וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בהפסקת האש: כוח צבא גדול בכוננות בעוטף עזה

5.8.2014 / 8:04

חרף הפסקת אש, טרם התקבלה החלטה לשחרר חיילי מילואים. הכוחות שיצאו מעזה נמצאים בכוננות למקרה של פיגוע או איתור מנהרה התקפית וגם תגבור הכוח ביישובים נמשך

צילום: לע"מ, עריכה: מתן חדד

- ישראל וחמאס הסכימו להפסקת אש של 72 שעות מ-8:00
- למרות הפסקת האש, כוח גדול נשאר בכוננות סביב הרצועה
- גורם מדיני: אם הפסקת האש תופר, צה"ל יגיב בהתאם
- רגע לפני הפסקת האש: מטח לעבר השפלה ואזור יהודה


כבר משעות הלילה (שלישי) עבר צה"ל לכוננות גבוהה לקראת האפשרות שחמאס יפר את הפסקת האש, שהחלה הבוקר ב-08:00. כוחות גדולים מאבטחים את יישובי עוטף עזה ואת גדר המערכת גם בזמן ההפוגה, שאמורה להימשך 72 שעות.

על אף הפסקת אש, טרם התקבלה החלטה לשחרר חיילי מילואים שגויסו. כוחות צה"ל שיצאו מרצועת עזה חולקו לצוותים מיוחדים הכוללים כוחות חיל רגלים, הנדסה, שריון, ארטילריה, אוויר ומודיעין. תכליתם תהיה להמתין בכוננות בשטח ישראל ולהסתער על שטחי רצועת עזה במקרה של פיגוע או אם תאותר מנהרה התקפית נגד ישראל. קצין בכיר באוגדת עזה אמר הלילה: "עד שלא תתקבל הודעה רשמית מהמטכ"ל בהתאם להנחיות הדרג המדיני, הכוחות בשטח יהיו ערוכים לכל התפתחות".

נוסף על כך הוחלט כי יימשך תגבור הכוחות בתוך היישובים ולאורך גדר המערכת, שחלקים גדולים ממנה נהרסו בחודש האחרון כתוצאה מפגיעת פצצות מרגמה וכניסת כלים כבדים לעזה. השאלה הנשאלת כעת בשטח היא אם צה"ל ישמור לעצמו את היכולת לפעול בשטח הפלסטיני אם יאתר בניית מנהרה לכיוון מדינת ישראל.

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות
ישראל הסכימה להפסקת אש של 72 שעות מ-8:00 בבוקר
הרוג וחמישה פצועים בפיגוע דריסה בירושלים
חייל נפצע קשה מירי בהר הצופים בירושלים; מצוד אחר היורה

לוחמי צה"ל מתפללים אחרי צאתם מרצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. AP
חיילי צה"ל מתפללים לאחר שיצאו מרצועת עזה/AP

הקצין הדגיש כי אם תיפתח אש לעבר חיילים או לעבר ישראל לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, הכוחות תודרכו להשיב באש. "חמאס רחוק מקווי המגע. אנחנו לא רואים אותו יוצא מהבונקרים. מבחינתנו המבצע לא הסתיים. מדובר ב-72 שעות של הפסקת אש", אמר הקצין.

על ההצלחות המבצע אמר הקצין הבכיר: "מערך האש של הזרוע הצבאית של חמאס, כולל מערך המנהרות, נפגע באופן משמעותי. אני לא יודע להשתמש במושגים של חסר תקדים, אבל אני חושב שזה היקף פגיעה שהוא לא צפוי ובוודאי משמעותי. יעדי המבצע הושגו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
כוחות צה"ל בשטח כינוס ליד גבול רצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
טנקים מתמקמים בשטחי כינוס לאחר היציאה מעזה/רויטרס

טרם כניסת הפסקת האש לתוקף, המשיך ירי הרקטות מרצעות עזה לעבר ישראל. מטחי רקטות נורו לעבר הדרום, השפלה ואזור יהודה. רקטה נפלה בהתנחלות בגוש עציון, אך לא התפוצצה. שתיים נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים ביישוב. מערכת "כיפת ברזל יירטה רקטה אחת בשמי ראשון לציון, וכמה רקטות נוספות יורטו בשמי אשדוד, בקריית מלאכי ובמועצה האזורית חוף אשקלון. רקטה נפלה ביישוב בשער הנגב, ונזק נגרם למבנים. עוד כמה רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים. בכל המקרים לא דווח על נפגעים.

לוחם צה"ל אחרי שובו מרצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. AP
"המבצע הזה יסתיים רק כשיושב השקט והביטחון לתקופה ממושכת לאזרחי ישראל", אמר נתניהו/AP

אתמול השלים הצבא את אחד מיעדיו המרכזיים של מבצע "צוק איתן" - פיצוץ המנהרות ברצועת עזה - ורוב כוחותיו יצאו מהרצועה. ייתכן שהדבר סייע לקדם את ההסכמה שהתגבשה סביב הפסקת האש, תחילה בקרב נציגי הפלגים במשלחת הפלסטינית השוהה בקהיר. לאחר שישראל פרסמה כי היא נענית ליוזמה, הודיע גם ארגון חמאס כי הוא מקבל אותה. במהלך 72 השעות של הפסקת האש אמורה להגיע לבירה המצרית משלחת ביטחונית מישראל כדי לשאת ולתת עם הצד הפלסטיני על הדרישות הנוגעות להסרת המצור ועל אחרות, כגון שחרור אסירים.

שרי הקבינט המדיני-בטחוני עודכנו אתמול בהתפתחויות. מקורות ישראליים אמרו כי אמנם לא הייתה הצבעה בקבינט לגבי ההצעה המצרית, אך כל הפסקת אש ארוכת טווח שתכלול "ויתורים" ישראליים תהיה חייבת בהצבעה.

גורם מדיני בכיר הציג הלילה את הפסקת האש כהישג ישראלי. "התעקשנו על המתווה המצרי כבר מהשבוע הראשון ללחימה", הוא אמר. גם הגורם הזכיר את כוננות צה"ל בשטח, ואמר כי הצבא "ערוך לאפשרות שחמאס ינסה להגיע להישגים ולתקוף לפני שהפסקת האש תיכנס לתוקף". הוא אף הזהיר כי אם הפסקת האש תופר, "צה"ל יגיב בהתאם".

(עדכון ראשון: 1:55)

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה – מבצע צוק איתן, 4 באוגוסט 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה – מבצע צוק איתן, 4 באוגוסט 2014/רויטרס
כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום על גבול רצועת עזה הבוקר, אוגוסט 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום על גבול רצועת עזה הבוקר, אוגוסט 2014/יותם רונן
הרס ברפיח אחרי תקיפות צה"ל. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
הרס ברפיח/רויטרס
הריסות בתים בכפר חוזאעה שבמזרח חאן יונס – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות בתים בכפר חוזאעה שבמזרח חאן יונס – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully