וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע משפחתו של החלל תעלה לקבר ללא מצבה?

19.8.2014 / 0:04

ביום חמישי ימלאו 30 למות סמ"ר לי מט שנהרג בעזה. משפחתו ביקשה באופן חריג ממשרד הביטחון להוסיף את שמות אחיו למצבה, אך טרם התקבלה החלטה סופית בנדון. "תנו ללי למות בשקט"

לי מט. באדיבות המשפחה
"רוצים ליצור תקדים". לי מט/באדיבות המשפחה

ב-23 ביולי נהרג סמל-ראשון לי מט, לוחם בפלוגת ההנדסה של הצנחנים, בפיצוץ מטען חבלה יחד עם עוד שני לוחמים נוספים בחאן יונס שבדרום הרצועה. יום לאחר מכן הוא נטמן בחלקה הצבאית בהר הרצל שבירושלים. מאז, מנהלת המשפחה מאבק נגד משרד הביטחון בדרישה לאפשר לה באופן חריג להוסיף למצבה של לי את שמותיהם של אחיו ואחיותיו - טל בת 26, גל בן 24 וסי בן 22. ביום חמישי ימלאו 30 למותו של לי. באותו יום אמור להתקיים גילוי המצבה, אולם טרם הושגה פשרה סופית בנושא.

"יום או יומיים לאחר השבעה הביאו לנו נציגי משרד הביטחון פורמט שמראה מה הולך להיות כתוב במצבה וביקשו מאבי לחתום עליו", סיפרה טל. "הוא מחק את מה שהיה כתוב, הוסיף את שמותינו והתנה את החתימה בכך". לדבריה של טל, "אתמול התכנסה במשרד הביטחון ועדה בנושא. אבי הגיע לוועדה והצליח לשכנע את הנוכחים בה. ממה שנאמר לנו רק אחת מתוך עשרת החברים התנגדה, ובשל כך החליט היו"ר להעלות את הנושא לדיון בערכאה גבוהה יותר, אלא שהיא מתכנסת רק עוד שלושה שבועות".

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
דיווח: הושג הסכם מצומצם בין ישראל והפלסטינים בקהיר
בל"ד על נסיעת הח"כים לקטאר: "בשארה חבר שלנו"
לחץ מערבי על בית הדין בהאג למנוע חקירה נגד ישראל

סטיקר של משפחתו של לי מט, שנהרג במבצע צוק איתן, המבקשת לעלות לקבר במלאת ה-30 ללא מצבה. באדיבות המשפחה
הסטיקר שהפיקה המשפחה במסגרת המאבק על הכיתוב על מצבתו של לי/באדיבות המשפחה

"אנחנו מרגישים שמכריחים אותנו להתעסק בזמן הכי קשה שלנו בדברים שאנו לא אמורים להתעסק בהם", הוסיפה טל בזעם, "אבל אנחנו נלחמים לא רק למעננו, אלא גם כדי שבעתיד משפחות שכולות יידעו שיש להן אופציה כזו, ושמשרד הביטחון לא יוביל את כולם כמו בובות על חוט. היו כאלה שניסו בעבר ונכשלו ואנו רוצים ליצור כאן תקדים".

מוטי, אביו של לי, מסר: "ביום חמישי הקרוב אנו, המשפחה המורחבת וחברים, נעלה לקברו של לי במלאת חודש למותו. לצערנו, לא יהיה גילוי מצבה בשל האטימות במשרד הביטחון, שמסרב להוסיף על המצבה את שמות אחיו, שהם בשר מבשרו". "בקשתנו מכל הגורמים הנוגעים להנצחה היא פשוטה", הוסיף האב: "תנו (לי) למות בשקט". המשפחה הפיקה סטיקר בנוסח זה ותחלק אותו בימים הקרובים.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "המועצה הציבורית להנצחת החייל, שמורכבת מהורים שכולים, אלמנות, יתומים ואחים שכולים, מוקירה ומכבדת את משפחת החלל לי מט, שנפל במבצע 'צוק איתן'. תקנות בתי קברות צבאיים (כללים לכיתוב על מצבות) תשנ"ז, אינן מאפשרות הוספת שמות אחים לכיתוב על כרית המצבה. המועצה הציבורית להנצחת החייל כבר המליצה לאחר מלחמת לבנון השנייה לאפשר הוספת כיתוב שמות אחים על מצבות חללים. שר הביטחון דאז עמיר פרץ אישר את ההמלצה שהועברה לאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לצערנו, למרות הזמן שחלף, הוועדה טרם קיבלה החלטה בנושא. בעקבות פניית האב, דנה המועצה הציבורית פעם נוספת בסוגיה ותעביר את המלצותיה לאישור מחדש של שר הביטחון ולאחר אישורו לוועדת החוץ והביטחון. משרד הביטחון יפעל על פי ההחלטה שתתקבל ובמידת הצורך יחליף את הכיתוב על המצבה באופן מידי".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

(עדכון ראשון: 22:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully