - פירוז רצועת עזה. "אין לחמאס משמעות ללא הנשק, והיעד הזה הוטמע בעולם", אמר.

במסיבת העיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים אמר נתניהו כי טרם המבצע הוגדר יעד ברור: לפגוע בחמאס, ולהביא לשקט ממושך לכל אזרחי ישראל. נתניהו חזר והדגיש כי כיבוש הרצועה לא היה יעד, אלא יצירת "מרחב של רגיעה". "להכחיד ארגון טרור - שזה לא דבר קל, זה דבר קשה מאוד למדינה דמוקרטית", אמר. "חמאס אכן הוכה קשות: השמדנו את מערך המנהרות ההתקפיות שבנה במשך שנים, והכנסנו את הכוח הקרקעי לשם השגת מטרה זו", אמר. לדבריו, כשהמשימה הושלמה, הוחלט להוציא את הכוחות, "כדי למנוע מחמאס אפשרות להרג, חטיפת או פציעת חיילינו".

בנימין נתניהו, בני גנץ ומשה יעלון במסיבת עיתונאים משרד ראש הממשלה. אוגוסט 2014. יואב דודקביץ'
"חמאס ספג פגיעה שלא ספג מאז הקמתו". נתניהו, הערב/יואב דודקביץ'

לדברי ראש הממשלה, בניגוד לפרסומים הזרים - חלק ניכר מאלפיים ההרוגים הפלסטינים הם אנשי חמאס. "כאלף מחבלי האויב נהרגו, זה כולל בכירים, ובכירים מאוד בצמרת הפיקוד שלו. השמדנו אלפי רקטות, משגרי רקטות, אמצעי ייצור, מאגרי תחמושת, מאות עמדות פיקוד ושליטה".

נתניהו הבהיר שישראל לא תסבול "טפטוף ירי" לאף חלק משטחה, ואף התריע כי "מוקדם לומר אם נשיג את היעד של רגיעה ממושכת". לדבריו, "חמאס הופתע מהתגובה שלנו להפרת הפסקת האש האחרונה. הוא חשב אז שניכנע לתנאים שלו, שהוא יתיש אותנו. אמרתי כבר – חמאס לא יקבלו התשה, אלא הכתשה".

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
היום שאחרי: יוזמה מדינית או בידוד בינלאומי
חברו של זאביק שנהרג מפצמ"ר: כבה האור בקיבוץ
חמאס הובס, אך גם ישראל תצטרך לשלם מחיר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בנימין נתניהו, בני גנץ ומשה יעלון במסיבת עיתונאים משרד ראש הממשלה. אוגוסט 2014. יואב דודקביץ'
נתניהו, יעלון וגנץ, הערב במשרד ראש הממשלה/יואב דודקביץ'

נתניהו טען כי למבצע הייתה כאמור גם הצלחה מדינית לא מבוטלת, שכן ישראל קיבלה לגיטימציה מהקהילה הבינלאומית ל-50 ימים של לחימה - דבר שלטענתו הוא "לא מובן מאליו". כך, אמר, "הטמענו את ההבנה כי חמאס, דאעש ואל-קאעדה הם מאותה המשפחה, והטמענו את זה שהיעד לטווח הארוך הוא פירוז הרצועה".

עוד הסביר ראש הממשלה כי ישראל קיבלה כבר בימים הראשונים ללחימה את היוזמה המצרית להפסקת אש בלתי מוגבלת. "חמאס הציב תנאים ולא קיבל אף אחד מהם – נמל, שדה תעופה, שחרור אסירי שליט שהוחזרו לכלא בעקבות רצח הנערים, תיווך טורקי או קטארי, שיקום מוסדותיו שפירקנו ביהודה ושומרון. לא הסכמנו לקבל שום תנאי מהתנאים של חמאס - והפסקת האש הושגה כעת ללא התנאים הללו".

הוא פנה לקהילה הבינלאומית, והבהיר כי "במאבק נגד הטרור האיסלאמי, ישראל אינה אויבת, אלא שותפה". לדבריו, המצב כעת יצר בסיס לטיפול בסכנות, כמו גם הזדמנות לקדם תהליכים אזוריים. "הבדיקה הזאת עדיין בשלב ראשוני. אבו מאזן צריך לבחור באיזה צד הוא נמצא – אנחנו מקווים שהוא ימשיך לדגול בהסכם שלום ותהליך מדיני עם ישראל. כמובן שהיינו שמחים לראות אותו נכנס לעזה, במקום לראות את חמאס נכנס ליהודה ושומרון. תמיד נקבל ונאמץ פרטנר שמוכן להיכנס איתנו לתהליך מדיני כדי להגיע לקץ הסכסוך".

יעלון: "נפיק את הלקחים"

גם שר הביטחון יעלון הדגיש בנאומו את המכה הקשה שספג חמאס מצה"ל במהלך המבצע. "החזרנו את חמאס ואת ארגוני הטרור ברצועה שנים אחורה. רצועת עזה אינה נראית היום כפי שנראתה ערב המבצע. השיח שם היום מדבר על שיקום של 10 שנים לפחות. כשיתפזר האבק, יופנו לא מעט שאלות קשות לראשי החמאס, לאור העובדה שאין להם הישגים". עוד אמר יעלון: "אל תתרשמו מדברי הרהב של אנשי חמאס, שנאמרים רגע אחרי שיצאו מהבונקרים שלהם. גם הם יודעים שאם יאתגרו אותנו שוב - יחטפו מכה קשה עוד יותר".

יעלון שיבח את נתניהו וציין כי המבצע נוהל על ידי ראש הממשלה בצורה אחראית. "גם כשהותקפנו מבית בעת הלחימה, נשכנו שפתיים והמשכנו לנווט לפי מצפן, ולא לפי שבשבת הרוחות. אנחנו מבטיחים שנפיק את הלקחים הנדרשים מהמבצע", אמר. יעלון יצא נגד דברים שהוטחו בגנץ מספר פעמים בזמן "צוק איתן", ואמר כי מדובר בביקורת "לא עניינית ולא במקום".

חיילי צה"ל מסיירים על חוף הים סמוך לגבול הרצועה, מבצע צוק איתן, 9 ביולי 2014. AP
לוחמי צה"ל בגבול הרצועה/AP

הרמטכ"ל גנץ נשא דברים ואמר כי ההישג מול חמאס וארגוני הטרור, והיכולת לנטרל התקפות שלהם, הביאו לכך שנשללו מהם יכולות שנצברו לאורך שנים. "זה הוביל להפסקת הלחימה בעת הזו, מבלי ישראל נדרשה לפשרות מדיניות", אמר. לדבריו, הצבא ימשיך לפעול ככל שיידרש במרחב הלחימה גם בעתיד, בהתאם להנחיות הדרג המדיני.

גנץ הקדיש חלק מנאומו לתושבי עוטף עזה, שהיוו את החזית במבצע וספגו אבדות ונפגעים רבים - ממש עד הרגע האחרון שלפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש. "אתם יודעים שאנחנו אתכם שעה-שעה, מלווים אתכם בכל התקופה, מכירים וחשים את הקושי הרב להתמודד עם אתגר המערכה. נפעל בכל עוצמה ובכל צורה על מנת להגן עליכם גם בעתיד, נוכח כל איום שיהיה".

גנץ חזר והבטיח כי צה"ל יעשה כל שביכולתו לאפשר את השבת גופותיהם של חיילי צה"ל שנפלו בעזה: סמ"ר שאול אורון וסגן הדר גולדין.

הניה יצא מהבונקר ל"נאום ניצחון": "הכנה לשחרור ירושלים". רויטרס
חגיגות הניצחון של ראשי חמאס בעזה, היום/רויטרס

הממשלה קיבלה ביום שלישי את ההצעה המצרית להפסקת אש ברצועת עזה. נתניהו עדכן טלפונית את שרי הקבינט בהחלטה על עצירת האש החל מהשעה שבע בערב. השרים יצחק אהרונוביץ', גלעד ארדן ונפתלי בנט הביעו התנגדות להחלטה, כמו גם שר החוץ אביגדור ליברמן. בנט אמר כי הוא מתנגד "להפסקת אש שתגביל את חופש הפעולה של צה"ל נגד הטרור בעזה". יו"ר הבית היהודי ביקש לדון בהצעה ולקיים הצבעה בקבינט - וסורב.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודה למצרים, לקטאר ולאו"ם על הסיוע בתיווך, וציין כי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, עמד עמו בקשר לכל אורך התהליך. "היום הוא היום ה-51 של התוקפנות שישראל הפעילה מול אחינו" אמר אתמול אבו מאזן. "מספר השהידים עלה הוא יותר מ-2,000. יש יותר מ-5,000 פצועים ורבבות הפכו פליטים. 60 משפחות הושמדו לגמרי".

(עדכון ראשון: 20:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully