וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה יבדוק אם ישראל הפרה את הדין הבינלאומי בעזה

לנוכח הטענות כי ישראל הפרה את הדין הבינלאומי, הורה השופט בדימוס יוסף שפירא לבדוק את קבלת ההחלטות בדרג הצבאי והמדיני בהקשר זה

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, עומר מירון, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא הודיע היום (רביעי) כי יפתח בבדיקת קבלת ההחלטות בדרג המדיני והצבאי במהלך מבצע "צוק איתן". המבקר את מנגנוני הבדיקה והחקירה של צה"ל והממשלה נוכח טענות שהועלו לפיהן מדינת ישראל הפרה את הדין הבינלאומי ואיננה בודקת את צה"ל כנדרש על פי הדין הבינלאומי – כך נמסר ממשרד המבקר.

מלחמה בדרום | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים
"גולדסטון 2": "ישראל ביצעה בעבר פשעים נגד האנושות"
ארוסתו של קלוני סירבה להשתתף בחקירת המבצע בעזה
הכתבים הזרים בישראל: חמאס איים ומנע סיקור בעזה

"הבדיקה תתבצע, בין היתר, גם לאור הדין הבינלאומי ופסיקות בית המשפט העליון, מסקנות דוחות קודמים, ומסקנות וועדות ציבוריות קודמות, כולל זו אשר בחנה בעבר את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינלאומי, וקבעה קווים מנחים לעבודת מנגנונים אלו", נמסר בהודעה.

כמו כן, החליט מבקר המדינה כי בנוסף לביקורת שעורכת עתה החטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרדו בנושא המנהרות בגזרות השונות, תורחב הביקורת לתחומים נוספים, "תוך מתן דגש לבחינת סוגיית מתן הביטחון לתושבי המדינה". בין התחומים הנוספים שיבדקו: היערכות העורף ופעילות פיקוד העורף במהלך ימי המבצע, "בהיבטים של מדיניות ההתגוננות, מערך ההתרעה, פתרונות המיגון לאזרחים והטיפול באוכלוסייה באזורי עימות ומדיניות ההסברה".

נערים מניפים את דגל חמאס בין ההריסות בעזה, אוגוסט 2014. AP
מסגד מופצץ בעזה/AP

השבוע מינתה מועצת האו"ם לזכויות האדם את המשפטן הקנדי פרופ' וויליאם שאבאס לעמוד בראש הוועדה שתחקור את המבצע בעזה. שאבאס הוא פרופסור למשפט בינלאומי באוניברסיטת מידלסקס בלונדון, שהשתתף ב"ועדת האמת והפיוס" בסיירה לאון שבמערב אפריקה בשנים 2004-2002. חבר נוסף בוועדה הוא דודו דיינה מסנגל, מי שהיה אחראי מטעם האו"ם בנושאי גזענות, אפליה, שנאת זרים וחוסר סובלנות בשנים 2008-2002.

במשרד החוץ אמרו בתגובה להרכב הוועדה כי "מועצת זכויות האדם הפכה מזמן למועצת זכויות הטרוריסטים. מינויו של יו"ר הוועדה, שדעותיו ועמדותיו המוטות נגד ישראל ידועות לכל, מוכיח מעל לכל ספק שישראל לא יכולה לצפות לצדק מגוף כזה". הבוקר, במהלך ביקורו במועצה האזורית חוף אשקלון, מתח שר החוץ אביגדור ליברמן ביקורת קשה על האו"ם. "שני דברים מניעים את העולם: צביעות וכסף", הוא אמר. "גם הוועדה הזאת היא צביעות. אסור לנו לשתף איתם פעולה, הם עוכרי ישראל. ראש הוועדה (ושאבאס) נתן לגיטימציה לאיראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully